mroystein Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Heisann! Var hos besteforeldrene mine i helgen, og så at pc'en der bør skiftes ut. (10 år gammel ca). Så tenkte å kjøpe en ny pc til dem. Og bredbånd hadde kanskje ikke vært så dumt heller(går på isdn, og de har bare en linje, så telefonen kobles ut om de er på internett). Har før sett at man kan kjøpe bredbånd, og få en pc med på kjøpet for en billigere penge. Telenor eller noe sånn som hadde dette tror jeg. Selges det forsatt? Og vil det være billigere enn å kjøpe de hver for seg? Hva er lettest å skjønne av windows XP og vista? De har veldig liten erfaring. Kommer av og til besøk, som har bruk for pc og internett. Men vil absolutt ikke bli noe harde spill/programmer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Heisann! Var hos besteforeldrene mine i helgen, og så at pc'en der bør skiftes ut. (10 år gammel ca). Så tenkte å kjøpe en ny pc til dem. Og bredbånd hadde kanskje ikke vært så dumt heller(går på isdn, og de har bare en linje, så telefonen kobles ut om de er på internett). Har før sett at man kan kjøpe bredbånd, og få en pc med på kjøpet for en billigere penge. Telenor eller noe sånn som hadde dette tror jeg. Selges det forsatt? Og vil det være billigere enn å kjøpe de hver for seg? Hva er lettest å skjønne av windows XP og vista? De har veldig liten erfaring. Kommer av og til besøk, som har bruk for pc og internett. Men vil absolutt ikke bli noe harde spill/programmer. For deres bruk vil VIsta og XP virke nokså lik. Jeg ville ha kjøpt en PC i deler og satt den sammen, få gjerne noen her til å sette opp en PC for deg. Vet ihvertfall at Pootietang kan hjelpe med dette hvis han ser denne tråden. Du får raskt en veldig bra PC med skjerm, mus og tastatur til ca 5000 kr + OS, deretter velger dere det internettabbonnementet som passer best. Edit: Dinside Data har gjort en test på PC-er til 5000 kr. Her vil du nok finne masse bra... Endret 2. november 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
mroystein Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 ok, takk for svar. Tror jeg skal klare å sette sammen delene, har gjort det en gang før. Går nok for dette da, men har veldig lite peiling på hva som er bra av prosessorer og hovedkort etc. Men kan lete etter andre som har søkt samme bruksområdene. Lenke til kommentar
s13 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Gå nå heller for Ubuntu, vil være mye lettere for dem. Slipper alle popups med allverdens advarsler, antivirus osv. Til simpel bruk som nett, mail og lettere kontorpakke er det ingen tvil om at det enkleste er å gå for det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Multicom har en noen oppsett som egner seg til dette bruket. Forutsetter at spilling ikke er aktuelt: Alt 1: Multicom 302 Basic. Denne er inklusive alt (skjerm/tastatur), også installert Ubuntu. Men XP etc kan velges inn som tilvalg. Pris: kr 3 779,- Alt 2: Multicom 310 "Wall-E". En spillbar billigvariant (de fleste spill på lavere settings), også med alt tilbehør. Pris: kr 5 203,- Flere alternativer finnes også hos Multicom. Gode råd finner du også i denne tråden om du vil bygge selv. Kontoristen er den som mest kan anbefales, men bra kvalitet på alle deler. Husk at her kommer skjerm, tastatur og eventuelt OS i tillegg, så prisen blir fort en 2 000/2 500 kr høyere. Men generelt lønner det seg svært lite å bygge selv, prisene på rimelige ferdigbygde maskiner (også hos Elkjøp, Expert etc) er så presset ned at vi har store problem med å finne like billige deler. Når det gjelder OS, må det vurderes ut fra bruk, og hva de alt er vant med. Ubuntu, ferdig satt opp og konfigurert er enkelt, men krever at den jobben er gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå