mr-niceguy Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 jeg skal bygge pc og skal bestille alle delene online. de to billigste butikkene jeg fant var pixmania og amentio men jeg har hørt en del dårlig erfaringer hus pixmania selv om den er billigst. det skal også være første gang jeg skal bygge en pc og lurte på om det var lurt kanskje det finnes noen nettbutikker som er enda billigere så bare kom med forslag!! så lurer jeg på om disse delene passer sammen: hardisk: Maxtor DiamondMax 21 - 320 Gb - 7200 RPM - 8 Mb -... bin mobo:ASROCK Conroe 1333 eSATA2 - Socket 775 for Intel -... ram:Kingston PC-minne HyperX 2 Gb DDR2-800 PC2-6400 CL5 cpu:Intel Core 2 Duo E7200 - 2,53 GHz, Cache L2 3 Mo.. Antec PC Sonata III black/500w gpu:SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 4850 - Dual Slot - 512... dette her koster da 4288kr i pixmania med mva o.s.v. mens i amentio kabinett:ANTEC Sonata III Miditower, Svart m/500W Strømforsyning (0761345-08142-9) ram:CRUCIAL 2G DDR2-800 P6400 240-PIN CT25664AA800 (CT25664AA800) cpu:INTEL Core 2 Duo E7300 Processor (BX80571E7300) hardisk:SEAGATE DIAMONDMAX 250GB SATAII 7200RPM 8MB (STM3250310AS) gpu:ASUS VGA-Card Radeon HD4850 512MB PCI-E DVI HDMI HDTV TV-Out Retail (EAH4850/HTDI/512M) mobo:ASUS Mainboard S-775 iG31 mATX VGA(256) PCI-E Audio LAN SATA-II Retail (P5KPL-AM) det har koster da med mva o.s.v 4380kr så hvilken system burde jeg velge?? Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Vet ingenting om hvilket ut av oppsettene som er bra eller dårlig, men har hatt dårlig erfaring med pixmania som butikk, vet også at det er mange som har hatt problemer med veldig lang leveringstid og dårlig kundeservice hos pixmania. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Mange har gode erfaringer med Amentio, og mange har dårlige erfariner med Amentio... Men en ting er sikkert med Amentio, er at du høyst sannsynlig får flere pakker fra forskjellige lagre - til høyst forskjellige tider. Lagerstatus hos Amentio er visst heller ikke helt til å stole på, har jeg lest mye om her. Jeg hadde handlet der det var nest billigst... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Ingen av dei, drit i å spare nokre kroner, kjøp heller hos ein forhandlar som kan hjelpe deg om noko skulle gå galt. Det er dumt at nettbutikkar som ikkje har god nok kundeservice er dei med lågast pris. Sjekk og frakt først, veit at enkelte tar fleire ganger høgare frakt for å ta inn dei lågare prisane. Bruk ein av dei store og etablerte. Komplett, Netshop, MPX, PS osv. Endret 1. november 2008 av Zeph Lenke til kommentar
KimT Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Har du sjekket priser hos Multicom? Har gode erfaringer derfra med både pris og levering. Av de to du har valgt ville jeg tatt Amentio men husk de selger bare mot forskuddsbetaling. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Når ein skal kjøpe ting så vil eg ha gått ut frå denne lista: 1: Selger forholder seg til norske lover (basert i norge) 2: Bedriften er av ein viss størrelse 3: Bedrifta har eksistert ei stund 4: Ikkje alt for mange negative kommentarer på fora/blogger ol. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 I og med at man ikke alltid kan stole på lagerstatusen hos Amentio, er det vel skummelt å bestille en komplett selvbygg-pc. Jævlig irriterende hvis det er et par komponenter man alikevel ikke får, deretter blir det å vente eller man må gå et annet sted (+ enda mer porto-utgifter) Hadde "det vært meg", ville jeg ringt (eller sendt over handlelista pr. email) til Amentio før jeg bestiller, og bedt om bekreftelse på at varene faktisk er på lager. Er de uvillige til å yte den servicen, får de heller ikke penga mine. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hvis rammebetingelsene er slik at vi KUN kan velge mellom disse to alternativene så velger man selvfølgelig Amentio! Med Pixmania må man styre med tollpapirer hvis noe går galt og man skal ha varer til reparasjon. De MÅ forholde seg til norsk lov siden de har nettsider som henvender seg til norske forbrukere, men om de følger disse lovene til punkt og prikke, det er et annet spørsmål. Selv ville jeg, som de andre over her også sier, ikke brukt noen av de da historikken til begge nettbutikkene ikke akkurat oser av bra kundebehandling. Bruk heller litt ekstra penger på en seriøs nettbutikk som gir deg den hjelpen du har rett på! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Noen korreksjoner og kommentarer: * Pixmania krever ikke håndtering av tollpapirer. Det er i dag en register norsk nettbutikk, eies av FotoVista SA (org. nr. 990 912 262, norsk avd. av utenlands foretak). FotoVista er en del av samme konsern som Elkjøp, dvs DSG international plc. Det vil allikevel kunne oppleves litt lengre leveringstider, samt problemer med returer i og med at lager er i Frankrike. Men for produkter med lav feilrisiko ser jeg ingen problemer med å kjøpe hos Pixmania. * Amentio har 105 erfaringer i nettbutikkoversikten her på hw.no siste 6 måneder med en score på 5,21. Det er faktisk bedre enn Komplett, Nestshop, MPX med flere. Man kan lese listen her. Noe som faktisk tyder på at det store flertall som handler hos Amentio er godt fornøyd. Så man kan faktisk stille spørsmålet om de seriøse er så seriøse. Ja, som hos alle Webmercs butikkene, får man delene fra de enkelte distributørene, og varene kan ta fra 1 til 7 dager på å bli levert. Personlig har jeg bare gode erfaringer med Amentio, men det er helt rett at man bør sjekke "lagerstatus" noe mer grundig. Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Har handlet hos begge og har ingen negative erfaringer. Pakken fra Pixmania kom t.o.m. på døra på julaften! Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Når jeg nevnte tollpapirer så var det i forbindelse med innsending av reparasjon. Enkelt forklart må du fortelle tollen at du sender noe av en viss verdi ut av landet slik at du ikke må betale toll av dette når det kommer inn igjen (ferdig reparert). Skal jeg forstå det slik at det er det FotoVista SA som tar seg av dette nå? Lenke til kommentar
Foleson Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Har god erfaring med Amentio, MEN du bør være klar over, og gjøre følgende: Nummer 1. Du må ikke være for utålmodig med å få delene. Siden Amentio bestiller fra et mylder med underleverandører, så sier det seg selv at enkelte komponenter kan ta litt tid. Beregn 2 uker før du har alt i hus i forhold til en bygge selv PC. Nummer 2. Bestill bare deler som står som lagervare, og sjekk gjerne med Amentio på forhånd. Hvis du bestiller varer som "snart" er på lager, så kan du fort få stygge overraskelser (dvs. utsettelser, etc. som Amentio har svært liten kontroll (og kontrollmulighet) på) Nummer 3. Hold deg oppdatert på leveringsstatus på Amentio sine sider. Der finner du sporingsnr. på alle pakker, etc. Hvis du opplever at tingene dine ikke sendes selv om de står som lagervare, etc, purr via telefon til Amentio etter en ukes tid. De er flinke til å ordne opp når du tar kontakt med dem, og hvis du gjør slik som jeg har skrevet her, så kan du begynne å bygge etter maksimum 2 uker. Endret 3. november 2008 av Foleson Lenke til kommentar
mr-niceguy Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) takk for alle svar, jeg gidder ikke å ta sjansen på store vente tider hus amentio eller pixmania, så jeg har bestemt meg for å handle hus komplett. jeg har laget en handle liste her, men jeg er veldig usikker på cpuen,psuen og kabinettet! hvordan yter cpuen i forhold til core 2 due 7200? og hvordan er psuen, jeg hvet ikke hva man skal se etter ,tror det er effekt eller noe, men jeg lurer på om den kan klare å skjøre dette opsettet uten vansker og hvordan er det med støy og sånt? kabinettet lurer jeg på om den har plass til disse komponentene og om den bråker og sånt. det har koster da 4556kr med mva og frakt! jeg lurer på om folka som har erfaring med å bygge pcer"pros" kunne hjelpe meg en "newbe" med en handle lista som er innen for 4556kr. jeg skal bruke pcen til å game, og plattform har ikke noe å si!!! AMD Phenom 8650 Triple Core 2.3GHz Boxed, 3.5MB Cache, Socket AM2+ (HD8650WCGHBOX) ASUS VGA-Card Radeon HD4850 512MB PCI-E HDTV TV-Out 2xDVI HDCP Retail (EAH4830/HTDP/512MD3) PointOfView Diamond Black 500W PSU (R-720167) ANTEC Three Hundred Ultimate Gamer Case, uten PSU (0761345-08300-3) G.SKILL 2GB DDR2 PC2-6400 800MHz Non-ECC CL5 (F2-6400CL5S-2GBNT) WESTERN DIGITAL 320GB 7200RPM 8MB SATA II CAVIAR 3.5 EIDE (WD3200AAJS) ABIT AN-M2, nForce 630a+GF7025, DDR2, Socket-AM2, DVI, GbLAN, m-ATX, PCI-Ex16 (AN-M2) her er link til handle kurven: http://multicom.no/ShoppingCart.aspx?q=c%3a100162 Endret 4. november 2008 av dahir Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Du burde vel nå lage en ny tråd i kategorien > Hjelp til kjøp og salg av PC https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=94 Lenke til kommentar
DoniDracula Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Har god erfaring med Amentio, MEN du bør være klar over, og gjøre følgende: Nummer 1. Du må ikke være for utålmodig med å få delene. Siden Amentio bestiller fra et mylder med underleverandører, så sier det seg selv at enkelte komponenter kan ta litt tid. Beregn 2 uker før du har alt i hus i forhold til en bygge selv PC. Nummer 2. Bestill bare deler som står som lagervare, og sjekk gjerne med Amentio på forhånd. Hvis du bestiller varer som "snart" er på lager, så kan du fort få stygge overraskelser (dvs. utsettelser, etc. som Amentio har svært liten kontroll (og kontrollmulighet) på) Nummer 3. Hold deg oppdatert på leveringsstatus på Amentio sine sider. Der finner du sporingsnr. på alle pakker, etc. Hvis du opplever at tingene dine ikke sendes selv om de står som lagervare, etc, purr via telefon til Amentio etter en ukes tid. De er flinke til å ordne opp når du tar kontakt med dem, og hvis du gjør slik som jeg har skrevet her, så kan du begynne å bygge etter maksimum 2 uker. Som andre webmercs butikker bruker amentio etablerte distrubitører rundt omkring i Norge (for det meste sandefjord), og deres bestillinger går direkte inn i systemer som SAP (Norek, Techdata, etc) som koster flesk å får bestillingene inn til lager asap deretter ut til kunde. 2 uker? hvis varen er lagervare går de direkte ut til forsendelse innen samme dag bestillingen blir lagt, så fremt den skjer i arbeidstiden. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Så lenge varene til Amentio står med en grønn "hake" for lagervare, tar det sjelden mer enn 2-3 dager før de ligger på postkontoret. Er det et rødt kryss derimot, da kan man gjerne vente både 1 og 2 og 3 uker på varene, spesielt hvis det er produkter som har leveringsproblemer. Husker det da jeg prøvde å bestille et 8800GT da de var helt nye og det kuleste i markedet. Og de krever da overhodet ikke forskuddsbetaling, men betaling med Mastercard/Visa. OG de belaster ikke kortet før varene postlegges. De er tilogmed utrolig raske med å refundere beløp. Det tar 2-3 dager, så er pengene tilbake på konto. Syns folk er altfor skeptiske og mistroisle til Amentio her. De har faktisk overraskende bra service til å levere så billige varer, og jeg har aldri hatt problemer med verken varer eller returer. Men som sagt, har du det travelt, sørg for at varene du bestiller har en grønn "hake" Lenke til kommentar
mr-niceguy Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 nå har jeg bestemt meg å droppe hele denne stasjonar pc segmentet og skal heller satse på en laptop siden jeg skal starte uniersitet snart:( det blir en multicom kunshan m860 beist på med 9800mgt eller 8800mgtx:) skal bestille denne uken eller mandag neste uke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå