PapaDon Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Jeg kommer til å kjøpe meg en liten netbook snart (sansynligvis med Ubuntu), til bruk på reise, jobb og forelesning i tillegg til en større laptop (med Vista Home Premium) som er mer slepbar (og spillbar...). Det jeg ønsker å gjøre er å ha dokumentene mellom disse to synkronisert slik at jeg kan notere feks under en forelesning, lagre det et sted der den mer skrivevennlige (fulltastatur kontra bittelite tulletastatur og mysbar skjerm) laptoppen hjemme også kan åpne og redigere samme filen. Tenker at jeg kan bruke en eldre laptop jeg har liggende som server eller noe (er litt på dypt vann med hensyn til lingo og funksjonalitet her:D ) som også kan fungere som backupløsning. Hvordan kan jeg lettest mulig få til dette? Det viktigste er i utgangspunktet synkroniseringen med dokumentene (mulig med bilder og slikt også?), og det helst så sømløs som mulig. Har søkt noe rundt men ikke blitt særlig klokere! Fint om noen kunne dyttet meg i riktig rettning. Endret 3. november 2008 av PapaDon Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Mulig at dette kan dekke behovet: http://www.mamut.com/no/teamwork/ Lenke til kommentar
Mark 9 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Microsoft har et slikt verktøy. Har dessverre ikke testet det selv. Gratis da... Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) har testet syncback mellom netbook (xp) og laptop (vista) over trådløst nettverk. Det fungerte veldig bra samt er gratis. En velger en hovedkilde og destinasjon samt regler for filhåndtering. Har et problem med at vista maskinen ikke vil starte netbios, så en kan ikke dele filer med \\navn men må bruke \\ipadresse. Hvis netbios fungerer kan en skrive \\maskinnavn i syncback og sette opp hvor ofte synkroniseringen skal gjelde. Endret 2. november 2008 av EG-s Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Takk for forslagene! Dette er for meg mest et eksperiment for å se om jeg kan lage en så sømløs synkronisering som mulig mellom flere enheter. Er helt fersk på feltet så er ikke helt sikker på hvilke behov jeg har, men tenker at dokumenter er et fint sted å starte:) Med synckback og synctoy, er det mulig å synke mot en PC som er hjemme over nettet, om jeg feks sitter på blindern? Edit: Syncback har bare en 30 dagers trial? Endret 2. november 2008 av PapaDon Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 det er SyncBack Freeware V3.2.19.0 skal kunne synkronisere over ftp Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Så jeg kan feks la en maskin stå hjemme og kjøre en ftpserver som jeg så kan synkronisere mot og ha en oppdatert fil på pcen jeg jobber på, ftpserveren og alle andre maskiner jeg velger å synkronisere? Hm, hvor langt kan man strekke slike ting? Er det feks mulig å synkronisere kalenderen på en mobiltlf (regner med å kjøpe en nokia 5800 så fort den kommer i butikk) og en datamaskin slik at kalenderen alltid inneholder samme kalenderinformasjon? Selvfølgelig med annen programvare, men noe jeg kan kjøre på en "hjemmeserver". Flotte svar, takk skal dere ha:) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Anbefaler DropBox http://www.getdropbox.com - Der får du en mappe i mine dokumenter som alltid er syncet online (og på alle pc'er du har installert på) så lenge du har nettilgang. - Fungerer helt sømløst. Kan sende en invite hvis du vil. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 En invite hadde vært knall! Er i grunnen noe slikt jeg var ute etter:) Har dog forsøkt å sette opp en FTP server i dag morges på en lappis hjemme, men fikk litt dårlig tid så den er ikke helt oppe å gå enda, men gøy å leke rundt... Eksperimentet (mitt) fortsetter:) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Kan sende en invite hvis du vil. Får du ekstra kapasitet ved invite? Det er jo bare å registrere seg for å få 2GB. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Da har jeg lagt opp en synk mellom min Sunbird-kalender og google calendar. Skal se om jeg kan bruke GooSync til å synke mellom nåværende mobil (SE w580i) og kalender (som jo var hovedpoenget med kalendersynk). Glemte å åpne brannmuren så FTP-server og syncback har jeg ikke fått testet enda, ei heller dropbox... Om du får ekstra kapasitet ved å invitere meg er det helt ok det:) Sharing is caring... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Kan sende en invite hvis du vil. Får du ekstra kapasitet ved invite? Det er jo bare å registrere seg for å få 2GB. Ok, fant ikke noe "new user" link på forsiden, så regnet med at det fortsatt var lukket - men da er det nok bare å registrere seg ja ... Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Skal sjekke ut dropbox senere, men tror nok en løsning med FTP-backup gjennom SynckBack er mer det jeg trenger, ettersom jeg da kan nå filene fra hvilken som helst datamaskin uten å måtte installere programvare. Om FTP viser seg å være for snevert rent funksjonsmessig kan vel også en apache-server eller noe slikt være aktuelt? Men det blir kanskje litt overkill når det (i første omgang) er snakk om backup og enkel tilgang til ~60mb med ulike office dokumenter. Dog er det som nevnt gøy å leke litt med teknologien Har ikke fått testet GooSync enda pga manglende tlf-dekning men skal se om det fungerer tilfredsstillende:) Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Da er GooSync, Firebird og google calendar synkronisert, samt at SynckBack er oppe å gå Takk for hjelpen. Mulig jeg kommer tilbake med mer etterhvert som jeg finner ut av behovene/ønskene Endret 3. november 2008 av PapaDon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå