Wubble Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Kan noen forklare meg hvorfor heisen ikke bare vil ryke? Blir ikke det sinnsykt tungt? Vet at sentrifugalkraften vil hjelpe på, men er det nok, eller er det andre ting som spiller inn også? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 En stålkabel ville røket. Stål er både for tungt og har for lite strekkstyrke. En komposittkabel med lange karbonnanorør har derimot en viss mulighet for å både bli lett nok og sterk nok. Lav kabelvekt er viktig fordi heisstrengen uansett blir romheisens tyngste komponent. Og dess lettere streng, dess større potensiell lastekapasitet for gondolen, hvis vi forutsetter samme strekkfasthet. NASA (og ESA) tror at det (kanskje) er mulig å lage en heisstreng i et sånt komposittmateriale, og de jobber nå med å utvikle materialet for selve strengen. Men de mangler gode idéer for selve heisgondolen, og NASA har faktisk lyst ut en åpen konkurranse for gode gondol-idéer. Spesielt klatrefunksjonen er viktig å få på plass. Måten man tenker seg å bygge heisen er å starte fra en geostasjonær satelitt. Derfra sender man en kabel ned mot bakken, og samtidig sendes en tilsvarende kabel som motvekt utover, slik at det felles tyngdepunktet fortsatt ligger i den geostasjonære satelitten. Heisen blir dyr, men raketter er også svært dyre, så man regner med at en fungerende romheis betaler seg meget raskt, nesten uansett hvor kostbar den blir. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 I teorien funker en stålkabel også men den blir ganske tykk på midten. Husker ikke det nøyaktige tallet sånn i farta men det var såpass mye at det fullstendig utelukket stål som praktisk alternativ(kilometer?). Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det nyutviklede materialet Grafen kan kanskje gjøre susen. De kan lage rør av dette stoffet, det er ekstremt sterkt og leder også strøm, så det burde være ypperlig til dette formålet. Et problem er den astronomiske prisen. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det nyutviklede materialet Grafen kan kanskje gjøre susen. De kan lage rør av dette stoffet, det er ekstremt sterkt og leder også strøm, så det burde være ypperlig til dette formålet. Et problem er den astronomiske prisen. Et ekstremt materiale dette, får bare håpe på at prisen går ned. Er helt sinnsykt dyrt nå, 5 kroner per kvadratmikrometer, 100 000 kvadratmikometer er ca så stor: . (ja, punktumet). Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Beveger ikke månen seg 4cm vekk fra Jorda hvert år? Hvilke konsekvenser vil dette ha? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Er vell bare at flod/fjære blir litt svakere. Men 4 cm har vell (nesten) ingen betydning på så store avstander og objekter. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Ja, det vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om. Om vi har koblet en svær vaier opp mot månen... vil den da holde månen tilbake? Hvilke konsekvenser vil det ha om denne forlengingen av avstanden opphører? Og hvordan får man månen til å holde seg geostasjonær? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Ja, det vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om. Om vi har koblet en svær vaier opp mot månen... vil den da holde månen tilbake? Hvilke konsekvenser vil det ha om denne forlengingen av avstanden opphører? Og hvordan får man månen til å holde seg geostasjonær? Det er vel allerede sagt at man ikke kan lage en romheis til månen. Romheisen må lages til en geostasjonær satelitt. De få centimetrene hvert år vil uansett ikke være mer enn at vaieren strekkes litt. Et større problem ville det værtat månen har en elliptisk bane. Det gjør at avstanden fra jorda til månen varierer mellom omtrent 365 000 og omtrent 407 000 km. Lenke til kommentar
Cpt. Abusive Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 høres interesant ut Beveger ikke månen seg 4cm vekk fra Jorda hvert år? Hvilke konsekvenser vil dette ha? hæh beveger månen seg 4 cm bort vært år.... månen går fra meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå