Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brekke i snø


Anbefalte innlegg

Nå som nysnøen kom dro jeg på en øde parkeringsplass og brekka litt og burna. Det jeg lurte på var om det kan skade bilen veldig mye? Er det skadelig? Jeg har en Saab 900s.

 

Jeg har piggdekk, tror du dette kan ha gjort så jeg har mista pigger på hjulene?

 

En annen ting er at langlyset ikke vil låse seg på langlys. Når jeg drar den vippepinnen til meg og det klikker så låser den seg ikke på langlys men bare går over til nærlys. Hvis jeg holder den helt tilbake har jeg langlys derimot.

 

Håper på svaar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så veldig skadelig om du tar en liten snurrings en gang i blant vil jeg tro. Men litt kjipt om det skal dukke opp en bar asfaltflekk da :p Da kan det hende at det flyr noen pigger.

 

Angående lyset ditt..du har ikke en bryter du må skru på først da? f.eks: 0 ( vanlig kjørelys )--> parklys( parklys :p ) --> kjørelys ( kjørelys+langlys )

 

Kjører ikke saab selv men, tror det slik på de fleste biler.

Lenke til kommentar

Saab skal være biler av grei kvalitet det, da samme fabrikatet lagde Volvo som er kjent for god kvalitet, men har ingen erfaringer med Saab selv. Enhver bil med grei kvalitet tåler brekking og spinning på snø og skal ikke være noe problem.

 

Har en Volvo 940 sjøl som jeg spinner mye med både på asvalt, våt asvalt, grus og snø/is og har kjørt ca 20 000 km med den siden jeg fikk den, og det har ikke skjedd noe enda, og ikke merka noen slitasjer annet enn litt oftere enn vanlig bytte av bakdekk. Ca 180 hk i den.

 

Piggdekka dine har også ikke vondt av å spinne i snø, men spinning på blank is og asvalt, hvertfall med høy fart på hjula, så forsvinner piggene etterhvert. En kamerat med 940 spannt ut nesten alle piggene bak på et sett nye Nokian Hakkapellita 5 dekk på 3-4 uker :p, men han spannt og herja på is og asvalt hele tia. Hadde også over 200 på bakhjula på en parkeringsplass med is mens han sto stille :p. Piggfrie dekk er tingen hvis du skal herje mye om vintern med isete og blanda forhold, men du bør heller ikke spinne mye på asvalt med de da de har veldig myk gummiblanding og legger igjen skikkelige striper med gummi. Sommerdekk tåler veldig mye sladding på asvalt før mønsteret er borte.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Nå som nysnøen kom dro jeg på en øde parkeringsplass og brekka litt og burna. Det jeg lurte på var om det kan skade bilen veldig mye? Er det skadelig? Jeg har en Saab 900s.

 

Jeg har piggdekk, tror du dette kan ha gjort så jeg har mista pigger på hjulene?

 

En annen ting er at langlyset ikke vil låse seg på langlys. Når jeg drar den vippepinnen til meg og det klikker så låser den seg ikke på langlys men bare går over til nærlys. Hvis jeg holder den helt tilbake har jeg langlys derimot.

 

Håper på svaar!

 

Har hatt 1 stk Saab 99 første genersjons turbo med 145 hk motoren, 1 stk 85 mod. 900 turbo 175 hk, og en EMS aero med 225 hk,!

Alle hadde forhjulstrekk med håndbrekket på forhjulene, hvordan brekker og burner man med disse bilene? :p

Lenke til kommentar

Saab har alltid brukt forhjulstrekk, og samtlige biler fra '87 og utover har brekk på bakhjulene. Så brekking går an, burning blir en annen sak. Jeg har "burna" når jeg vil bruke minst mulig plass på å snu bilen 180 grader, men det anbefaler jeg trådstarter å gjøre minst mulig, og kun om vinteren. Jeg har sett et bilde av en gammel 900 hvor kåpa på girkassa sprakk, og det var ikke pent.

 

Når det gjelder lysene, så stemmer det som bjaraas sier. Vil langlysene fortsatt ikke holde seg på, må releet være gåent.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Jeg tror jeg har mista en del pigger fordi det var halvveis snø og halvveis is /asfalt.. Såå jaja . Det var verdt moroa uansett. Det er hvertfall forhjulsdrift og brekk bak på min Saab 900s fra 96. Så stemmer vel det folk sier her!

 

Jeg fikk på langlyset ved å bare vri på den greia til venstre.. Lyset var liksom vanlig ellers bortsett fra dette så. men det har hvertfall ordna seg. Takker for alle svar og jeg håper det kommer mer snøøø :D

Lenke til kommentar
Lol... Dra i brekket, med feilhjulstrekkt bil, er ikke gøy, det er bare flaut... Og en saab 900 er ikke laget for å herje med, den er laget for gamle gubber som skal til å fra butikken ;)

 

Ja, det er derfor turboversjonen har 160+ hestekrefter og er lett å trimme... Så de gamle gubbene kan kjøre til butikken...

Lenke til kommentar
Lol... Dra i brekket, med feilhjulstrekkt bil, er ikke gøy, det er bare flaut... Og en saab 900 er ikke laget for å herje med, den er laget for gamle gubber som skal til å fra butikken ;)

 

Ja, det er derfor turboversjonen har 160+ hestekrefter og er lett å trimme... Så de gamle gubbene kan kjøre til butikken...

 

Pass på girkassen. Den ryker først.

Lenke til kommentar

Det kommer an på. Girkassa var en svakhet på 1. generasjons 900, det skyldtes visst at kåpa gav etter og bøyde seg i forhold til akslingene når man sendte mye kraft gjennom kassa, og dette la ekstra belastning på lagrene. Pussig nok var girkassa på min 900 i god stand da jeg kondemnerte bilen ved 350k km, og det uten et eneste giroljeskift siden bilen rullet ut av fabrikken i '92 (ingen tappeplugg på kassa).

 

På 2. generasjons 900 er girkassa solide saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...