Gå til innhold

Hvis du spiste svinekjøtt ved en feil

Anbefalte innlegg

Hallo, alle dere som av religiøse grunner ikke kan spise f.eks. svinekjøtt.

Hva gjør du hvis du finner ut at du allikevel har spist det?

For eksempel hvis du har spist en matvare uten å lese deklarasjonen først.

Må du be Gud om tilgivelse? Eller må du gjøre mer for å bli "rein" igjen?

Jobber selv i matvarebransjen, nærmere bestemt som ekspeditør i gatekjøkken.

Religiøse innvandrere har ofte spurt om hva slags kjøtt som finnes i diverse varer.

En gang var det en araber som spurte meg ETTER at han hadde satt tenna i maten.

Men han hadde heldigvis den varianten med kylling, ikke den med skinke/ost.

Men han var tydelig nervøs. Han så ut som han trodde jeg hadde forgifta ham.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katolikker spiser tradisjonelt ikke kjøtt på fredager. Hvis jeg ved en glipp alikevell spiser kjøtt så gjør jeg en annen form for offer den dagen, f.eks å ikke spise snop eller drikke brus, eller å be en ekstra rosenkrans.

Hvis det var i fastetiden, hvor en ikke kan spise kjøtt på fredager og jeg gjorde det ved en glipp ville jeg gjort det samme, så lenge det var en glipp. Hvis det var overlagt ville jeg skriftet det i skriftemålet.

Tviler på Muslimene har en form for renselsesrituale, ettersom det virker som mye er basert på privat initativ. Jødene vil jeg tro har en form for renselse, men det vet jeg ikke. Kanskje kan de ikke gå i synagogen da?

Lenke til kommentar
Hvis jeg ved en glipp alikevell spiser kjøtt så gjør jeg en annen form for offer den dagen, f.eks å ikke spise snop eller drikke brus

Og hvordan skal dette "hjelpe"? Hvis du skal komme på din egen personlige unnskyldning for å rettferdiggjøre dette så kan du jo bare bruke det at du gjorde det ved et glipp som unnskyldning og fortsatt drikke brus og spise snop.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hva du mener med om hvordan det skal hjelpe. Trenger ingen personlige unskyldninger for å rettferdigjøre det. Poenget er selvoppoffrelse og hvis en da ikke gjør det en hadde tenkt så er det naturlig å gjøre noe annet. Man kan selvfølgelig også gi opp både kjøtt og snop.

Lenke til kommentar

Men hvis man oppveier å spise kjøtt "ulovlig" ved å ofre noe så enkelt som brus og/eller snop så kan det ikke være så ekstremt alvorlig å spise kjøtt ved en feil. For å oppveie noe må man benytte seg av noe med lik verdi. Å ofre brus og/eller snop en helg er ingenting, ergo er det å spise kjøtt ved et uhell heller ingenting.

Er ikke Gud allvitende? Da vet han vel at du gjorde det ved et uhell og om du virkelig angrer på det.

Lenke til kommentar
Men hvis man oppveier å spise kjøtt "ulovlig" ved å ofre noe så enkelt som brus og/eller snop så kan det ikke være så ekstremt alvorlig å spise kjøtt ved en feil. For å oppveie noe må man benytte seg av noe med lik verdi. Å ofre brus og/eller snop en helg er ingenting, ergo er det å spise kjøtt ved et uhell heller ingenting.

Er ikke Gud allvitende? Da vet han vel at du gjorde det ved et uhell og om du virkelig angrer på det.

I Katolikismen så er ikke kjøtt noe forbudt, men det er en tradisjon å avstå fra å spise kjøtt på fredager (de fleste plasser kan man bytte ut kjøtt med andre ting hvis man ønsker, men det gjelder ikke i fastetiden) Du har rett i at det ikke er ekstremt alvorlig å spise kjøtt ved en feil, det var tross alt en feil, uten at man selv ønsket det. Gud er altvitende og vet selvfølgelig det, men det betyr ikke at du ikke kan forsatt ønske å gi opp noe i tillegg til å forsatt gi opp kjøtt resten av dagen selv om det var en glipp den første gangen. Hvis man som Katolikk blir i tvil om disse tingene kan man snakke med skriftefaren sin og følge hans råd, så det er ikke noe problem. Det er ikke noe mat som er forbudt i seg selv i Katolikismen bare så det er klart.

Lenke til kommentar

Muslimer skal bare spise mat som er halal, men de har også en regel om at det er bedre å spise uren mat enn å sulte ihjel, så antar at det er plass til noen uhell uten at det vil ha alvorlige konsekvenser.

Judaister har vel renselsesritualer de må gjennom. Mosebøkene er jo fylt av en hel haug med regler som må holdes, og hva som må gjøres hvis man blir uren. Vet ikke om det er noen sånne regler for hva man må gjøre dersom man spiser mat som ikke er kosher.

Den eneste kristne reglene jeg har sett angående mat er at man bør unngå blod, kjøtt fra kvalte dyr, men vet ikke om noen som holder disse reglene. Peter hadde jo en åpenbaring der han lærte at kristne kunne spise hva som helst, og at alt var rent for en kristen. Og så må man ikke spise kjøtt som er ofret til avguder, dersom noen som tilber avguder tilbyr en dette kjøttet. Ikke fordi kjøttet er så farlig, men av hensyn til den som tilber avguder.

Hinduer skal vel ikke spise ku-kjøtt, og vet ikke hva som skjer hvis de gjør det.

Og buddhister skal vel bare spise grønnsaker, men tror ikke det er noe krise hvis en vanlig buddhist som ikke er i kloster spiser noe annet.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Vel, så vidt jeg vet så er det ingen straff for muslimene om de ved et uhell spiser svinekjøtt. Jeg må være så ærlig at jeg har uten å tenke meg om gitt svinekjøtt til en muslim. Jeg kan meddele at det gikk veldig bra, vedkommende syntes at det var fantastisk godt faktisk. Det jeg serverte var Øffers Baconsvær.

Vedkommende reagerte ikke på at det var bilde av en gris på utsiden av posen liksom. Så ble det plutselig snakk om det og da sa han at det ikke var så farlig siden han ikke visste det på det tidspunkt han spiste det. Han ble altså ikke straffet av Gud siden jeg hadde "lurt" ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg presterte faktisk å selge en muslim en calzone med ost/skinke på 7/11. Hun presiserte at hun ville ha pepperoni og jeg tenkte ikke så mye over og ga henne en ost/skinke. Jeg ble skjelt ut til tusen og aldri om det skjer igjen.

Lenke til kommentar

Hinduer kan ete ku-kjøtt men dei kan ikkje drepe kua. Så sjølvdauda ku og okse kan dei ete.

Den regelen regner eg med kom på plass meir av praktiske årsaker en relgiøse. Vil tru at ein eller anna gluping fant ut at visst dei gjorde det forbode å slakte kua så sikra dei matproduksjonen. Visst dei slakta kua så hadde dei mat for ei kort tid og gjekk svoltne resten av tida, men ved å holde kua i live så produserte den daglig melk.

Angåande det med calzone med ost/skinke og calzone med pepperoni så ville eg ikkje våre for sikker på at det ikkje er svinekjøtt i pepperonien.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Observant Hindus who do eat meat almost always abstain from beef. The largely pastoral Vedic people and subsequent generations relied heavily on the cow for protein-rich milk and dairy products, tilling of fields and as a provider of fuel and fertilizer. Thus it was identified as a caretaker and a maternal figure. Hindu society honors the cow as a symbol of unselfish giving. Cow-slaughter is legally banned in almost all states of India.[120]
With injunctions against eating the cow, a system evolved where only the pariah fed on dead cows and treated their leather.

Omtrent 20-40% av hinduismer er vegetarianara, men det er ikkje eit relgiøst krav. Dei opprettholder prinsippet med ikkje voldelig oppførsel og respektering av alt liv. Men det er ikkje slik at dei då ikkje kan ete noke slags form for dyr i frykt for at det kan være ein reinkarnert slketning. Om ein slektning er reinkarnert til eit mat dyr så trur ein hinduist at det er på grunn av dårlig oppførsel tidlegare. Dessutan så vil jo den slektningen eventuelt få ein ny sjangse i neste liv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg presterte faktisk å selge en muslim en calzone med ost/skinke på 7/11. Hun presiserte at hun ville ha pepperoni og jeg tenkte ikke så mye over og ga henne en ost/skinke. Jeg ble skjelt ut til tusen og aldri om det skjer igjen.

Inneholder ikke pepperoni, svin egentli?

Tradisjonelt er det normalt at pepperoni er laget av en blanding av svin og storfekjøtt.

Lenke til kommentar
Katolikker spiser tradisjonelt ikke kjøtt på fredager.

Hvorfor ikke?

Fordi de er religiøse.

Visste dere forresten at katolikker, til tross for kjøttforbudet, har lov til å spise bever fordi den katolske kirken har klassifisert bever som fisk?

In the 17th century, based on a question raised by the Bishop of Quebec, the Roman Catholic Church ruled that the beaver was a fish (beaver flesh was a part of the indigenous peoples' diet, prior to the Europeans' arrival) for purposes of dietary law. Therefore, the general prohibition on the consumption of meat on Fridays during Lent does not apply to beaver meat.[21][22][23] The legal basis for the decision probably rests with the Summa Theologica of Thomas Aquinas, which bases animal classification as much on habit as anatomy.[24]

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Beaver#In_dietary_law

Lenke til kommentar

Der jeg jobber selger vi bacon pølser, det er svin i både pølsene og bacon. Mulsimske kunder spør ofte om det er svinekjøtt i selve pølsne (for det går jo ikke an å se direkte), da svarer jeg at det er svin i de men at vi har kylling pølser som er svine-frie (det er mest relgiøse som har svineforbud som kjøper de). Har opplevd en muslimsk kunde som kjøpte en vanlig grill pølse men ikke ville ha bacon rundt den, fordi baconet så ut som svin, pølsen i seg selv så ikke ut som svin (selv om han var klar over at det var svin i den) og da var det greit :) Likte den vrien jeg :p

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Etter 3.mos 11 er det mye man ikke kan spise hvis man er kristen og skal følge boka. Kristne kan ikke spise kameler, svin, hare, sjødyr, m.m.

Når det gjelder muslimer, så er jo dette avhengig av hvor religiøs man er. Har bod en tid i Midt Østen og jeg var med muslimer på villsvinjakt. Jaktutbytte ble solgte til de kristne. Det hendte av og til at de smakte på litt svinekjøtt. De følte seg ikke urene etterpå og tok dette ikke så tungt. Men det ble opplyst at denne tradisjonen med å ikke spise svin står sterkt blant muslimer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...