wondering_man Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Nå som nysnøen kom dro jeg på en øde parkeringsplass og brekka litt og burna. Det jeg lurte på var om det kan skade bilen veldig mye? Er det skadelig? Jeg har en Saab 900s. Jeg har piggdekk, tror du dette kan ha gjort så jeg har mista pigger på hjulene? En annen ting er at langlyset ikke vil låse seg på langlys. Når jeg drar den vippepinnen til meg og det klikker så låser den seg ikke på langlys men bare går over til nærlys. Hvis jeg holder den helt tilbake har jeg langlys derimot. Håper på svaar! Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det er vel ikke så veldig skadelig om du tar en liten snurrings en gang i blant vil jeg tro. Men litt kjipt om det skal dukke opp en bar asfaltflekk da Da kan det hende at det flyr noen pigger. Angående lyset ditt..du har ikke en bryter du må skru på først da? f.eks: 0 ( vanlig kjørelys )--> parklys( parklys ) --> kjørelys ( kjørelys+langlys ) Kjører ikke saab selv men, tror det slik på de fleste biler. Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Er ikke skadelig med mindre du kræsjer Piggene kan bli slitt, men såfremst det er snø, og ikke asfalt går det nok bra Ang. langlysene, gjør som SteffenMA sier. Bruk kjørelys (0-parklys-kjørelys) Prøvd og dytta vippepinnen fra deg da? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 På en mercedes jeg hadde måtte jeg ta hendelen fremover for å få fjernlys. Har ikke peil på Saab, men vet de har noen orginale løsninger. En mustang jeg hadde, var det en knott på gulvet jeg slo av og på fjernlys med. Gikk en stund før jeg fant dette ut. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Saab skal være biler av grei kvalitet det, da samme fabrikatet lagde Volvo som er kjent for god kvalitet, men har ingen erfaringer med Saab selv. Enhver bil med grei kvalitet tåler brekking og spinning på snø og skal ikke være noe problem. Har en Volvo 940 sjøl som jeg spinner mye med både på asvalt, våt asvalt, grus og snø/is og har kjørt ca 20 000 km med den siden jeg fikk den, og det har ikke skjedd noe enda, og ikke merka noen slitasjer annet enn litt oftere enn vanlig bytte av bakdekk. Ca 180 hk i den. Piggdekka dine har også ikke vondt av å spinne i snø, men spinning på blank is og asvalt, hvertfall med høy fart på hjula, så forsvinner piggene etterhvert. En kamerat med 940 spannt ut nesten alle piggene bak på et sett nye Nokian Hakkapellita 5 dekk på 3-4 uker , men han spannt og herja på is og asvalt hele tia. Hadde også over 200 på bakhjula på en parkeringsplass med is mens han sto stille . Piggfrie dekk er tingen hvis du skal herje mye om vintern med isete og blanda forhold, men du bør heller ikke spinne mye på asvalt med de da de har veldig myk gummiblanding og legger igjen skikkelige striper med gummi. Sommerdekk tåler veldig mye sladding på asvalt før mønsteret er borte. Endret 3. november 2008 av chrml Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Har ikke sabben rwd? skal du med brekking da? :/ Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Har ikke sabben rwd? skal du med brekking da? :/ Nei er fwd på 900s.... Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Lysvelgeren til venstre for rattet skal stå til høyre - deretter drar du lysspaken til deg og fjernlysa holder seg på. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Nå som nysnøen kom dro jeg på en øde parkeringsplass og brekka litt og burna. Det jeg lurte på var om det kan skade bilen veldig mye? Er det skadelig? Jeg har en Saab 900s. Jeg har piggdekk, tror du dette kan ha gjort så jeg har mista pigger på hjulene? En annen ting er at langlyset ikke vil låse seg på langlys. Når jeg drar den vippepinnen til meg og det klikker så låser den seg ikke på langlys men bare går over til nærlys. Hvis jeg holder den helt tilbake har jeg langlys derimot. Håper på svaar! Har hatt 1 stk Saab 99 første genersjons turbo med 145 hk motoren, 1 stk 85 mod. 900 turbo 175 hk, og en EMS aero med 225 hk,! Alle hadde forhjulstrekk med håndbrekket på forhjulene, hvordan brekker og burner man med disse bilene? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Saab har alltid brukt forhjulstrekk, og samtlige biler fra '87 og utover har brekk på bakhjulene. Så brekking går an, burning blir en annen sak. Jeg har "burna" når jeg vil bruke minst mulig plass på å snu bilen 180 grader, men det anbefaler jeg trådstarter å gjøre minst mulig, og kun om vinteren. Jeg har sett et bilde av en gammel 900 hvor kåpa på girkassa sprakk, og det var ikke pent. Når det gjelder lysene, så stemmer det som bjaraas sier. Vil langlysene fortsatt ikke holde seg på, må releet være gåent. Endret 3. november 2008 av Exiter Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Sikker på at Saab 90 har brekket på bakhjula også? Er iallfall sant at 900 fikk brekk på bakhjula, men dette var da i 88? En kjenning hadde 87 mod 900 turbo og den mins jeg huske brekka på forhjula. Endret 3. november 2008 av Mr.NorBits Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 90 mener jeg ble lagd fram til 87, og brekket ble flyttet bak i slutten av 87. Mulig det er offisielt 88, men jeg har sett en 900 som var registrert første gang i 87 med brekk bak. Lenke til kommentar
wondering_man Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Takk for alle svar! Jeg tror jeg har mista en del pigger fordi det var halvveis snø og halvveis is /asfalt.. Såå jaja . Det var verdt moroa uansett. Det er hvertfall forhjulsdrift og brekk bak på min Saab 900s fra 96. Så stemmer vel det folk sier her! Jeg fikk på langlyset ved å bare vri på den greia til venstre.. Lyset var liksom vanlig ellers bortsett fra dette så. men det har hvertfall ordna seg. Takker for alle svar og jeg håper det kommer mer snøøø Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 kjøp deg bakhjulstrekker.. 10 ganger mer morro enn forhjulstrekk. Er du litt dreven og har lyst på mer så er quattro enda mer morro, men går igjen litt fortere. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) En gammel 740 i tillegg til noen tusenlapper som går og registrert på vei og du har mye morro . Da er det bare å spinne så gnistene står etter piggene hele tia . Endret 8. november 2008 av chrml Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Lol... Dra i brekket, med feilhjulstrekkt bil, er ikke gøy, det er bare flaut... Og en saab 900 er ikke laget for å herje med, den er laget for gamle gubber som skal til å fra butikken Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Lol... Dra i brekket, med feilhjulstrekkt bil, er ikke gøy, det er bare flaut... Og en saab 900 er ikke laget for å herje med, den er laget for gamle gubber som skal til å fra butikken Ja, det er derfor turboversjonen har 160+ hestekrefter og er lett å trimme... Så de gamle gubbene kan kjøre til butikken... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Lol... Dra i brekket, med feilhjulstrekkt bil, er ikke gøy, det er bare flaut... Og en saab 900 er ikke laget for å herje med, den er laget for gamle gubber som skal til å fra butikken Ja, det er derfor turboversjonen har 160+ hestekrefter og er lett å trimme... Så de gamle gubbene kan kjøre til butikken... Pass på girkassen. Den ryker først. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Det kommer an på. Girkassa var en svakhet på 1. generasjons 900, det skyldtes visst at kåpa gav etter og bøyde seg i forhold til akslingene når man sendte mye kraft gjennom kassa, og dette la ekstra belastning på lagrene. Pussig nok var girkassa på min 900 i god stand da jeg kondemnerte bilen ved 350k km, og det uten et eneste giroljeskift siden bilen rullet ut av fabrikken i '92 (ingen tappeplugg på kassa). På 2. generasjons 900 er girkassa solide saker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå