Gå til innhold

levetid på harddisker

Anbefalte innlegg

skal bygge meg en filserver for og slippe stresset med alle de eksterne diskene jeg har nå.

sett på endel harddisker men heller mot Samsung Spinpoint F1 750 GB , virker ganske uslåelig på pris pr gb.

men ser at samsung sine har 3års garanti, mens seagate sine barracuda koster en 15-20% mer men har 5års garanti.

de ekstra 15-20% virker fristende for den ekstra garanti-tiden, men med kjøpe 8-10disker blir det fort litt penger.

hvor lenge kan jeg egentlig forvente at harddiskene lever utover garanti før de må byttes ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skal bygge meg en filserver for og slippe stresset med alle de eksterne diskene jeg har nå.

sett på endel harddisker men heller mot Samsung Spinpoint F1 750 GB , virker ganske uslåelig på pris pr gb.

men ser at samsung sine har 3års garanti, mens seagate sine barracuda koster en 15-20% mer men har 5års garanti.

de ekstra 15-20% virker fristende for den ekstra garanti-tiden, men med kjøpe 8-10disker blir det fort litt penger.

hvor lenge kan jeg egentlig forvente at harddiskene lever utover garanti før de må byttes ut?

Av personlig erfaring har jeg kjørt linuxservere med mange forskjellige harddisker fra både seagate, western og samsung

De jeg har hatt dårligst erfaring med er WD, har fått ødelagt uttalige harddisker fra de når de ble 1-2 år gamle, bare sluttet å virke av en ufåståelig grunn. I tillegg blir de varme og støyer mye.

Har hatt en del gamle Samsung-disker på en 1-2-3GB som er sikkert 10 år gamle og de spinner enda, bare god kritikk her altså.

Seagate er den jeg har minst erfaring med, kun noen par gamle disker her, virker som om de er i like god stand som Samsung-diskene.

Her kommer det sikkert mange forskjellige meninger om disker og mange vil nok si seg enige eller uenige. Mange forskjellige erfaringer garantert.

Jeg ville gått for Seagate her og styre unna WD om du bryr deg om det som er innpå diskene og ikke vil miste det.

- FrankS2

Lenke til kommentar

cruzader,

Garanti tid har ingen innvirkning på hvor lenge en disk varer.

Jeg vil anbefale deg å bytte ut disker som nærmer seg 4-5 år eller iallefall være forberedt på at den kan ryke.

(på 5 år skjer det veldig mye på disk siden og du vil mest sannsynlig ønske å bytte både pga økt kapasitet og andre nyvinninger som skjer i løpet av denne tiden)

Som et eksempel får du i dag max 1.5TB disker, om 2 år får du 3TB disker, en 3TB disk vil da erstatte 4stk 750 disker.

Det er ingenting som tyder på at noen av disk leverandørene sliter med holdbarhet, disker kan ryke etter noen timer eller etter noen år.

Uansett hva du velger ryker de før eller senere og garanti gir deg bare en ny disk, dvs dataene er tapt og må regenereres fra en backup eller eventuelt raid dersom du kjører det.

Den enkeltes erfaring kan man ikke stole mye på da det ofte er bruken og/eller miljøet som påvirker levetiden.

For min del er det ingen som skiller seg ut, jeg har hatt noen disk havari de senere år og da er det følgende disker som har røket.

3stk Seagate fra 7200.10 serien (ca 1 år, dårlig batch)

1stk Hitachi T7K250 (ca 1 år)

1stk Maxtor (ca 1 år)

1stk WD (ca 5+ år)

(har vel rundt 30 disker totalt og bruker de fleste merker)

Skal du kjøpe såpass mange disker vil jeg anbefale å kjøpe forskjellige disker. (merker)

Skulle du velge å kjøpe samme merke og modell må du absolutt ikke kjøpe alle på samme plass.

Dersom de er fra samme "batch" og det i ettertid viser seg at akkurat den batchen var dårlig så kan i teorien alle diskene ryke i løpet av kort tid.

Kjører du raid bør du ha minimum 1 disk liggende klar til å putte inn dersom noe ryker.

Hvilken løsning er det du planlegger å bruke?

Lenke til kommentar

har 2 adaptec kontrollere som jeg tenkte noe i baner av;

adaptec 4port (64mb)

2x raptor raid1

1x raptor hotspare

adaptec 12port (256mb)

10x samsung raid5

2x samsung hotspare

de skal leve et lykkelig liv i en lian li cube med 5 av de 3disk rammene med 120mm vifte.

planen var kjøpe samsung diskene litt spredt og få de 3 i hver batch for og sikre meg mot dårlig batch og raidet ryker.

men hvordan yter raid6 vs raid5? wikipedia hadde lite info om ytelsen bare at det tålte tap av en ekstra disk.

750gb disker har vell litt lang gjenbygging så står vell litt ubeskytta der mens hotsparen gjenbygger i raid5.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Word:

Den enkeltes erfaring kan man ikke stole mye på da det ofte er bruken og/eller miljøet som påvirker levetiden

Samme erfaring har jeg.

Personlig har jeg ingen erfaring som understøtter at WD , maxtor er værre enn seagate - samsung eller vise versa.

Har drept en disk bla grunnet funky PSU som har gått i flipp/flopp på spenninger.

At dette tilfeldigvis var med en WD disk tilkoplet, har ingenting med hvilken produsent det var å gjøre - da samme ville skjedd med en hvilkensomhelst annen disk i dette scenarioet.

Det er mestaparten av tiden "enviroment" (spenning stabilitet/kontroller integritet for data/temperatur/rystelser/overdreven overklokking etc for å nevne noen )som er synderen for å drepe disker/filsystem , enten de ar produsert av per eller pål. Om man da ser bort fra produskjons feil selvfølgelig som rammer alle produsenter.

Alt dette forum post styret om at WD eller Hitachi eller heti/pleti er generelt dårligere eller bedre enn andre mht stabilitet er for det meste kun *synsing* fra personer som har fått ødelagt data eller disk grunnet "andre problemer" enn de som kan tilskrives disken/produsenten selv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

mulig jeg formulerte orginale posten litt dårlig, kunne gjerne utelatt merkenavnene :)

men lurte litt mer på om de ekstra 15-20% i pris for 5års garanti vs 3års garanti er verdt det på mer generelt grunnlag enn bare merke mot merke.

kan jeg forvente at disker dør etter 3-4år så høres jo de 15-20% for 5års garanti verdt det.

vil gjerne slippe lengst mulig og hoste opp pengene for nye disker til raidet

Lenke til kommentar

Hvis produsenten gir 5års garanti kontra 3år sier det jo seg selv at de er selv sikre på bedre MTBF på disse modellene.

Det kan også være lurt å kjøpe disker fra produsentens "enterprise segment" overfor "desktop segment" nettopp pga høyere/strengere kvalitets kontroll og forventet MTBF.

Lenke til kommentar

Er det raid utgaven av diskene du har sett på?

Du sier ikke noe om hvordan du skal sette opp raidet (1 stort eller 2 mindre), men jeg kan jo si det at raid-5 ikke er anbefalt med mer enn 6-7 disker.

Raid-6 er bedre egnet når antall disker er stort.

Om du kjøper disker med 3 eller 5 års garanti gir deg som sagt bare nye disker når de ryker. Spørsmålet er hvor mange disker det utgjør i prisforskjell og i tillegg om du tror at du sitter med samme løsningen om 5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...