Fuel Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Skal Aa være øverst, eller nederst i ei alfabetisk liste? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Skal Aa være øverst, eller nederst i ei alfabetisk liste? A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Aa Ab Ac Ad Ae Af Ag Ah Ai Aj Ak Al Am An Ao Ap Aq Ar As At Au Av Aw Ax Ay Az Aæ Aø Aå Ba Bb Bc ... Det du tenkte på? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Det er et definisjonspørsmål. Internasjonal (engelsk) liste skal det klart være øverst. Hvis man derimot lager en norsk liste kan jo begge deler forsvares. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Aa skal være øverst, Å skal være nederst. Det er i hvert fall min mening. Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 ? Trur han meiner Aa = Å. Som Aase(åse) Lenke til kommentar
Fuel Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Ja, Aa som "å" eg mener... Vil det då gå Å i alfabetisk liste? Lenke til kommentar
TurtelWar Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Navnet mitt er Aadland, og eg blir skrevet nederst på alle lister! Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg har aldri sett en liste hvor Aa står nederst. Da har det stort sett gått i klasselister og lignende. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 En eg har gått i klasse med i snart 11 år nå, heter Aaraas til etternavn, og har alltid stått nederst på klasselista. Lenke til kommentar
KS Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Naturligvis skal Aa stå øverst i en alfabetisk rekke. Det er idiotisk at den nå avdøde artisen Aaliyah, havner sist på musikkoversikten fordi noen har bestem at avnet hennes skal leses som Åliyah. Tullete. Til alle Aase og lignedene; prostester når dere står nederst. 13:38: Det er verste jeg har sett! Når jeg søker etter aa på google kommer det treff på å! jeg skal jo ikke ha Å! Endret 16. november 2008 av KS Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Aa er øverst etter alle standarder. Når Aa havner nederst er det noen som ikke følger reglene. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Aa er øverst etter alle standarder. Når Aa havner nederst er det noen som ikke følger reglene. En standard er ingen absolutt regel. Det finnes et hav av standarder og hvem som helst kan lage sin egen standard. F.eks kan et selskap internt ha sin standard, eller kunden kan spesifisere at alle leverandører skal bruke en gitt standard. Det er ikke uvanlig at Aa sorteres som å. Men da der Aa også uttales som å. Aa is treated like Å in alphabetical sorting, not like two adjacent letters A. This rule does not apply to non-Scandinavian names, so a modern dictionary would list the German city of Aachen under A but list the Danish town of Aabenraa under Å. Som nevnt tidligere det er et definisjonspørsmål. Spør kunde, undersøk hvilke standarder programmet skal følge. Hvis det ikke er noen klare krav bruk det som er mest naturlig. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Når det gjelder navn så ville jeg sortert Ae Æ Oe Ø Aa Å MEN dette KUN på navn som uttales med Æ, Ø og Å. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Når jeg sorterer musikk alfabetisk, havner band og sanger med As sist... så vil tro at det ikke bare er i Norge det er slik, med mindre alle mediaavspillingsprogrammer er mekka i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå