Gå til innhold

Kameratelefon: N82 eller C905 eller ... ?

erikire

Anbefalte innlegg

Eg treng ein ny telefon til forholdsvis enkel bruk.

Det viktigaste er kameraet, eventuelle kompromiss må gå på bekostning av andre ting.

Har prøvd prisguiden, men den kan ikkje svare på om kameraet og blitzen er god eller dårleg eller om tastane er for små.

Funksjonar:

-Kalender: Ja - god kalender (kan vel fiksast med Symbian)

-GPRS: Ja

-EDGE: Ikkje viktig

-Epost klient: Ikkje viktig

Form:

-Vanleg form (Ikkje bevegelege deler, kanskje skyvbart tastatur dersom telefonen ellers er perfekt)

-Vekt: Ikkje veldig viktig, lett er bra, batterilevetid er viktigare

Skjerm:

Fargeskjerm, med god visning av bilder

-Storleik: Stor nok til å sjå bilder og eventuelt GPS

-Touchscreen: Ikkje viktig

Diverse:

-Merke: God erfaring med Nokia (har kun hatt Nokia :) ) Open for forbedring, skeptisk til Sony Ericsson

-Kamera: Ja, god optikk, blitz, helst type xenon

-Videokamera: Ikkje viktig

-Symbian: Ja, eller andre OS som opnar for tilleggsprogram

-Infrarød port: Ikkje viktig

-Blåtann (Bluetooth): Ja, absolutt krav

-USB: Ja

-Minnekort: Ja

-MP3: Ja, til ringetoner, brukar ikkje telefon som walkman

-Radio: Ikkje viktig

-UMTS: Ikkje viktig

-Triband: Ikkje viktig

-wLAN: Ikkje viktig, men absolutt eit pluss

-Mulighet for GPS: Enten innebygd eller ingenting, mindre viktig

-Batterilevetid: Viktig

-Tastatur: Behageleg i bruk, ikkje små tastar som ein må bruke neglene for å trykke ned

Bruker telefonen per i dag til ringing, SMS, notere huskelapper, alarmer, møter.

Ønsker ein telefon som i tillegg kan ta bra bilder (god optikk, megapiksler betyr lite med dårleg optikk), med mulighet for å gjere grovvurdering av kvaliteten på bilder på telefonskjermen.

Ønsker forslag til telefon med og utan GPS, og skal den først ha GPS så stiller eg følgande krav:

Mulighet for å slå av AGPS og eventuelt on-demand nedlasting av kart (tellerskritt ved bruk av GPS)

Geo-tagging av bilder, enten levert eller etter-installert.

Håpar det går an å finne ein telefon som tilfredsstiller mine ønsker. :hmm:

Endret av erikire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil jeg uten tvil anbefale deg N82. Jeg stilte mange av de samme kravene som deg da jeg kjøpte ny telefon rundt årsskiftet, og endte opp med N82. Jeg var mest skeptisk til tastene, da de så små ut og fikk noe kritikk i Amobils test - men disse overrasket positivt. Jeg har store fingre, men har likevel ikke problemer i det hele tatt med N82s taster, og de er god og rask i bruk.

Kameraet har 5 megapiksler med god optikk, autofokus og xenon-blits. Den kjører S60, og har dermed mulighet til å installere ekstraprogrammer. Ellers har den bluetooth, micro-USB, støtte for minnekort, wlan og GPS (og geotagging). GPS-delen har både støtte for forhåndslastede kart og on demand-lasting, og du kan deaktivere A-GPS-delen. Selve GPS-delen er gratis, mens lasting av kart koster på grunn av databruk, og stemmestyring koster (abonnement) - jeg er usikker på hva du mener med "tellerskritt ved bruk av GPS".

Det største problemet i forhold til dine krav er batteritiden. Jeg lader min hver dag, men da har jeg også et forholdsvis strømkrevende program kjørende døgnet rundt, og bruker både HSDPA og WLAN stort sett hver dag. Med lettere bruk kan den vare noen dager mellom ladingene.

N82: https://prisguiden.no/product.php?productId=84742

Det er alternativer, men alle går på kompromiss av noe. SE 905 fikk som N82 terningkast 6 i Amobils test. Men dette er ikke en smarttelefon, den har proprietære kontakter (ikke USB), og er SE som jeg forstår at du i utgangspunktet ikke ønsker. Kameraet er imidlertid av de beste på markedet nå (ikke basert på megapiksler, men faktisk sluttresultat ;)).

C905: https://prisguiden.no/product.php?productId=97294

N85 er helt fersk, og kom denne uken. Den er rimelig lik N82 funksjonsmessig, men den har et par endringer. Den har fått større og bedre skjerm (ny skjermtype, (AM)OLED, som er mer lyssterk og bruker mindre strøm), og vesentlig bedre batteritid. Den har også fått noen ytterligere forbedringer, men som ikke påvirker deg i forhold til dine ønsker/krav. Det som har blitt verre er at blitsen har gått fra xenon til dual-LED, og for din del at det er en slider-telefon. Test av N85 kommer om en ukes tid her på Amobil.

N85: https://prisguiden.no/product.php?productId=100360

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

For sammenligning av dual-LED i forhold til xenon, se fra ca 4:30 på dette klippet:

På det samme klippet, etter ca 8:30, ser du et videoklipp som er tatt opp med N79, og som viser styrken på dual-LED-lampen (samme type som N85 har). N79 kan for øvrig også være et alternativ. Her er det som nevnt dual-LED i stedet for xenon, og batteritiden er forbedret i forhold til N82 - men ikke like mye som N85 sin, og du får heller ikke skjermforbedringene som N85 har (N82 og N79 har 2,4" TFT-skjerm, N85 har 2,6" OLED-skjerm) - men den er billigere enn N85.

Et annet klipp du kan se på er dette: http://de.youtube.com/watch?v=n84kXpBWyyE&fmt=6

Den første halvdelen er en sniktitt på N85.

Lenke til kommentar

Dette var mykje god informasjon, takk Peppep!

Synd at N85 ikkje har Xenon-blitz, resten ser jo bedre ut enn N82, ikkje minst batterilevetid.

Då har eg to alternativ: N82 og C905

Kan nokon seie noko om desse når det gjeld andre ting enn kamera og batteri?

C905 har ikkje Symbian, er dette eit problem?

Kvalitet på tilgjengeleg kart for GPS?

Er det endå fleire telefonar eg bør vurdere?

Takker på førehand

Lenke til kommentar

Det største problemet med at C905 ikke har S60 (eller, mer generelt; et lukket Sony Ericsson-system i stedet for et operativsystem for smarttelefoner), er at du har veldig begrensede muligheter til å installere programvare.

En har enkelte muligheter, som å installere Opera Mini, som er et java-program. Med smarttelefoner kan en mer grunnleggende utvide funksjonaliteten. For eksempel er det strømkrevende programmet som jeg nevnte at jeg bruker, og som går døgnet rundt, Nokia Step Counter. Programmet drar nytte av telefonens akselerometer - som normalt brukes til å detektere når du snur telefonen sidelengs, slik at skjermbildet følger med - til å fungere som skritteller. (Programmet er på betastadiet nå, og derfor har de enda ikke implementert strømsparende tiltak, slik at den bruker like mye strøm i de timene jeg er i ro som de timene jeg faktisk går.)

Videre kan en installere en annen kalkulator hvis man ikke liker den som følger med telefonen, en kan installere programmer for oppbevaring av sensitiv informasjon, hvor den blir kryptert og en trenger passord for å få åpnet det, en kan endre planleggeren, installere nytt GPS-program, programvare for værvarsel, ordbok osv. Mulighetene er med andre ord mye mindre begrenset.

For flere eksempler, se f.eks. her: http://www.s60.com/life/application

Hvis du ikke har behov for eller ønske om å utvide/endre funksjonaliteten på telefonen, så trenger det ikke å være en ulempe, men jeg ser at du skriver i førsteinnlegget at du ønsker slike muligheter.

Videre er smarttelefoner på generelt grunnlag bedre til å håndtere kjøring av flere programmer samtidig, og maskinvaren er bedre tilpasset slik bruk. Jeg forstår imidlertid ut i fra testen av C905 at det er mulig å gjøre det med den.

GPS-delen av C905 vet jeg dessverre lite om, utover det som står i Amobils test. Kan fortelle litt om mine erfaringer med N82s GPS-mottaker og -programvare. Først og fremst er jeg enig i det Amobil skriver om GPSen på side to i testen deres (link). Funksjonen fungerer bra, og den er intuitiv på tross av at telefonen ikke har trykkskjerm. Testen er skrevet når det var Nokia Maps v1 som var tilgjengelig. I ettertid har Nokia Maps v2 kommet, og denne oppdateringen har forbedret funksjonaliteten ytterligere. "Online search" har blitt en del forbedret siden da. Offline search finner mye informasjon om nærområdet, men hvis du tillater programmet å aktivere datatilkobling, så får du hele tiden oppdatert informasjon. Det finner overraskende mye, og har fullstendig oversikt over småbutikker i området hvor jeg bor, noen mil utenfor Bergen. På min telefon har GPS-biten også blitt raskere etter oppdateringen.

Kartene er stort sett slik screenshotet i testen er, bortsett fra at en i v2 la til mulighet til å laste inn satellittbilder av området, eventuelt en hybridløsning mellom kart og satellitt. Dette gir i noen tilfeller bedre oversikt enn et sammensurium av gater i et ukjent område. Kartet på screenshotet er heller ikke fullstendig zoomet inn, du kan komme nærmere, og da får du opp flere gatenavn.

Ellers kommer jeg ikke på så mye mer å si om telefonene. N82 har bedre fargedybde enn C905, og har 3,5 mm jack, slik at hvis du skulle ønske å bruke telefonen til musikk/radio, så kan du bruke vanlige headset uten bruk av overganger. Både N82 og C905 har radio, men kun C905 har RDS-funksjon, slik at du automatisk får opp hvilken stasjon du hører på. N82 kompenserer til en viss grad for dette ved å kunne laste ned kanalliste for stedet du er på, men dette er ikke en fullgod løsning etter min mening. N82 har TV-utgang, noe C905 mangler.

Hvis det er mer du lurer på, så er det bare å spørre - så skal jeg svare etter beste evne. Jeg kommer ikke på flere telefoner du kan vurdere, utover at jeg ikke ville ha avskrevet N85 så kjapt. Optikken er nok rimelig lik (eller helt lik) N82s, og dual-LED-lyset virker overraskende skarpt og bra, selv om det ikke kan måle seg med xenon. Jeg har i alle fall selv vurdert å erstatte min N82 med N85 på grunn av bedre skjerm, økt batteritid og gadget-funksjonalitet som FM-sender (men ender trolig opp med å gå en helt annen vei, til HTC Touch HD).

Mark9: Det høres veldig merkelig ut. Jeg skal ikke uttale meg for bastant, men C905 er som N85 helt fersk, og med mindre det har vært tilfeller av DOA (Dead On Arrival), så kan jeg ikke forstå at verksteder allerede skal ha fått inn C905-eksemplarer til reparasjon. SE C702 har imidlertid fått en del kritikk for byggekvaliteten og ustabilitet, kan det være denne du tenker på? (https://prisguiden.no/product.php?productId=90684&view=userReviews#userReviews)

Lenke til kommentar

En annen telefon som skulle kunne tilfredstille dine krav er Samsung INNOV8 , dette er en smart telefon med 8MP kamera og som kjører Symbian S60 OS.

Her finner du hva Amobil har skrevet om den.

Hvis du ønsker et litt bredere utvalg og info om Kamera telefoner:

Kamera mobil samenlignings test fra Mobilen.no

(Sony Ericsson C905, Nokia N96, Sony Ericsson C902, Sony Ericsson W902, Nokia N78, Samsung G800)

8MP kamera sammenlignings test fra Phonearena

(Samsung Pixon, Samsung INNOV8, LG KC910 Renoir, Sony Ericsson C905, for samenlignings skyld er også Nokia N82 og et kompact kamera tatt med i testen)

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...