Zobra Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg liker å lese gode bøker som omhandler mer "down to earth" hendelser. Thrillere synes jeg ofte man ikke får noe spesielt ut av, en sånn litt tom følelse etterpå. Jeg ønsker en god fortelling med gode karakterer og en bra setting. Jeg er egentlig mest glad i gamle bøker/forfattere som bl.a Jack London, Charles Dickens osv. Jeg vil ikke ha tips om Ringenes Herre, Harry Potter eller andre slike bøker heller dessverre. Det ka gjerne være litt mindre kjente, men likevel veldig gode, bøker. Gjerne bøker som man ønsker å lese flere ganger, og som gir nye inntrykk og opplevelser for hver gang de blir lest. Jeg liker å lese bøker på engelsk, men siden jeg skal lese noen bøker til et prosjekt i norsk, så måtte vi lese bøker av norske forfattere eller som er oversatt til norsk. Håper det er noen der ute som har noen forslag... Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Kanskje det du vil ha er fiktiv historie? Som for eksempel triologien om Arn Magnusson, eller Conn Igguldens bøker? Lenke til kommentar
Zobra Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Takk for tips Har hørt om Arn Magnusson filmene, men har ikke sett dem eller lest bøkene, kanskje det må testes ut. Conn Igguldens bøker hørtes også veldig spennende ut. Skal spøre etter dem neste gang jeg er innom biblioteket. Det er bare å komme med flere forslag. Alltid greit å ha et utvalg å velge mellom. Fint om det også er bøker som ikke tilhører noen trilogi e.l. også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 "Sebrapiken" av Sofia Åkerman er jævlig bra. Beste boken jeg har lest. "De gales hus" av Karin Fossum kan også anbefales. Lenke til kommentar
Greysteel Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 The Catcher in the Rye av J. D. Salinger, Trainspotting av Irvine Welsh og A Spot of Bother av Mark Haddon er kanskje verdt et forsøk, om du ikke har lest dem fra før. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Jeg tør påstå at Hamsuns 90-tallsromaner byr på det du er ute etter: Sprø, irrasjonelle og spennende karakterer, en handling bestående av jordnære og daglige hendelser - som teoretisk sett kunne rammet oss alle - og ikke minst et innhold til ettertanke. Språket er gjennomført friskt og velflytende, og til tross for nazisympatiene hans er det ikke til å legge skjul på at Hamsun hadde ordet i sin makt. Av konkrete bøker bør Sult, Pan og Victoria sjekkes ut. Hvis du er hardcore kan du også se på Mysterier. Markens Grøde var Hitlers favoritt - selv om jeg sverger til de nevnte, egentlig. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Pillars of the earth og oppføgeren. Bøker av Vera Henriksen om viking tiden, Bodvars sage, sølvhammeren osv. Jordens barn, fra steinaldren, men trur det er noen overnaturlige hendelser i dem. Ingvar Ambjørnsen skriver bra, Hvite niggere, den siste revejakta, stalins øyne, Drape i Barkvik osv. Eller hva med Harry Hole bøkenne. Ondskapen av Jan Guiljå(?), han som skrev Arn, siste jeg leste av han var Tyvenes Marked. Lenke til kommentar
Zobra Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Takk for alle forslag, skal se etter bøkene neste gang jeg er på biblioteket. Har foreløpig fått tak i 3 bøker som jeg vurderer å lese. Er bøker om indianerne, og deres syn på "krigen" mellom de hvite og dem selv. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Lyst til å nevne noen titler? Lenke til kommentar
Zobra Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Ja, bøkene jeg har startet litt på heter da: Lille Tre av Forrest Carter (finnes en film av denne også), Du finner meg i fjellene, også av Forrest Carter, og den siste heter Begrav mitt hjerte ved Wounded Knee av Dee Brown Har startet litt på den sistnevnte, og kommet ca. halvveis på Du finner meg i fjellene (veldig bra hittil)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå