Gå til innhold

Adresse til Islandske nettbutikker

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det er det 2 faktorer som spiller inn på prisen til et produkt. Innkjøpspris/produksjonspris og avgifter. Altså, hvis Norge og Island har like mye avgifter vil varen koste det samme sålenge den er importert fra et helt annet land.

Det som da er billigere i Island enn i Norge er varer som blir lagd på Island.

Eller er jeg helt på jordet?

Så enkelt er det ikke. Prisen på et produkt bestemmes også av etterspørselen til produktet og den har nok gått kraftig ned med den økonomiske krisen. Så selv om det har blitt dyrere (sett med islandske øyne) å importere et produkt, så trenger ikke prisen til forbruker å øke tilsvarende. Butikker på Island vil selvsagt ikke selge med tap over lang tid, så varer som ikke lages på Island til de prisene her er nok bare midlertidig.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eksempel:

Att.is har MSI 4870x2 til 69.950.-. Ifølge Visa sin kalkulator (jeg bruker iaffall Visa) så blir det den nette sum av 3884,- NOK. Iflg prisguide.no koster kortet 3895,- på billigste norske nettbutikk for tiden. Billig på Island... Tja...

http://finance.yahoo.com/currency/convert?...;submit=Convert

hvordan får du til det? bruker jeg yahoo finance blir 70000 islandske 2100 norske, noe som er sykt sykt billig :)

lurert på hvilken som er rett :hmm:

Hvis du betaler med VISA må du nok blø VISA sin kurs. Tilsvarende med AE, Diners, Mastercard osv. VISA sin kalkulator har stemt bra for meg på netthandler fra USA og EURO-land så jeg ser ingen grunn til ikke å stole på dem. Det blir selfølgelig billigere hvis du gjør en kjempedeal på valutahandel først, men... Kan sikkert like godt kjøpe flaxlodd for pengene og håpe at du vinner...

Anyhows; regn med frakt, mums og en feilmargin på 10 % på kursen (og den går sjelden i din favør) fra du sjekker til kredittkortselskapet trekker og billig blir det neppe... Skal du handle i det store utland er nok USA og østen et bedre valg enn sagaøya (hvis du ikke sponser dem fordi du syns synd på dem da)...

:tease:

EDIT: beklager mye quoting her, sent ute med å svare...

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar

Kr 1.036 for en Samsung 1TB disk er jo ikke særlig rimelig når man i tillegg skal betale toll og moms for den...

Noen saker er jo rimeligere, men jeg vet IKKE hva man skal regne med å betale i toll/moms/frakt for dette. Var nok lettere å gjøre gode kjøp for 3-4 uker siden.

1000 ISK = 52.6 NOK (for de som ikke googler).

Edit: Hmmm... 3 ulike valutakalkulatorer kommer opp med alt fra 61,10 - 42,50... Vesentlig forskjell...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Siste registrerte kurs er 100 ISK = 4,439 NOK basert på real-time kurs kl. 17.27 fra Saxo Bank.

Altså koster den 1 TB Samsung-disken 874,43 norske kroner. Den koster 870 kr. i den prisguiden på hardware.no, så den er faktisk nå dyrere på Island.

Sist jeg sjekket var kursen 100 ISK = 2,7 NOK, så den islanske valutaen ser (dessverre for oss) ut til å ha styrket seg kraftig i det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...