Quattro7 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hei. Prosessoren min, som forsåvidt fungerer helt perfekt, begynner å bli gammel. Maskina gjennomgikk en oppgradering i januar, hvor skjermkort og prosessor var det eneste som ikke ble rørt. Prosessoren er 4-5 år gammel tror jeg, hvis ikke jeg husker feil er det en Intel Pentium 4 540. Har ingen erfaring med prosessorer foruten at jeg har demontert den og satt den på igjen når jeg kjøpte nytt hovedkort, har aldri kjøpt ny prosessor selv. Skal brukes i et Abit IP35 Pro (https://prisguiden.no/product.php?productId=74567) hovedkort. Skal kjøre Vista 64bit, så den må vel være 64bit da? Hvordan er det med firekjerne, er det veldig bra? Jeg har et hovedkort som støtter firekjerne, og når jeg har kjøpt ny prosessor nå kommer jeg ikke til å kjøpe ny på mange år, så da er det kanskje like greit å kjøpe firekjerne, eller? LGA 775. Jeg skal ha en ny, og har kikket på disse: https://prisguiden.no/product.php?productId=87253 https://prisguiden.no/product.php?productId=59739 Er disse gode? Andre som er å anbefale? Vil jeg merke stor overgang fra en såpass gammel prosessor til en slik ny en? På forhånd, takk for alle svar Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Har en Q6600 som er klokket til 3 Mhz... Veldig fornøyd Men vilken type databruk bruker du? Viss du spiller mye er vel en duo best... Er du en multitasker som holder på med litt forskjellig og kjøre mange ting samtidlig er en Quad og anbefale Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Bruker maskinen til mye. Spiller endel (CS Source, Call of duty, Flight Simulator ++), og andre programmer jeg bruker ofte er limewire, smartftp, firefox, messenger og photoshop. Vil jeg merke mye forskjell? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Bruker maskinen til mye. Spiller endel (CS Source, Call of duty, Flight Simulator ++), og andre programmer jeg bruker ofte er limewire, smartftp, firefox, messenger og photoshop. Vil jeg merke mye forskjell? Ja, du vil merke stor forskjell. Hva er budsjettet ditt? Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Budsjett? Så billig som mulig Vil ikke gi mer enn 1600 for den. Endret 21. november 2008 av Quattro7 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Budsjett? Så billig som mulig Vil ikke gi mer enn 2000 for den. Skal du overklokke den? Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Haha, aldri gjort før, men altså, er det enkelt? Blir det myyye bedre da? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Haha, aldri gjort før, men altså, er det enkelt? Blir det myyye bedre da? Kan ikke akkurat si det er veldig vanskelig. Kommer ann på klokken på hvor mye bedre den blir . Men hvis jeg regner med du ikke skal det hadde jeg anbefalt en E8500 . Hva slags skjermkort har du på PC'en? Det vil ha mye å si på ytelsen i spill. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Ikke le! Ati Radeon X600. Den også fortjener å byttes ut. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ikke le! Ati Radeon X600. Den også fortjener å byttes ut. Så absolutt . Da vil jeg anbefale deg HD 4850 eller HD 4870. Hvor stor PSU har du? Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Ah, PSU'en glemte jeg å nevne. Den er også gammel 300 watt tipper jeg. fsp350-60tha-p Endret 1. november 2008 av Quattro7 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ah, PSU'en glemte jeg å nevne. Den er også gammel 300 watt tipper jeg. Da må nok skjermkort oppgradering vente litt eller så kan du kjøpe ny PSU . Da vil jeg anbefale Corsair TX 650. Lenke til kommentar
Gernia Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Har en Q6600 som er klokket til 3 Mhz... Veldig fornøyd Men vilken type databruk bruker du? Viss du spiller mye er vel en duo best... Er du en multitasker som holder på med litt forskjellig og kjøre mange ting samtidlig er en Quad og anbefale Sheit 3Mhz det var saker... Jepp, dou er nokk best til gaming ftm, men så sier du at du ikke vil oppgradere på flere år.. Da kommer alt på om q core blir så mye bedre utover at det blir bedre og bare kjøpe en duo... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Nja, begynner å se selv at Quad blir litt råere nå i allefall når vi snakker Far Cry 2. La merke til at loading tida ble lengere med E8600'n min på standard 3.3GHz kontra min Q9450 på 3.2GHz... Men 3MHz, dæven du... Konkurrerer med 486'ene? Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Har en Q6600 som er klokket til 3 Mhz... Veldig fornøyd Men vilken type databruk bruker du? Viss du spiller mye er vel en duo best... Er du en multitasker som holder på med litt forskjellig og kjøre mange ting samtidlig er en Quad og anbefale Fikset nå xD Endret 8. november 2008 av SaitekQ Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Intel Core 2 Quad Q6600 er jo både Core og Quad? Har mest lyst på Quad, det er jo helt nytt, og bør vel være bedre? Noen grunner til å ikke velge Quad, eller Core? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Intel Core 2 Quad Q6600 er jo både Core og Quad? Har mest lyst på Quad, det er jo helt nytt, og bør vel være bedre? Noen grunner til å ikke velge Quad, eller Core? Serien heter Intel Core 2 Duo/Quad, altså heter ikke dobbekjerneprosessorene Core, men Duo . Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Aha, men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor Duo blir mer anbefalt enn Quad, når den har 4 kjerner? Hva er fordelen og ulempene ved begge? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Aha, men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor Duo blir mer anbefalt enn Quad, når den har 4 kjerner? Hva er fordelen og ulempene ved begge? Vell, programmer har problemer med å spre info over på flere kjerner, dog spesielt spill. For å si det slik, kan oppgave B gjøres ferdig før oppgave A når B trenger data fra Oppgave A? Der har du ett a problemene, det å splitte opp Oppgave A og B medfører andre problemer også, du kan da kjøre på flere kjerner men du får en "Overhead" altså det å organisere det hele som da koster mer enn hva du tjener på det ved at en masse CPU kraft går tapt i å organisere alle data. Så der er Duo konge, med høyere klokkefrekvens så kan den knase unna mer per CPU enn en Quad (Om du kjøper en Quad ved samme frekvens blir det noe annet til du klokker) Men fordelene viser seg om du har mange andre oppgaver, og jeg har sett at Quad på 3.2GHz har gjort en bedre jobb en enn en Duo på 3.3GHz loading tid messig i Far Cry 2 med ellers identisk system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå