Gjest Guest_D_* Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Hei Har som sagt mye gass, dvs promper mye for å si det enkelt. Det har vart en god stund nå (like 3 måneder) Noen forslag til noe som kan hjelpe, anyone? Mat/drikke/legemiddler? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Kutt ut sukker og sukkerinnholdige drikker / varer (spesielt raffinert hvit sukker). Trap ned kraftig på brus. Erstatt brød med knekkebrød. Bytt ut melk med vann. Ikke bland Fiskeprodukter og Kjøtt samme dag (makrell på brødskive , så biff til middag). Kutt ned på animalsk kjøttprodukter (mindre kjøtt / fisk, mer grønt). Sannsynligvis så vil det å kutte ned på sukker og brød være ganske så effektivt, lyst brød kan gi veldig mye tarmgass. Lenke til kommentar
Gjest Guest_D_* Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 takk for raskt svar Jeg drikker sjeldent brus spiser bare mørkt brød tar heller extra salat enn extra kjøtt men jeg drikker melk spiser kjøtt/fisk på samme dag og jeg drikker endel heimlaga saft, kirsebær/rips/drue. Er det dumt? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Hold deg unna melk, ser om problemet forsvinner. Vaio Lenke til kommentar
HelioX Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Prøv probiotisk Biola-melk noen dager før du kutter ut melk helt. Dette kan hjelpe deg med å stabilisere en ugunstig bakterieflora i tarmen som kan være medvirkene til tarmgass. Regner med grunnen til at Vaio anbefaler deg å kutte melk er fordi ganske mange mangler laktase-enzym for å splitte opp laktase i melken (melkesukker). Mangel på laktase kan gi f.eks tarmgass, allergireaksjoner og hard mage. Er helt enig med alle innspillene så langt, men gluten er egentlig det du burde unngå, så alle former for korn er ikke like ille så lenge de er glutenfrie. F.eks kan man lett lage glutenfrie grovbrød. Glutenfritt havegryn er forresten veldig sunt. En annen ting er å ikke blande stivelse med enkle sukkerarter. Dette er nemlig en grei oppskrift på tarmgass. Endret 2. november 2008 av HelioX Lenke til kommentar
TheBlow Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 http://www.tu.no/natur/article186331.ece , ser ut som det er flere som sliter med samme problemet Lenke til kommentar
Gjest Guest_D_* Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Regner med grunnen til at Vaio anbefaler deg å kutte melk er fordi ganske mange mangler laktase-enzym for å splitte opp laktase i melken (melkesukker). Mangel på laktase kan gi f.eks tarmgass, allergireaksjoner og hard mage. En annen ting er å ikke blande stivelse med enkle sukkerarter. Dette er nemlig en grei oppskrift på tarmgass. Har aldri hatt problemer med melk før, drukket det siden spedbarnstiden. Ikke stivelse/sukker? Så ikke poteter til middag med en sjokolade til desert? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Har aldri hatt problemer med melk før, drukket det siden spedbarnstiden.Ikke stivelse/sukker? Så ikke poteter til middag med en sjokolade til desert? Laktose intoleranse kommer i ungdomstiden. Det er ikke snakk om allergi. Lenke til kommentar
Gjest Heihå Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 takk for raskt svar Jeg drikker sjeldent brus spiser bare mørkt brød tar heller extra salat enn extra kjøtt men jeg drikker melk spiser kjøtt/fisk på samme dag <b>og jeg drikker endel heimlaga saft, kirsebær/rips/drue. </b>Er det dumt? Lenke til kommentar
Gjest Heihå Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 takk for raskt svar Jeg drikker sjeldent brus spiser bare mørkt brød tar heller extra salat enn extra kjøtt men jeg drikker melk spiser kjøtt/fisk på samme dag <b>og jeg drikker endel heimlaga saft, kirsebær/rips/drue. </b>Er det dumt? Mørkt brød = fiber. Fiber må man selvfølgelig ha, men hvis du har problemer med luft i magen, burde du ikkje spise veeldig grovt brød. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå