Articfare Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg har nå i det siste sett en del anime som inngår strategisk tenking og finner det interessant hvilke strategier de bruker. Selv har jeg spilt en del sjakk og er et fan av strategi spill, men strategien jeg bruker er for det meste rett-fram strategi. Grunnen til at jeg har beseiret motstanderen min, er at jeg noen ganger bruker fiendens feil til min fordel, men hadde dette vært en felle, hadde jeg ganske enkelt falt i den. Så det jeg lurer på er hvordan en kan legge opp til en strategisk plan, en kan bruke i sjakk, strategispill eller mot mennesker generelt; og hvordan man setter opp en slags "felle" med denne planen. Eller hvilke punkter en bør følge når man setter den opp. Takker for svar Articfare Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Bruk omvendt psykologi, eller omvendt omvendt psykologi... Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Bruk omvendt psykologi, eller omvendt omvendt psykologi... Har du noen eksempler? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 tja, for en kjapp innføring kan du jo lese the art of war av sun tzu. http://en.wikipedia.org/wiki/The_art_of_war Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hvis det er sjakk du primært er interessert i er vel det lurest å lese bøker om sjakkstrategi. Hvis ikke kan kanskje temaet spillteori være interessant. Det går kort sagt ut på å finne ut hvordan man må gjøre for å f.eks. forsikre seg at motparten gjør som man ønsker. Under den kalde krigen så f.eks. USA etter den beste måten å skremme USSR fra å angripe Europa med "salamitaktikken" (ta litt og litt). Problemet med det er at hvis de tar litt og litt blir det politisk sett veldig vanskelig for USA å rettferdiggjøre motangrep med atomvåpen, siden det ville utløse en verdenskrig. Det kunne godt vist seg at opinionen ville gå mot det hvis man først kom i den situasjonen. Løsningen var å utplassere så mange amerikanske soldater i Europa at hvis USSR angrep ville USA umiddelbart bli så involvert i krigen at det ikke ville være noen vei tilbake. Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg har nå i det siste sett en del anime som inngår strategisk tenking og finner det interessant hvilke strategier de bruker. (...) Det finnes ingen resept som kan gi deg svar på hva du bør gjøre for å sette opp en strategisk plan. Hva som fungerer i militære konfrontasjoner og i sjakk er to forskjellige ting... De beste strategene militært, politisk, PR-messig, o.l er de som har "tar tingene på sparken" dvs at de tilpasser metodene og målene sine til endringene i situasjonene de møter (Og de færeste av dem har lest Sun Tzu...). Med andre ord - enten er du født med det eller så mangler du evnen. Men når det gjelder taktikk (mestringstrategi tror jeg de kaller det i mellom-menneskelige forhold) så kan man lære seg nye "triks"/metoder. F.eks i sjakk - les en sjakk bok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå