Gå til innhold

Valg av hovedkort til Intel Q9400

Gjest Slettet+98128394

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+98128394

Hei, jeg var så lur at jeg kjøpte en prosessor (Intel Q9400) som det gamle hovedkortet mitt ikke støtter. Derfor er jeg nå på utkikk etter et nytt hovedkort, men jeg vet ikke helt hva jeg skal velge. Det viktigste er jo selvfølgelig at det passer sammen med de andre komponentene og at det ikke er altfor dyrt (maks ca. 1500 kr).

I andre poster har jeg sett flere anbefalinger av Intel P45 chipset og ASUS P5Q. Men det er jo så mange versjoner av P5Q. MSI hovedkort styrer jeg helst unna pga. mange problemer med det tidligere. Ellers er jeg åpen for de fleste produsenter.

Jeg har kikket litt på Asus P5Q, ASUS P5Q-E og ASUS P5Q Pro. Finnes det bare Crossfire-støtte og ikke SLI-støtte på ASUS-kortene? (Sannsynligvis kommer ikke det til å spille noen rolle uansett..) Og jeg kommer heller ikke til å overklokke..

Hvilket kort vil passe meg best?

PC-komponentene:

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q9400 2,66 GHz.

RAM: 4 GB Crucial Balistix DDR2 PC6400 (4 x 1 GB).

Harddisk 1: Seagate 1 TB SATA.

Harddisk 2: Seagate 500 GB SATA.

PSU: Mist 500 W.

Skjermkort: XFX GeForce 7900GT.

Optiske drev: BenQ DVD-brenner (IDE) og en gammel DVD-ROM (IDE).

Kabinett: Thermaltake Soprano.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha et hovedkort med SLI støtte kan du altids ta ASUS sitt P5N32-E SLI . veldig bra og billig hovedkort... då kan du utnytte SLI-en hvis du kjøper et slikt samme skjermkort som du allerede har.

hvis du ikke har planer om å ha to SLI kort så kan du ta noe lignende som den du har sett på, Asus P5Q-E... eller noe sånt...

bare si ifra hvis du ikke vil ha noen av de.. kan godt finne noen andre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98128394

Ok. Jeg har ingen planer om å kjøpe et GeForce 7900GT kort til for å kjøre de i SLI. Det var med tanke på en eventuell oppgadering av skjermkort ved en senere anledning. Slik situasjonen er i dag så er vel ATI-kortene minst like gode som Nvidia-kortene, så det blir vel ett fett. Jeg har ikke for mye erfaring når det gjelder hovedkort. Jeg har bare hatt hovedkort fra MSI og Abit. Det er derfor jeg spør om råd.

Lenke til kommentar

Vell ABIT har ingen DDR2 kandidater igjen med gode X38 brikkesettet, så nå er ASUS P5Q ett bra valg for P45 ellers om du vil ha Crossfire for fremtiden så ville jeg ha sett på noe med X38/X48 (Samme brikkesettet) ASUS har da noen kort men Gigabyte har X48 DQ6 som jeg har hørt mye bra om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98128394

Gigabyte X48 DQ6 koster litt for mye meg. Foreløpig ligger det an til å bli ASUS P5Q-E, men jeg bestiller ikke før i morgen, tenker jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...