Gå til innhold

Minneproblemer, systemet henger seg

King Saul

Anbefalte innlegg

Jeg har, siden jeg bygde ny PC, hatt problemer med systemkræsj ganske ofte. I starten trodde jeg at skjermkortet var grunnen, siden det alltid skjedde mens jeg spilte, men jeg har nå funnet ut at det sannsnligvis er minnet. Etter å ha fått anbefaling her prøvde jeg å øke spenningen på minnet fra 1.8V til 2.1V, uten at det hjalp.

I tillegg til at systemet henger seg, kommer også Battlefield 2 ofte med melding om at jeg er sparket ut av server på grunn av minnekorrupsjon. Vista har også kommet med blåskjerm et par ganger med melding om "Memory management error" o.l.

Specs:

HK: Asus P5Q Deluxe

Minne: GeIL DDR2 Value 800MHz 5-5-5-15 2x2GB

Skjermkort: Sapphire 4870 512MB

CPU: Core2 Quad Q9550

Håper virkelig ikke at minnet er defekt, men er det noen her som har en idè om hva som kan være feilen?

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også hatt problemer med disse minnebrikkene når total memory er > 3 GB.

Tror jeg leste en plass at man skulle forsøke å slakke på timings til brikkene hvis man hadde 4 GB (f.eks 5-5-5-18). Forsøk å google dette.

EDIT 1:

Brikkene krever 2.1 V så man MÅ øke med +0.3 (1,8V er standard) i BIOS for at de skal virke. Kanskje du skulle prøve med +0.4

EDIT 2:

Hvis de feiler i memtest så kan du jo sende de tilbake og få nye

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Problemet er at de nettopp ikke feiler i memtest. Begynner likevel å mistenke at noe er feil med de likevel, men jeg er ingen RAM-ekspert.

Hva mener du med at brikkene krever 2.1V? De *fungerte* med 1.8V, hvis man ser bort fra all kræsjingen, da. Vil 2.2V hjelpe?

Skal prøve å slakke ned litt på timing og se om det hjelper. Føler likevel at jeg burde ha hatt litt raskere minne...

Lenke til kommentar

Har allerede prøvd 2.1V.

Skal se om det hjelper å øke opp til 2.2V, hvis ikke prøver jeg å slakke litt på CAS.

Hvilken funksjon har egentlig spenningen for minnet? Jeg bare er helt n00b på RAM-klokking, så spør for å lære:p

Og, ja, memory remapping er Enabled.

Endret av JokeAss
Lenke til kommentar

4094MB - altså 2MB under det det egentlig skal være (4GB). Ikke det at jeg tror det er noe problem.

En liten update, spilte litt Crysis i dag. Kræsjet ofte, men etter å ha fått det til å kjøre en stund viste task manager at det brukte nesten 3 GB minne.

Hadde jeg ikke hatt problemer ellers ville jeg sagt at det har en alvorlig minnelekkasje, men jeg tror det er minnet som har skylden.

Endret av JokeAss
Lenke til kommentar
4094MB - altså 2MB under det det egentlig skal være (4GB). Ikke det at jeg tror det er noe problem.

Nei, alt i orden der.

Har du forøvrig noen "fancy" pci kort innstallert? Mener å ha lest at noen opplevde lignende problemer, og da var det p.g.a. et lydkort/driver issue

Annet, støtter Bios-versjonen du har på hovedkortet den prosessoren du bruker?

Lenke til kommentar

Jeg har et lydkort, Create X-fi Xtreme Gamer. Har ikke noe lydproblemer, men kan prøve å fjerne det.

Du sier at maskinen krasjer når du spiller, sannsynligvis har dette med varmeutvikling i kabinettet når både GPU og CPU jobber maks. Det kan jo tenkes at RAM'en blir litt varm i disse situasjonene, og dette får du ikke testet skikkelig med memtest86.

Tja. Jeg har holdt hånden rett foran skjermkortets vifte, og det var ikke så ekstremt. Når det gjelder resten av kabinettet, så er den ikke varm i det hele tatt (har en Antec Nine Hundred med vifter på medium).

I tillegg, så slo jeg av maskinen rett etter at den kræsjet, og tok ut RAM-brikkene. De var kalde nok til at jeg fint kunne hode de i hånden.

Lenke til kommentar

Det kan sikkert stemme.

Tok det ut for noen timer siden - og dataen har ikke hengt seg. Crysis Warhead har kræsjet et par ganger, noe høy minnebruk (1 GB), men ellers fint.

Skal se hvordan det går i morgen, klarer jeg meg uten problemer returnerer jeg lydkortet.

Lenke til kommentar

Ser dessverre ikke ut som om dette fungerte.

Har kjørt PCen en stund uten lydkort (har også fjernet drivere totalt med driverfjerner), men den kræsjer fortsatt. Windoze får også av og til BSOD under oppstart, med bare en melding om "STOPP (masse hexkoder)".

Jeg lurer på om det kan være noe annet enn minnet som er grunnen, før jeg kjøper nytt. Noen som har en idè?

Lenke til kommentar

Har hatt akkurat det samme problemet pc`n henger seg opp i blåskjerm og får ikke minnet opp i den hastigheten det skal ha har OCZ Reaper HPC 2048MB DDR2 PC8500 og får det bare opp som 5300 og når jeg øker hastidheten så er det blåskjerm etter et par timer. hva kan det være har stilt opp volten til 2,1 uten at det hjalp. har ellers prøvd og mokla litt i bios med det blei ikke bedre. kan noen hjelpe meg?

Maskinen består ellers av:

Asus P5Q PRO, P45

core 2 quad 6600 klokket til 3,07

Sapphire Radeon HD 4850

Ocz 600w strømforsyning

Fant ut at jeg hadde samme problem så jeg låner bare tråden litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...