Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får opp Insert System Disc beskjed på skjermen.

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt sammen en PC,

så kommer "Insert system disc" beskjed.

Jeg har prøvd å sette in CD'en som følgte med hovedkortet, men det funket ikke...

Vet noen hva som er galt? :ohmy:

Takker for all hjelp! :!:

Endret av te8et
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn i BIOS(trykk DEL eller en annen tast. Står noe som: "Press DEL to enter SETUP") og sett oppstartrekkefølgen til å starte med CD-ROM. Når du får opp beskjeden om å trykke en tast for å starte fra CD-ROM trykker du på f.eks space. Følg instruksene videre.

Skal du bruke S-ATA disker må du trykke F6(mener jeg å huske?) for å laste inn drivere fra Diskett(!) når det kommer opp nede på skjermen.

Når du har lastet inn driverne og du får opp diskene må de kanskje formatteres. Resten er plankekjør. Følg instruksene på skjermen.

Endret av Mark9
Lenke til kommentar
Gå inn i BIOS(trykk DEL eller en annen tast. Står noe som: "Press DEL to enter SETUP") og sett oppstartrekkefølgen til å starte med CD-ROM. Når du får opp beskjeden om å trykke en tast for å starte fra CD-ROM trykker du på f.eks space. Følg instruksene videre.

Skal du bruke S-ATA disker må du trykke F6(mener jeg å huske?) for å laste inn drivere fra Diskett(!) når det kommer opp nede på skjermen.

Når du har lastet inn driverne og du får opp diskene må de kanskje formatteres. Resten er plankekjør. Følg instruksene på skjermen.

Når jeg slår på datan, kommer den bare til boot screen...

Så går det ikke an å komme in på bios eller noe... :ohmy: :ohmy:

Lenke til kommentar
Sjekket at alle kablene er korrekt?

Har du flere disker? Prøv å koble ut slik at du har bare 1 disk og 1 CD-ROM

Jeg har koblet CD-stasjonen og harddiksen på samme IDE kabel...

Det går ikke an å koble dem på hver sin kabel, fordi det bare 1 IDE slot.

Lenke til kommentar

det er sånne jumpere du setter på HDD og CD-rommen for å definere hvor på IDE-kabelen de er..

Når du bruker to enheter på samme IDE-kabel, må forholdet mellom disse settes..

De kan settes på "master", "slave" og "Cable Select".. Er en liten stund siden jeg har brukt IDE, men setter du begge på "Cable Select", bestemmer kabelen hvilken som er "Master", og hvilken som er "Slave".. De pinnene er rett ved siden av IDE-inngangen på HDD/CD-rommen..

Lenke til kommentar
Harddisken som du skal ha windows på må stå som Master, CD/DVD-Rom som slave.

Har aldri hørt om at det ikke går an å sette CD/DVD-Rom som 'first boot device'

OK; meget mulig jeg roter med korrekt benevnelse. Men det går å sette i BIOS at en skal starte opp fra CD-ROM før HDD.

Kanskje Boot order jeg tenkte på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...