L O G I M A N Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg har et Asus P5Q deluxe (har siste bios 1406). Det har innebygget viftekontroller som de fleste asus kort har. Dette fungerer greit, i og for seg, så lenge man ikke bruker sleep (ventemodus). I og med at jeg bare har 1000rpm vifter som er stille uansett, så er viftestyring deaktivert i bios, både på CPU og kabinettvifter. Så fort man benytter sleep, og starter maskinen opp, går viftene på halv spenning, og dermed halv rpm, her ca 500rpm. Den bryr seg med andre ord ikke noe om bios setting etter sleep, selv om viftene gikk på full hastighet før sleep, og normal boot også fungerer. Siden denne har EPU, så la jeg inn EPU6 engine, og da fungerer det, så fort den kommer på, men vifter går på halvt noen sek før den tar over i Windows. I og med at jeg synes hele den EPU six engine er undøvendig ellers, så lurte jeg på om noen viste en måte unngå å bruke den for å kunne få viftene til å styres etter sleep på bios settings? Eller er det bare å satse på det er en bug fra Asus sin side som rettes opp i en nyere bios`? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Der er kommet ny biosoppdatering som fikser den saken der... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Kan ikke se det har kommet noen ny biosversjon enn den jeg har til mitt kort iallefall, ikke enda. Jeg har siste 1406, og det er siste for mitt kort på asus sine sider. Men, mye mulig det kommer en, og det ville vært fint. Edit, ser det har kommet en for p5q pro, som i og for seg er akkurat samme kort. Men vet ikke om det er noen mindre endringer som gjør at jeg ikke bør bruke den. Endret 16. november 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Du har rett og jeg beklager. Det var p5q pro som hadde fått ny bios... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Det går så bra så. Men siden de kortene også har samme feil, og ellers er så like, så kommer det nok til premium og deluxe også innen kort tid (jeg håper da iallefall det). Men, for å være helt sikker på å ikke få noe tull, så venter jeg til asus legger den ut under mitt kort også. Det er ikke så viktig å få retta opp at jeg sjanser med en evnt feil bios Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Et annet "problem" gjelder fan 3 konakten og avlesning av viftehastighet. Alle sammen raporterer rikitg hastighet i bios, uavhengig av hastighet. Men i pc probeII så rapporteres fan 3 som null ved hastigheter ca 700rpm og nedover. De andre er som normalt, og hastigheten er riktig. Testa på et annet deluxe kort, samme feil der og. Men regner med dette er en feil i pc probe. Ved bruk av qfan synes jeg viftene har samme hastighet uansett om jeg velger silent, standard eller turbo. Det er vel bare på standard viftene skal endres med temperatur? Ser også at forskjellen mellom cpu temp, dvs sensor på hk, og det pc probe viser er en forskjell på 20 grader. Så mye forandrer det seg ikke etter en bootup. Core temp er også lavere i vista enn det, så umulig at hk sensor er varmere. Edit: Fant visst en nyere pc probe, 1.04.58. Med den leser den riktig temperatur, dvs samme som bios på Tcase (CPU temp). Da stemmer det bedre med Core temp som er ca 10-15 grader høyere. Fan3 er fortsatt borte under 700rpm, men ingen big deal. Endret 18. november 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Sender nå en mail til Asus. Q fan er helt på trynet med siste bios. Den skifter temperatursensor på cpu når du setter på qfan. Alle settings på chassis vifter har samme hastighet uansett silent eller turbo. CPU beholder full speed uansett hva du velger. Q fan har fungert veldig fint før, men dette kortet her skuffer på dette området, selv om jeg synes det er veldig bra ellers. Men forhåpentligvis ikke værre detta enn at det kan rettes i bios. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Her er nyeste bios til deg... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Den flashet jeg til dagen den kom. Dessverre tok det kortet kvelden, så jeg har nå et P5Q-E. Men, er det noen som klarer å endre hastigheten sin på q-fan? Som nevnt tidligere, slår man den på senkes hastigheten, men den blir den samme enten man bruker silent, standard eller turbo. Meningen er jo at man skal kunne variere. Ikke bare full speed og minimum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå