Gå til innhold

Den beste gamer bærbaren for under 10-11k ?

Deluxus

Anbefalte innlegg

Ja jeg er på letting på en bærbar pc som kan runne dagens spill. foreks Farcry2 age of conan og slik .

jeg kom fram til at disse pcene så digg ut

http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2051933;c:100560

og

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...100561%3bfl%3a0

hvilken ville du valgt?

dette er de jeg har sett på og vet ikke om noen andre bra berbare pcer som slår disse.

er det en bærbar pc du vet som er bedre en disse og under 11 link den under

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP-en ser forsåvidt god ut. Men tro meg 17" er svært. Da begynner man nesten å snakke om slepbar istedenfor bærbar. Spesifikasjonene er til gjengjeld gode, med et unntak. Skjermoppløsningen er relativt dårlig for å være til en 17" skjerm. Burde vært minst 1680*1050 på en så stor skjerm, om ikke 1920*1200. Men det er en smakssak. Nå er det jo bra med litt lav oppløsning om du skal kjøre spillene med litt høye detaljer og god fps. Blir oppløsningen for høy får man lav fps igjen. Er klar over at man kan stille oppløsning i spill, men ting ser best ut på samme oppløsning som skjermen.

Andre ting å utsette på HP-en er at den har to harddisker (gjør den tung, forholdsvis varm og mer støyende enn om den kun hadde en). Men til gjengjeld kan du få bedre ytelse (Om den kjøres i raid så den bruker begge samtidig). Vil absolutt si den egner seg til gaming, og tror ikke du får noe særlig bedre i samme prisklasse og størrelse. Spørsmålet er om du skal drasse med deg den bærbare ofte? Isåfall er ikke 17" noe morsomt.

Når det gjelder Compal JHL90+ har jeg den forrige modellen (IFL90+) og kan vel si meg passelig fornøyd. 15,4" er akkurat på smertegrensen til hva man kan kalle bærbart. Den er mindre og lettere å pakke med seg (men veier fortsatt ikke så mye mindre enn HP-en (2,8 kg mot 3,4). Rent ytelsesmessig er JHL+ faktisk like god. Du får like bra prosessor, ram (4GB 800MHz DDR2-ram på begge) og skjermkort (Nvidia 9600M GT 512MB ddr3-ram). Men om du skal holde deg under 10 000 får du ikke blueray-leser. Om du har planer om å bruke pc-en som blueray-spiller er dermed HP-en best egnet. Når det gjelder alternative maskiner har jeg vel to forslag.

Fujitsu Siemens Amilo Xa 3530

En av de nye maskinene til Fujitsu Siemens i "Stormtrooper-design" (svart og hvitt). Ligner veldig spesifikasjonsmessig på HP-en du har sett på med den store forskjell at den benytter seg av AMD-prosessor og ATI-skjermkort. En av de store fordelene med denne maskinene i forhold til HP-en er at denne benytter seg av to skjermkort. Det ene er integrert i hovedkortet (Radeon HD 3200, med 64 MB minne + delt minne), mens det andre er et skikkelig skjermkort (Mobility Radeon 3650 med 512MB ddr3-minne). Da kan den bytte mellom skjermkortene i forhold til hvor krevende programmer du kjører. Da sparer den strøm, lager mindre varme og batteriet varer lengre. Har samme skjermstørrelse og oppløsning som HP-en. Har litt mer harddisk-kapasitet., men samme problemet med to harddisker. Denne maskinen har også Blue-ray.

XD - kr 10 590

Hvis du vil ha både portabilitet og ytelse finnes det faktisk et alternativ:

Fujitsu Siemens Amilo Sa 3650

Dette er en 13,3" bærbar, og en slik størrelse skriker ikke akkurat spillytelse. Men denne bærbare har en fin egenskap som tillater en å spille med den, et eksternt skjermkort. Skal ikke si så alt for mye (du kan selv lese om det på FS sine sider). I likhet med 17"-eren jeg snakket om over har denne maskinen et Radeon HD 3200 integrert på hovedkortet. I tillegg har den et Mobility RAdeon HD 3870 med 512MB ddr3-minne i det eksterne skjermkortet. Altså en modell som i teorien yter bedre enn den i 17"-eren. Ytelsen blir muligens litt begrenset av grensesnittet (porten hvor kabelen til det eksterne skjermkortet puttes i) som brukes for å kommunisere med det eksterne skjermkortet.

Sa 3650 kommer med en noe dårligere prosessor enn du får i 17"-ern, men med tilhørende lavere effektforbruk og varmeutvikling. Den kommer heldigvis med 4GB 800Mhz ddr2-ram i likhet med de andre pc-ene. Du får den med maks 320GB 5200RPM harddisk, og du får ikke Blue-ray på denne. Maskinen koster under 10 000 med de høyeste spesifikasjonene man får på den. En annen fordel er de to ekstra skjermutgangene (en ekstra dvi og en hdmi-utgang), samt de to usb-utgangene man får pga det eksterne skjermkortet. En annen ting er størrelsen. Hvis man skal på skolen, en forelesning eller på jobb trenger man ikke spillytelsen, og kan koble fra det eksterne skjermkortet. Da har man plutselig en veldig portabel bærbar som kun veier 2.4kg (2,9 med graphics booster, altså det eksterne skjermkortet).

PS! Maskinen er enda ikke kommet ut i nettbutikkene/butikker. XD og MPX har den i prislisten sin, men har skiftet antatt dato for "forventet til oss" en hel del ganger. Men om nåværende dato holder kommer den i morgen. Skal selv ha meg denne maskinen. Fordel om man har en ekstern LCD-skjerm så man slipper den lille skjermstørrelsen hjemme.

XD

Snorre :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Nå er jeg usikker på hvordan systemkravene til Far Cry 2 er. Ville kanskje tro at alle de nevnte laptopene burde klare spillet på minst medium settings, om ikke på high. Det samme gjelder forsåvidt Age of Conan. Skal hvertfall greie å dra det på medium med de nevnte bærbare. Kanskje til og med på high. Om du er veldig kravstor til antall frames per second, vil du kanskje kjøre spillene på medium grafikkinstillinger.

Er vanskelig å si noe nøyaktig om hvor bra de ville gjøre det i spill. Men de kommer hvertfall til å dra de nyeste pc-spillene på mellom middels og høye innstillinger et sted. Skal du være sikker på å kunne kjøre alle nye spill med maks grafikk bør du heller se på stasjonære maskiner. Men om du ikke er like kravstor skal nok disse yte mer enn bra nok.

Når det gjelder ATI-systemene er det ikke så komplisert. 17"-eren fra Fujitsu Siemens har to skjermkort (et svakt som brukes ved vanlig nettsurfing, tekstarbeid og lignende småting, og et kraftig som brukes når du gamer, redigerer bilder/video osv.). Begge skjermkortene sitter inne i maskinen på 17"-eren. På 13,3" har du også to skjermkort. Her sitter det svake skjermkortet inni maskinen, mens det kraftige (som bør brukes ved gaming og lignende) er plassert i en boks/kabinett utenfor maskinen. Dette gjør at maskinen kan være så liten som den er (13,3" stor bare), samtidig som du kan få god ytelse. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=95945

denne da? ser da ganske bra ut:) bare sleng i en 2048 ram brikke til og fiks 64bit os, så vil jeg si du får mye for pengen :) er usikker på hvor bra 6 celler bateri er vs 8 celler.

har selv en acer aspire 5930g og er stor fornøyd etter jeg satt i 4 gig ram og innstalerte 64bit os:)

men ja, stiller et lite spørsmål tegn til dette:

MPX sin hp NVIDIA GeForce 9600M GT Opptil 1791 MB grafikkminne totalt, med 512 MB dedikert

og acer 5930g også fra mpx: NVIDIA® GeForce® 9600M GT with up to 2303 MB of TurboCache™ (512 MB of dedicated GDDR3

Endret av lunnr
Lenke til kommentar

Ville gått for denne:

Multicom Compal JHL90+

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...100561%3bfl%3a0

Specs:

- 15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

- INTEL CORE 2 DUO P8600 2.4GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W

- 200GB SATA 7200RPM 2.5"

- 4GB DDR2 SO-Dimm 800Mhz (2x2GB)

- Standard DVD-brenner (SuperMulti)

- 6-cellers batteri, 4800mAh

- 9600M GT

Total pris 8 919,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...