Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er hårtap arvelig?

Gjest Guest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gjest_*

hvis din far er skallet, er det da gitt at du blir det?

Endret av Skagen
Caps og lite beskrivende emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke gitt, du er ikke garantert å bli skallet om faren din er det, men ja, det er arvelig, det er ikke usannsynlig at du blir skallet dersom din far er det.

Kvinner er bærere "skallegenet", så du må i så fall se på moren sin slekt.

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt, du er ikke garantert å bli skallet om faren din er det, men ja, det er arvelig, det er ikke usannsynlig at du blir skallet dersom din far er det.

Kvinner er bærere "skallegenet", så du må i så fall se på moren sin slekt.

Fra Wikipedia:

Much research went into the genetic component of male pattern baldness. Research indicates that susceptibility to premature male pattern baldness is largely X-linked. Other genes, that aren’t sex linked, are also involved.
(Min utheving.)

Fra egne erfaringer: Hårlinja med viker og måne, og et område derimellom som blir glissent men aldri ser ut til å bli bart, er det utseendemessige trekk som er mest likt mellom meg og min far. Og mellom meg og min farfar, og mellom meg og min fars onkler. Det kan selvsagt være en tilfeldighet. Min morfar, og min mors brødre beholdt/beholder i mye større grad tett heldekkende hårvekst på hodet.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at min far har tydelige "viker" som kom tidlig.

Broren min begynte å få det samme i begynnelsen av 20-årene. Jeg er 27 og har ikke antydning til det samme hårtapet. Det virker som jeg har fått samme type hår som min morfar, mens min bror har fått hårfestet fra min far/farfar.

Lenke til kommentar
ok takker for svar, er lettet nå, min fars skalle kan nemlig bli brugt som speil.

Det er jo stilig, da. :) Eller, det kan være en sterkere motivasjon for å skaffe tupe eller hårtransplantasjon dersom det skjer raskt og tidlig, enn om man bare får gradvis dårligere dekning fra man er 15 til 85, uten noensinne bli helt snau.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...