fevang96 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) hei! tenker meg at jeg kanskje skal kjøpe meg en salong. det blir nok: Marlin model 60, remington 597 eller Ruger 10/22. (trenger litt hjelp med å bestemme meg) men lure på hvilket dyr jeg har lov til å skyte med dem? Endret 2. november 2008 av fevang96 Lenke til kommentar
War Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1020103 Flere som ikke finner ut. Må du skyte dyr du ikke skal spise? Er somregel blyspiss og kjøttet neppe spisbart etterpå. Lenke til kommentar
fevang96 Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1020103Flere som ikke finner ut. Må du skyte dyr du ikke skal spise? Er somregel blyspiss og kjøttet neppe spisbart etterpå. jeg må ikke spise kjøttet, det er å jakte som er gøy ikke å spise det etter på, men jeg mente hva er det som jeg har lov til å skyte med dem? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) man spiser det man skyter selvsagt. dette er ikke amerika der man kan skyte præriehunder og la dem ligge å råtne etterpå. 22lr er vilt opptil en hare,men ikke hare selv. 22lr blir populært brukt til rype stortsett. ellers så blir 22lr brukt mest for trening og gøy da patronene er billige og smeller forholdsvis lite. jegerprøven er du nødt til å ha for å kunne søke om å erverve. og alle rifler krever at du må være fylt 18år og at du har god vandel selvsagt. Endret 2. november 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
War Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Og et FG godkjent våpenskap til et firesiffret beløp. Veier det under 70?-120 KG må det også skrus fast i guilvet/veggen. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) dette kravet gjelder først og fremst halvauto rifler/hagler og pistoler/revolvere. tror du kan eie 3 våpen uten at det er krav om våpenskap,vet det ble lagt frem forslag om krav om våpenskap allerede ved første våpen,men dette forslaget har ikke trådt i kraft ennå. men er det en halvauto salong du tenker så må du ha godkjent våpenskap allerede ved første våpen. tror det er slik at dersom skapet veier under 100kg så må det skrues/boltes fast til gulv eller vegg Endret 2. november 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 man spiser det man skyter selvsagt. dette er ikke amerika der man kan skyte præriehunder og la dem ligge å råtne etterpå. 22lr er vilt opptil en hare,men ikke hare selv. 22lr blir populært brukt til rype stortsett. ellers så blir 22lr brukt mest for trening og gøy da patronene er billige og smeller forholdsvis lite. jegerprøven er du nødt til å ha for å kunne søke om å erverve. og alle rifler krever at du må være fylt 18år og at du har god vandel selvsagt. Fornuftig sagt! Man dreper ikke dyr som man ikke skal spise det med mindre det er skadedyr. Vi er tross alt Nordmenn og året er 2008 sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Er dere sikker på at man må være fylt 18 år? Jeg har kjøpt hagle og da var jeg 16 år. Jeg skal trossalt bruke den til småviltjakt, og man kan jo drive småviltjakt selvstendig når man er 16 år. Det stod ingenting på søknaden om at dispensasjonen bare gjelder hagler. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Er dere sikker på at man må være fylt 18 år? Jeg har kjøpt hagle og da var jeg 16 år. Jeg skal trossalt bruke den til småviltjakt, og man kan jo drive småviltjakt selvstendig når man er 16 år. Det stod ingenting på søknaden om at dispensasjonen bare gjelder hagler. alle rifler er 18år pga dens lange distanse,men hagle er 16år pga den korte distanse. rifle dreper på lange hold,men hagla dreper kun på korte distanser Lenke til kommentar
Quote Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Er dere sikker på at man må være fylt 18 år? Jeg har kjøpt hagle og da var jeg 16 år. Jeg skal trossalt bruke den til småviltjakt, og man kan jo drive småviltjakt selvstendig når man er 16 år. Det stod ingenting på søknaden om at dispensasjonen bare gjelder hagler. alle rifler er 18år pga dens lange distanse,men hagle er 16år pga den korte distanse. rifle dreper på lange hold,men hagla dreper kun på korte distanser En person på 16 år kan skaffe seg rifle han også, men da må han oppfylle i alle fall et av desse punktene: * Rent rulleblad * Tatt jegerprøven * Medlem i et skytterlag, godt rykte på seg. Kan hende det er flere, hugser ikke helt. Men det er hovedsaklig attenåringer som kun kan kjøpe, men med unntak av visse punkt som jeg nettopp har ramset opp. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Det er jo trossalt 18-årsgrense på hagler også. Det er bare det at man så lett får dispensasjon fra attenårskravet, slik jeg fikk. Lenke til kommentar
Grantelljsmelljn Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 16 års alders grense med signatur fra verge, vergen selv må ha jegerprøve og være over 18 år Lenke til kommentar
Marrochi Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 16 års alders grense med signatur fra verge, vergen selv må ha jegerprøve og være over 18 år Det er 18 alders grense, men du kan søke dispensasjon fra 18 års krave når du er 16. Fikk sjøl dispensason fra 18 års krave til hagle. verge må skrive under, men trenger ikkje jegerprøven. Mor som skrev under på søknaden min og hun har ikkje jegerprøven. Men DU må ha jegerprøve viss du søker på våpen til jakt. Det er og fordel å vært medlem av skytterlag i minst 6 mnd før du søker. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Mye feilinformasjon ute og går, ser jeg. Merkelig hvordan hardnakket kan påstå noe som faktum er feil, som f eks det granatllsmelljn sier. Noen som har prøvt den remingtonen? Er det bare snakk om halv-automatiske rifler for deg, trådstarter? Husk at du da trenger skap! Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 skap vil bli et krav etterhvert uansett så bedre å bare skaffe det med en gang. da er ihvertfall våpnene vanskligere tilgjengelig for uvedkommene. Lenke til kommentar
jan-tore Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 § 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år. Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt, og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen 18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis 16 eller 18 år i løpet av jaktåret. Fangst av gaupe og jerv krever særskilt tillatelse fra fylkesmannen, jf. § 31 bokstav a). § 6. Opplæring i jakt og fangst Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende: a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende. Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplærings-øyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere. Salongrifle (salonggevær) i kaliber 22 LR kan bare brukes til jakt på viltarter som opp til en hares størrelse, men ikke til hare. Salongrifle i kaliber 22 LR er derfor ikke lovlig til felling av bl.a. storfugl, gjess,skarv og større viltarter. Tror dette vil være utfyllende nok. Lenke til kommentar
daydonmaip Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Hehe dette utviklet seg egentlig til en diskusjon om hva alders grensen er på riffler og hagler. Men for å komme tilbake til poenget, så kan du skyte småvilt opp til harens størrelse (bare opp til ikke til og med). men det er jo pent mulig å skyte feks. rådyr og andre litt større dyr med noen vellplasserte skudd men dette er jo selvfølgelig ikke lov da. håper dette hjalp litt på spørsmålet ditt:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå