Fløffy Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Treng hjelp til å bygge eit delefilter som skal vere mellom forsterkar og høgtalar. Eg ønsjer at delefilteret skal kutte alle frekvensar over ca. 100hz. Er det nokon som kan hjelpe meg med dette? Takkar for svar Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Er det ikke enklere og kansje billigere å kjøpe ett? Lenke til kommentar
alskfjas Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Det definitivt enkleste er å hive på en kondensator på pluss-lederen til høyttaleren. Gitt at høyttalerne har en last på 8ohm, skulle det bli en kondensator på ca 180mf. Vil du ha en "brattere" kurve på filteret må du ha et filter av høyere orden. Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jaok... Vil det ikke bli bedre da hvis du øker litt, til feks 0.2 farad da? Lenke til kommentar
alskfjas Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Nei. Med 180mf ligger knekkfrekvensen på ~107hz. Med 200mf vil den bli lavere. Jo høyere kapasitans, jo lavere knekkfrekvens. En mindre kondensator derimot vil fjerne mer av frekvensene under 100hz, men vil også dempe frekvenser over. Lenke til kommentar
alskfjas Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Oisann. Du vil fjerne frekvenser over 100mhz, ikke under, leste visst feil. Da blir det ikke riktig så enkelt. Du må ha en motstand i tillegg til kondensatoren. Du kan feks bruke denne til å finne verdiene du trenger. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Er det ikke enklere og kansje billigere å kjøpe ett? Trur det er billigare å lage eit sidan eg har tilgang på det meste av komponentar. Eg kjem fram til at ein motstand på 1800 ohm og ein kondensator på 820nF skal gje ein delefrekvens på 107Hz. Kan nokon sjekke over at det stemmer? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Hvis du har tenkt å koble den motstanden på 1800 ohm i serie med høyttaleren, og kondensatoren i parallell med høyttaleren, vil så godt som all utgangseffekten fra forsterkeren brennes av i motstanden, jeg tviler på at det er det du ønsker... Knekkfrekvensen vil også bli mye høyere enn 107 Hz. Du må huske på å sette inn høyttalerens impedans når du regner ut knekkfrekvens. For å lage ett førsteordens lavpass RC-filter for en 8-ohms høyttaler vil jeg anbefale en 4-ohms motstand i serie med høyttaleren, og en 470uF kondensator i parallell med høyttaleren. Dette gir en knekkfrekvens såvidt over 100 Hz. Hvis forsterkeren din må ha minimum 8 Ohm på utgangen kan du bruke en 8 Ohms motstand i serie, og en 330uF kondensator i parallell. I dette tilfellet vil noe mer spenning droppes over seriemotstanden. Husk at seriemotstanden må tåle tilstrekkelig effekt, og at kondensatoren må ha en tilstrekkelig høy sammenbruddsspenning. Endret 13. november 2008 av ventle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå