xzibiz Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Har ein fil/web server hjemme. Men er snart på tide å forstørre lagringsplassen ein god del. Men sliter litt med plassen i kabinettet. Kjører ubuntu 8.04 server. Så lurte på om det var noen gode løsninger på lagring utforbi selve kabinettet, ikkje vanlig usb men noe annet. Noe alla NAS/SAS, men vet ikkje så mye om di to. Så trenger litt hjelp fra dere som har brukt det før. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det første jeg fikk i tankene var å la kabinettet stå med åpent lokk, også har du diskene i ett hjemmelaget stativ på utsia Hehe, bare pass på at det ikke er så mye aktivitet rundt serevrs din, for det er ganske fort at noen mister noe nedi der.. kremt.. har skjedd meg, hehe.. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Har serevern i eit 3U rackkabinett som står inni et rackskap. så ikkje så lett det.., uten å ha et ekstra kabinett inni rackskapet. Men går det. Men tenkte på litt mer "sikker" tilkobling.. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Tenkte meg vel det Nei jeg at absolutt ikke ekspert på slikt så det overlater jeg til noen andre Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det finnes NAS-systemer med gigabit ethernet, men situasjonen er alltid at prisen er høyere enn å sette sammen tilsvarende sak selv. Så dersom du har plass og har kunnskapene til å sette opp et passende OS og software selv vil det på alle måter bli bedre. Så i stedet for å kjøpe en NAS-boks med svak prosessor og få konfigurasjonsinnstillinger kan du kjøpe et nytt 3U kabinnett, den svakeste Core 2-prosessoren og ellers de billigste påkrevde komponentene du trenger ( RAM, MB, PSU ) ender du opp med et trolig bedre ytende NAS som også kan gjøre alle andre oppgaver du ønsker uten at det skal påvirke NAS-funksjonaliteten stort. Trikset for deg er å finne et 3U kabinett som har plass til flest mulig disker, og gjerne front-swappable for enklere installasjon og oppgradering. Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Har serevern i eit 3U rackkabinett som står inni et rackskap. så ikkje så lett det.., uten å ha et ekstra kabinett inni rackskapet. Men går det. Men tenkte på litt mer "sikker" tilkobling.. Har du vurdert å bytte kabinett? Jeg har kjøpt et 4U kabinett fra USA med plass til 21 disker, hvor 20 av dem er hotswap. Totalpris inkludert frakt og moms kom på ca 2800 kr. Jeg kjøpte et Norco 4020 og fikk det sendt over til Norge med Jetcarrier.com. Siden kabinettet kan bruke vanlig atx psu, så slipper jeg støyende redundante psu'er. Hvis 21 disker ikke skulle være nok får du kabinetter med plass til 48 disker, men prisen for dette stiger i mine øyne uforholdsmessig mye. Hvis du ikke vil bytte kabinett må vel eSATA være løsningen? Det du trenger da er å installere et eSATA-kort i din eksisterende maskin, og så kjøpe Norco 1500 eller et tilsvarende kabinett? Jeg bruker kun Norco som et eksempel her, siden det finnes forskjellige leverandører med produkter i forskjellig pris- og kvalitets-nivå. Men jeg kan ikke forsvare for en privatperson å bruke nærmere 20 000 kroner på et kabinett fra Nextron.no når jeg kan kjøpe tilsvarende produkt fra USA for en brøkdel av prisen, selv om det nødvendigvis ikke har samme kvalitet. Til syvende og sist er det selvsagt lommeboken som bestemmer, men det finnes selvsagt noen entusiaster der ute som ikke lar seg stoppe av det heller Endret 2. november 2008 av Magnus Lie Lenke til kommentar
Largie Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Som Magnus Lie sa: Du kan sette inn et eSATA kort i serveren og kjøpe f.eks denne: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1534180 Da får du nogenlunde OK hastigheter. Mye bedre enn f.eks NAS Hvis du har plass i skapet til f.eks en 4U enhet til er det meget billig og bygget eget (som sagt over). Dermed kan du øke mengden etterhvert som behovet kommer samt balansere tjenestene du kjører hjemme Endret 2. november 2008 av Largie Lenke til kommentar
Calm Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Har undersøkt muligheten for dette selv en stund. Synes de fleste NAS-løsningene er for dyre og skalerer for dårlig. Har vurdert en løsning med dette rackkabinettet og en dreramme alá denne. Med 8 x 5,25" bays i kabinettet kan man da bygge ut med fire sånne drevrammer el.l, og totalt tolv disker. Men synes prisen fort blir litt stiv... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) De drevrammene ( eller tilsvarende ) finner du nok til mye penere pris i USA eller på Ebay. Jeg mangler desverre 5cm dybde i skapet til rack, så jeg skal heller kjøpe en YeongYang Cube og eventuelt senere stacke en til oppå der igjen etter hvert. Endret 26. november 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå