pululf Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Ja, som sagt, hvor varm er fyrstikken når den tar fyr? Jeg har søkt OVER alt på nettet, men klarer overhodet ikke å finne noe informasjon. Er det noen her som vet det? -Pululf Endret 2. november 2008 av pululf Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Ett stearinlys brenner på ca 1400C, antar at fyrstikken har ca samme temp. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 http://answers.yahoo.com/question/index?qi...08222538AAiWFwL Lenke til kommentar
pululf Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Siden som Khaffner linket til sier at den brenner på 580 grader, men ifølge kaidon brenner den på 1400 grader Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Fant en annen plass der det sto "En fyrstikkflamme har en temperatur på 600 ° - 700 ° C." Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Tviler sterkt på at det er 1400 grader. Noe som er rett under smeltepunktet til jern. Mens aluminum er 660 grader, og kobber er 1083 grader... Og for de som ikke er klar over det, verken jern, kobber eller aluminium smelter med ved et vanlig bål, eller i peisen..... Ja, kanskje aluminium, men det skal en del til... Mens tin (232 C), og sink (420 C) nok kan smeltes. Fant en annen plass der det sto "En fyrstikkflamme har en temperatur på 600 ° - 700 ° C." Hørtes mer sannsynelig ut. Endret 2. november 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Hva har smeltepunktet til jern med saken? o0 Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Tviler sterkt på at det er 1400 grader. Noe som er rett under smeltepunktet til jern. Mens aluminum er 660 grader, og kobber er 1083 grader... Og for de som ikke er klar over det, verken jern, kobber eller aluminium smelter med ved et vanlig bål, eller i peisen..... Hehehe! Sant nok. Tror neppe de i middelalderen smidde jern ved å gni varme på jernet. ^^ Så er nok betraktelig mindre for fyrstikker ol. Endret 2. november 2008 av Nidaroo Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Hva har smeltepunktet til jern med saken? o0 Kanskje fordi at de fleste er klar over at du ikke kan smelte jern ved å holde det over en fyrstikk eller bål?... Uten noen fysiske sammenligninger så blir jo også temperaturen bare et tall. Er ikke akkurat tilfeldig at vann fryser ved 0C og koker ved 100 C... Det er smelte/fryse/kokepunkter som gjør de forskjellige gradene sammenlignbare. Hvis man da er klar over de forskjellige smeltepunktene på forskjellige stoffer, så kan man komme svært nærme den faktiske temperaturen. Hadde du visst/husket smeltepunktet til jern, så tror jeg også du hadde syntes 1400 grader er litt vel usannsynelig... Endret 2. november 2008 av Andrull Lenke til kommentar
pululf Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Ettersom hva jeg ser her tror jeg at fyrstikken brenner med en temperatur på rundt 300 grader når den tar fyr. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Altså, hva tenker du på. På hvilken temperatur svovelet antenner? Eller hvilken temperatur flammen brenner på? Som jo er to forksjellige ting. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Altså, hva tenker du på. På hvilken temperatur svovelet antenner? Eller hvilken temperatur flammen brenner på? Som jo er to forksjellige ting. Nei, jeg tenker på hvor varm flammen er når "svovelet" (tuppen på fyrstikken) brenner. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Ok, så det du leter etter er altså med hvilken temperatur svovel brenner med. Personlig vet jeg ikke, men da blir ivhertfall spørsmålet litt mer spesifisert. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Ok, så det du leter etter er altså med hvilken temperatur svovel brenner med. Personlig vet jeg ikke, men da blir ivhertfall spørsmålet litt mer spesifisert. Ja, det var dumt av meg å ikke si dette med en gang Lenke til kommentar
Athon Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 600 grader når fyrstikken tennes, synker ganske raskt ned til ca. 300 etter det. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 600 grader når fyrstikken tennes, synker ganske raskt ned til ca. 300 etter det. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå