Gå til innhold

DVD-avspilling på PC sucks

Anbefalte innlegg

===========================

Del 1, opprinnelig melding.

===========================

Jeg legger innlegget her på diverse-posten, siden flere av PC'ens komponenter er involvert.

Hør min triste historie: I 1998 ble jeg hekta på DVD-filmer. På det tidspunktet hadde jeg en Intel Celeron 300, Matrox Mystique 200 m/ 8 MB ram + Windows 98. Jeg kjøpte så en DVD-pakke fra Creative, med 2x DVD-spiller, dxr2 dekoderkort og Encore avspillingsprogram, pluss surroundpakke fra Cambridge Soundworks.

Jeg innser i dag at denne config'en var i svakeste laget. Pussig nok gikk det stort sett bra, men ca. 10% av filmene var ikke til å få liv i, og ble lagt til side i påvente av bedre tider. Siden da har jeg bygd opp en samling på ca. 300 filmer.

I dag har jeg flg. config: Win 98SE, AMD Athlon 1.2, Aopen 1240 DVD, Abit Siluro MX 200 skjermkort med 32 MB ram. DVD-kortet med Encore-avspilleren har jeg beholdt.

MEN: Feilprosenten har ikke gått nevneverdig ned! Problemfilmene setter greit i gang, men et stykke ut i filmen blir bildet hakkete før det blir full stopp. For å bøte på denne frustrasjonen har jeg kjøpt en billig DVD-spiller til stuebruk. Denne har tacklet samtlige av problemfilmene, men det blir nå ikke helt det samme uten 32" widescreen TV og surroundlyd.

Har noen et tips om hva jeg kan gjøre for å få tilnærmet problemfri DVD-avspilling på PC?

Hilsen Chessman

=================================================

Del 2, skrevet etter at 7 innlegg var innkommet:

=================================================

Takk for svarene så langt!

Må bare få presisere at jeg allerede h a r en vanlig DVD-spiller til stuebruk, koblet mot en vanlig 28" TV og stereoanlegg.

På data- /DVD-loftet har jeg derimot installert meg med PC-DVD, koblet til 32" TV og surround-anlegg. Så ideen er at far sitter på loftet og koser seg med bl.a. stor-TV, PC og DVD, mens resten av familien er henvist til stua... Gutteroms-DVD med DVD på dataskjerm har aldri vært aktuelt.

Prøvde å erstatte Creative-elementene dxr2-kort og PCDVD-player med WinDVD og Power-DVD, men fikk da problemer med grøtete bilde. Virket som PC'en prøvde å få til twin-view PC-skjerm/TV, istf. DVD output. Jeg har også prøvd å eksperimentere med ulike detonator-drivere, uten å finne ut hvilken som er best til DVD.

Så jeg ga opp og satte inn dxr2-kortet igjen, og ble dermed låst til PCDVD player som avspiller.

Jeg har prøvd å sette virtuelt minne til max, og glemte visst å nevne at jeg har 512 ram, så det skulle heller ikke være noen bøyg.

Kanskje flere ble litt klokere nå?

Forventningsfull hilsen, Chessman

[ Denne Melding var redigert av: chessman på 2002-01-17 01:42 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehm, det er noe som ikke henger helt på greip her. DVD fanatiker med 300titler i samlinga og IKKE stand-alone DVD spiller? Kjøp deg en gutt!

Men dersom du vil ha PCDVD:

Selve DVD-ROMen har INGENTING for kvaliteten å si dersom den greier å levere en jevn datastrøm på 1x.

Vet ikke hvordan kvaliteten er på DVD kortet ditt, men selv ville jeg nok kjøpt et Radeon 7500. Da får du bedre PC og du får et skjermkort som fint greier å konkurere med stand alone DVD spillere opp til ca 3000kr(testa selv:))

Prøv å se filmene med PowerDVD eller WinDVD. Det er gode avspillere(vet ikke noe om den du bruker...).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-16 21:54, Anders Leipsland skrev:

ehm, det er noe som ikke henger helt på greip her. DVD fanatiker med 300titler i samlinga og IKKE stand-alone DVD spiller? Kjøp deg en gutt!

Man driver ikke med salg av personer her i forumet. Spesielt ikke små gutter :lol:

Lenke til kommentar

Softwaren til Dxr2 kortet ER bare sånn. Creatives programmerere røyker tydeligvis no sterke saker...

Creative har sagt at de ikke kommmer til å støtte/lage ny software til Dxr2/3 kortene, allikevel forsøker de å selge så mange Dxr3 kort som mulig, UTEN å informere at Win2000/XP støtten er dårlig/ikke-eksisterende.

Den billigste løsningen for deg er å ta ut Creative kortet og bruke software DVD istedet. En 300 Mhz cpu er nok litt i svakeste laget til å få bra resultat.

Den beste løsningen, er å kjøpe en stand-alone spiller. Bare husk å kjøp en "multisone" (ikke "sonefri") spiller der macrovison er disablet. Kjøper du en "sonefri" spiller (sone 0 spiller som var vanlig før) fungerer ikke mange filmer. På en "multisone" spiller må du bruke fjernkontrollen til å bytte sone, men absolutt alle filmer fungerer. Macrovision er en kopisperre som kan gjøre bildet dårligere på enkelte tver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...