Gå til innhold

13 år gammel jente voldtatt, dømt for sex utenfor ekteskap, steinet til døde


Anbefalte innlegg

Nei, det bør vi ikke.

Men vi løser ingen problemer, vi bare skaper nye med vår (manglende) asylpolitikk.

Vi bare åpner grensene og lar det stå til...

Du har desverre mye rett i det. Og mye av det skyldes snillisme, men mye skyldes at den innvandringsfiendtlige Ola Dunk er mer opptatt av innvandrerne ikke skal får det bedre enn dem selv på noe område, ennt at de skal bli integrert.

 

Geir :)

 

Paradoksalt blir det bare fler og fler "innvandringsfiendtlige" nordmenn av vår snillismepolitikk..

 

Du er helt på linje med min erkekonservative turbokapitalistiske bestefar der..

In the states, there is no problems with poeple from somalia eks.. men i europa derimot..

why?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg tror at et tiltak man kunne ha ordnet er å innføre krl faget i disse landene. det høres kanskje dumt ut men at de kan lære andre kulturer å forstå kan hjelpe dem med å innse hva de gjør

KRL-faget er et brudd på menneskerettighetene. I Somalia er det knapt menneskerettigheter overhodet, og du vil gi dem enda et brudd på disse elementære minstekravene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
jeg tror at et tiltak man kunne ha ordnet er å innføre krl faget i disse landene. det høres kanskje dumt ut men at de kan lære andre kulturer å forstå kan hjelpe dem med å innse hva de gjør

KRL-faget er et brudd på menneskerettighetene. I Somalia er det knapt menneskerettigheter overhodet, og du vil gi dem enda et brudd på disse elementære minstekravene?

Det er ikke nødvendigvis KRL-faget som er et brudd på menneskerettighetene, det er det at man kun underviser om en religion. Tror du virkelig at de underviser i andre religioner enn Islam der borte? Neppe. Ergo de bryter allerede menneskerettighetene på det punktet. Det de bør gjøre er å innføre RLE, på den måten kan de få forståelse for andre folks tro/livssyn, og i det hele tatt grunnleggende forståelse for etikk og moral, noe disse folkene ser ut til å mangle.

Lenke til kommentar
Spørmålet er vel om "lille Norge" skal redde hele verden?

Nei, spørsmålet er om lille Norge skal sitte hjemme bak låste dører og passe sine egne saker, mens resten av jordens befolkning bestemmer hva slags verden vi etterhvert skal leve i. Gjør vi ikke noe for å motvirke verdens ondskap, kan vi heller ikke klage når den en dag befinner seg på dørstokken.

"sitter ikke Norge hjemme bak låste dører og passe sine egne saker", Geir. Er vel knapt noen så lite land i verden som bidrar så mye med penger og diplomatiske ressurser som Norge?! Det er klart vi ikke skal "lukke oss inne", da ville ikke Norge gått rundt, men vi skal heller ikke bli en fristat for flyktninger, og kriminelle innvandrere som vet de kan komme inn i Norge selv uten gyldige ID papirer? Dette er vi på vei til og bli, særlig nå som Sverige og Danamark har strammet inn på sin asylpolitikk, Hva har de sett som vi ikke har?

Lenke til kommentar
Du er helt på linje med min erkekonservative turbokapitalistiske bestefar der..

In the states, there is no problems with poeple from somalia eks.. men i europa derimot..

why?

At de ikke har de samme problemene, betyr ikke at det ikke er problemer. Rasistiske aksjoner i Lewiston og St. Cloud, og historier som denne og denne, forteller oss at ting ikke er smertefrie der heller.

 

"sitter ikke Norge hjemme bak låste dører og passe sine egne saker", Geir. Er vel knapt noen så lite land i verden som bidrar så mye med penger og diplomatiske ressurser som Norge?!

Er det en god ting eller en dårlig ting, syns du? Gitt at vi har "råd" til det...

 

Nei, Norge sitter - heldigvis - ikke hjemme bak låste dører i denne sammenhengen. Men "lille Norge" skal heller ikke "redde hele verden", som du utrrykte det, ikke alene. Men vi skal yte vår skjerv, minst. Dette er et område hvor uttrykket "Fra enhver etter evne, til enhver etter behov" faktisk har en viss mening. Vi har en egeninteresse av at verden som helhet blir et bedre sted.

 

Det er klart vi ikke skal "lukke oss inne", da ville ikke Norge gått rundt, men vi skal heller ikke bli en fristat for flyktninger, og kriminelle innvandrere som vet de kan komme inn i Norge selv uten gyldige ID papirer? Dette er vi på vei til og bli, særlig nå som Sverige og Danamark har strammet inn på sin asylpolitikk, Hva har de sett som vi ikke har?

Hva Danmark og Sverige har "sett" har jeg ikke svaret på. Men nå var det vel de uheldige følger av at enkelte innvandrere fører med seg en uønsket kultur og skikker du ville diskutere, ikke om vår flyktningepolitikk gjør det mulig for kriminelle å snike seg inn i landet.

 

Vi må anta at så lenge vi tar imot somaliere så vil noen av dem være fundamentalister. Vi kan ikke (jamnfør en annen tråd) føre register over deres tro og overbevisning i hjemlandet, så enten må vi nekte alle adgang, eller så må vi takle problemet her i landet. Hvordan er sikkert verd ennå en diskusjon.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja, det er helt sykt. Virkelig grusomt. At mennesker kan bli så onde er for meg et mysterium, men det ligger vel i vår natur. Og likevel sammenligner mange Islam med Kristendom.

Kristendommen var ikke noe bedre for noen hundre år siden. Tenk på kristningen av Norge, der man ble drept for ikke å ville la seg omvende... og heksebrenningen noen hundre år senere. Man kunne bli mistenkt for å være heks for ingenting... sa naboen at hun var heks, så var hun det.

 

Forskjellen er at kristne land har utviklet seg, og ikke stagnert i en kultur som var vanlig for flere hundre år siden.

Lenke til kommentar
Er det en god ting eller en dårlig ting, syns du? Gitt at vi har "råd" til det...

At Norge bidrar rundt om i verden skulle bare mange med våre ressurser og kunnskap. Det gjør meg stolt at mange land ser til Norge når de skal bygge opp samfunnet sitt og inneha en stabil økonomi, selv om våre tillitsvalgte ofte glatter ut problemene til Norge når de er på statsbesøk. Men selv om vi bidrar til fellesskapet er det viktig og ikke være naiv, men åpen for at det faktisk er store problemer rudt om verden som ikke lar seg løse med penger, virker som mange av våre politikere tror at bare vi sender nok penger vil alt løse seg. Det er feil! Selv vil jeg gjerne kutte i bistand, men likevel opprettholde en human politikk på området, dette lar seg nemlig forene.

 

Hva Danmark og Sverige har "sett" har jeg ikke svaret på. Men nå var det vel de uheldige følger av at enkelte innvandrere fører med seg en uønsket kultur og skikker du ville diskutere, ikke om vår flyktningepolitikk gjør det mulig for kriminelle å snike seg inn i landet.

Vel jeg vil våge å påstå at dette hører sammen? Alle aspekter rundt dette er verdt en diskusjon, mulig ikke akkurat i denne tråden, men i andre tråder. Sverige har en langt større andel av innvandrere i enn det Norge har, der har vi kanskje forklaringen på problemet og hvorfor de nå har strammet inn. De har tatt innover seg problemene i stedet for og bare stikke hodet i sanden som ofte Norge gjør når ting blir for vanskelig.

 

Vi må anta at så lenge vi tar imot somaliere så vil noen av dem være fundamentalister. Vi kan ikke (jamnfør en annen tråd) føre register over deres tro og overbevisning i hjemlandet, så enten må vi nekte alle adgang, eller så må vi takle problemet her i landet. Hvordan er sikkert verd ennå en diskusjon.

Eller vi kan prøve og luke ut de verste før de får innreise i landet. Hvordan har jeg ikke svaret på, men det er verdt å prøve?!

Lenke til kommentar
dette er bare min mening: kan vi ikke bare bombe hele landet?

Det var min aller første, ukontrollerte tanke når jeg leste artikkelen. Men det er rett og slett bare ikke løsningen. Du får ryddet unna noen fanatikere, men aldri alle. Og tenk på alle de uskyldige menneskelivene som hadde gått tapt i samme slengen? Du hadde faktisk drept flere, enn man redder fra steiningsdøden.

Lenke til kommentar

Reine heksejakta i Salem, om det er sånn dei religiøse domstolane driv på i Somalia. Eg trur det er ein muligheit for at jenta peikte ut folk ifrå "feil" klan, og at dei mistenkte går fri på grunn av kontaktane sine. Men veit det, det gjer eg ikkje.

 

 

Al Jazeera har omtalt saka. Domstolen høyrer tydelegvis inn under den islamistiske gruppa, som vart styrta av Etiopia med amerikansk støtte.

Lenke til kommentar
Men selv om vi ikke vet det nå, så kanskje vi vet det senere. PST og andre utvikler hele tiden nye registre og systemer for lys skye mennesker. Framtiden kan være så mangt Geir :)

Om fremtiden gir oss en mulighet, kan vi prøve det da. I mellomtiden må vi bestemme hvordan vi skal takle problemene med de muligheter vi har nå, om vi ikke skal stenge grensene i påvente av fremtidige muligheter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men nå var det vel de uheldige følger av at enkelte innvandrere fører med seg en uønsket kultur og skikker du ville diskutere, ikke om vår flyktningepolitikk gjør det mulig for kriminelle å snike seg inn i landet.

Enkelte innvandrere..?

 

Her skinner den gode norske politiske korrektheten gjennom. Frykten for å generalisere er så stor at konklusjonene dine bommer godt på faktiske forhold. Det store flertall vil nødvendigvis, i større eller mindre grad, ta til seg kulturen i samfunnet de vokser opp i.

 

Integrerings-tiltak vi måtte gjøre basert på slike 'akseptable' premisser er meningsløse..

Lenke til kommentar
dette er bare min mening: kan vi ikke bare bombe hele landet?

Det var min aller første, ukontrollerte tanke når jeg leste artikkelen. Men det er rett og slett bare ikke løsningen. Du får ryddet unna noen fanatikere, men aldri alle. Og tenk på alle de uskyldige menneskelivene som hadde gått tapt i samme slengen? Du hadde faktisk drept flere, enn man redder fra steiningsdøden.

Det står jo i media at de som utførte dette er en militsgruppe med lokal kontroll over den delen av landet dette gjelder....en militsgruppe som har tatt til seg makten, og som ikke anerkjenner styresmaktene i somalia. Som skyter de som står i mot, tydeligvis? Tipper denne jenta ble voldtatt av noen i denne militsen jeg.

Lenke til kommentar
Det store flertall vil nødvendigvis, i større eller mindre grad, ta til seg kulturen i samfunnet de vokser opp i.

Hva kan være grunnen til at de som kommer til Norge har forlatt kulturen og samfunnet de vokste opp i? Kan det ligge noen positive muligheter der, eller er alt bare dystert og håpløst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...