Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tung pust, sure oppstøt...hva skyldes det?

Lillemeg87

Anbefalte innlegg

Har i det siste vært plaget med at det er litt tungt å puste. Ikke veldig plagsomt men nok til at jeg har problemer med å sovne. Må liksom trekke pusten ekstra dypt for å få nok luft. Det har vært slik i kanskje et par måneder nå. Det er ikke slik hele tiden, men enkelte dager. Kanskje 1-2 dager i uken. merker at det ofte er verre hvis jeg har spist mye og er mett eller nesten mett.

I de siste 2-3 ukene har jeg også vært plaget med sure oppstøt (noe jeg sjelden har). Det får jeg som regel hver dag nå, etter jeg har spist. Det kommer nesten helt opp i munnen, og det er skikkelig ekkelt. Raper også unormalt mye for tiden :/

Har også hatt litt diffuse smerter i nedre del av magen, men det er som regel veldig svakt og det varer vanligvis noen sekunder.

Lurer på hva det kan skyldes? Og eventuelt hva jeg bør spise/ikke spise for å unngå dette. Har forresten ganske normalt kosthold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant tilfeldigvis ut ved en ultralyd undersøkelse en svulst eller hvertfall forstørret venstre eggstokk. Fikk beskjed om at det ikke dreier seg om kreft, men ble likevel sendt til MR av magen og bekkenet forrige uke. Så da ser de vel kanskje på ultralyden hva årsaken er?

De var visst litt usikker på om det er en svulst eller om jeg rett og slett har en stor eggstokk :p Den var 5-6 cm. Men vokser godartede svulster? I så fall, kan den ha noe med symptomene å gjøre?

Lenke til kommentar

Hei.

Du er 21år ikke sant?

Vekt?

Høyde?

Bruker du p-piller?

Når kommer smertene i magen? -før -etter mat? Av og til ubestemt? osv osv..

evnt andre symptomer..

etc, uregelmessig menstruasjon? Ekstra mye blod per menstruasjon osv osv..

Har du fått noe svar fra MRen?

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ja, er 21 år. 182cm høy og ca 70kg. Bruker ikke p-piller.

Kan komme etter mat men da er det som regel litt sterkere konstant smerte som vare i noen sekunder. Men vanligvis kan det komme når som helst. Da er det ganske svak dunkende/pulserende smerte som går over på noen sekunder. Veksler ofte mellom høyre og venstre side. Har kraftig mensen, men det har jeg egentlig alltid hatt. Den er regelmessig.

Har ikke fått noe svar fra MR enda. Aner ikke hvor lang tid det pleier å ta før man får svar? :/

Har diverse andre symptomer som tretthet, ukonsentrert, glemsk osv. Har lavt stoffskifte så regner med at disse symtomene er knyttet til det.

Kan det være at alle symptomene mine rett og slett kommer av stoffskiftet på en eller annen måte? Lavt stoffskifte har jo så mange forskjellige symptomer :p

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg tror sur-oppstøt er et seperat problem, et problem som er vanlig hos yngre mennesker.

Det kalles for GERD, eller på godt norsk: Gastroøesofagal-refluks. :closedeyes:

Det finnes noe som kalles for Zantac ® på apoteket. En magesyre-hemmende medisin,

og det er reseptfri. Følg bruksanvisningen, og ser om det hjelper.

Jeg vil minne på at dette er ingen diagonose eller løsning, bare et vennlig råd.

Lykke til!

Vaio :wee:

Lenke til kommentar

Dette kan faktisk være et tegn på at du er for sur i kroppen. Altså at PH-verdien i kroppen er generelt lav. Hvis du generelt har mye magesyre i tillegg til et mineralfattig kosthold som er syreproduserene ved nedspalting så kan kroppen prøve å kvitte seg med syre igjennom lungene ved utånding. En annen mulighet er at du har for lite jern p.g.a menstruering, og derfor kan ha for lite jern i kroppen.

Det du kan prøve er å spise mat som gjør kroppen mer basisk og unngå mat som produserer syre.

Du kan spise dette som en del av kostholdet for å balansere mot mindre syre:

Fiken, gulrot, potet, kålrabi, løvetann, oliven, reddik, selleri og soyabønner.

Dette er de matvarene jeg vet om som bidrar mest til et alkalisk miljø.

Stort sett alt av grønnsaker og frukt er lett basedannende, så de vil også bidra positivt.

De vanlige matvarene som kjøtt, fisk, egg, korn osv skaper syre.

Pass også på å drikke 2-2,5 liter rent vann hver dag (brus og juice er syre, så unngå dette). Dette hjelper nyerene til å fungere optimalt i tillegg til at kroppen kan regulere PH lettere.

Ta også multivitaminer/mineraler daglig i tillegg til Omega 3.

Moderat trening produserer litt syre men effekten av 3 økter f.eks mandag, onsdag og fredag hvor du svetter noe kan gjøre at menstruasjonen din blir lettere.

Lenke til kommentar

Har hatt jernmangel, blodmangel og folatmangel. Så tar jerntabletter og folsyre, så det skal visst være normalt nå :) Skal prøve Zantac!

Drikker ikke så mye vann i løpet av en dag, så det er nok sikkert ikke dumt å drikke litt mer. Er glad i frukt og grønnsaker så skal nok få til å få i meg mer av disse. Og så tar jeg slike vitaminbjørner :D

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Har hatt jernmangel, blodmangel og folatmangel. Så tar jerntabletter og folsyre, så det skal visst være normalt nå :) Skal prøve Zantac!

Drikker ikke så mye vann i løpet av en dag, så det er nok sikkert ikke dumt å drikke litt mer. Er glad i frukt og grønnsaker så skal nok få til å få i meg mer av disse. Og så tar jeg slike vitaminbjørner :D

Takk for tipsene!

Er du stressa?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...