Gavekort Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Hei! Jeg skal kjøpe meg en keytar til å innspilling i FL Studio og prøve meg på noen keytar-soloer, men instrumentet ser temmelig sjeldent ut, og jeg lurer på hvor jeg kan få tak i det uten å måtte reise lange avstander, jeg har heller ikke kreditt-/bankkort og det betyr ingen paypal. Så hvor kan jeg få tak i en keytar? Edit: Få med et bilde for de som ikke er så sikre på hva jeg snakker om! Endret 1. november 2008 av Bob92 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Rolands AX-7 - som visstnok var den siste på markedet - gikk ut av produksjon for et år siden. Så idag er bruktmarkedet antagelig eneste alternativet, med mindre du klarer å spore opp en forhandler som har et på lager. Geir Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Rolands AX-7 - som visstnok var den siste på markedet - gikk ut av produksjon for et år siden. Så idag er bruktmarkedet antagelig eneste alternativet, med mindre du klarer å spore opp en forhandler som har et på lager. Geir Tusen takk for svar, jeg fant noen på ebay, men jeg har ingen betalingsmuligheter. Finn.no ga ingen treff. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Du kan jo få noen som har til å betale for deg, og så betale dem cash. (Noen du stoler nok på, og som stoler nok på deg.) Husk at det finne mange varianter og fabrikater av disse. De første var proprietære kontrollere/synther som kun virket med eget utstyr, for eksempel Moog Liberation. Endel var miniatyrsynther i bærbart format, ikke kontrollere. Det vil si at de inneholdt sine egne mer eller mindre avanserte lydgeneratorer, men ikke hadde MIDI, og dermed ikke kan brukes til ditt formål. Etter dagens standard er mange av dem for leketøy å regne. Du må fram mot slutten av 80-tallet før MIDI ble vanlig. Skal du ha noe som duger til ditt formål så anbefaler jeg at du holder deg blant de nyere utgavene. Geir Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Du kan jo få noen som har til å betale for deg, og så betale dem cash. (Noen du stoler nok på, og som stoler nok på deg.) Husk at det finne mange varianter og fabrikater av disse. De første var proprietære kontrollere/synther som kun virket med eget utstyr, for eksempel Moog Liberation. Endel var miniatyrsynther i bærbart format, ikke kontrollere. Det vil si at de inneholdt sine egne mer eller mindre avanserte lydgeneratorer, men ikke hadde MIDI, og dermed ikke kan brukes til ditt formål. Etter dagens standard er mange av dem for leketøy å regne. Du må fram mot slutten av 80-tallet før MIDI ble vanlig. Skal du ha noe som duger til ditt formål så anbefaler jeg at du holder deg blant de nyere utgavene. Geir Tusen takk for rådet, jeg skal se om jeg kan få betale med faren min sitt kort og kjøpe et over ebay. Edit:Yamaha SHS-10 Så den noe lovende ut? koster 1900kr med dagen kurser, men det står ingenting om utenlandsfrakt. Endret 1. november 2008 av Bob92 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Keytars er så godt som et dødt marked å få ny, men det er da massevis av dem på ebay..Roland AX-1 er den mest kjente (rød eller hvit modell stort sett). Den har pitchbend ribbon på halsen. Veldig mange rock keyboardister foretrekker visst den. Bl.a. Rick Wakeman og sønnen hans. Joost van der Broek (After forever, Star One, Ayreon), og fyren i Sonata Arctica spilte masse keytar på konserten jeg så i fjor. Jordan Rudess i Dream Theater pleier også å dra fram keytar og rusle rundt fremst på scenen mens han spiller soloer. Alan Wakeman har en custom painted AX-1 som er gul med masse krimskrams på. Er egentlig ikke noe vanskelig å spille på, for du har jo tangentene mot deg som vanlig, bare at de peker nedover istedet for 90 grader ift hendene. Mange keyboardister foretrekker å ha synthene i 45 grader vinkel oppover, da det jo er en mye mere naturlig posisjon for hendene når du står, enn 90 grader er. Er noen Yamaha modeller også du kan få ny fremdeles. Hehe, fant et artig klipp av Wakeman fra en konsert i Norge i 2007 Se filmen hos Youtube Her duellerer han med bassisten i bandet på keytaren. Endret 1. november 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Keytars er så godt som et dødt marked å få ny, men det er da massevis av dem på ebay..Roland AX-1 er den mest kjente (rød modell stort sett). Den har pitchbend ribbon på halsen. Veldig mange rock keyboardister foretrekker visst den. Bl.a. Rick Wakeman og sønnen hans. Joost van der Broek (After forever, Star One, Ayreon), og fyren i Sonata Arctica spilte masse keytar på konserten jeg så i fjor. Jordan Rudess i Dream Theater pleier også å dra fram keytar og rusle rundt fremst på scenen mens han spiller soloer. Er egentlig ikke noe vanskelig å spille på, for du har jo tangentene mot deg som vanlig, bare at de peker nedover istedet for 90 grader ift hendene. Mange keyboardister foretrekker å ha synthene i 45 grader vinkel oppover, da det jo er en mye mere naturlig posisjon for hendene når du står, enn 90 grader er. Er noen Yamaha modeller også du kan få ny fremdeles. Nyttig fakta, men jeg fant ingen Roland-keytarer, pitchbend er et must. Ta f.eks soloen i Another brick in the wall på The wall konserten i Berlin 1990, det er slik jeg vil spille. slenger på en youtube film (se fra 3:05 og utover) Edit2: Er en stor fan av Thomas Dolby (se avatar ) Endret 1. november 2008 av Bob92 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Hehe, skal du gå skikkelig oldschool er det Moog Liberation som gjelder. Synd den veier 15 kilo Der er hele synthen i keytaren, da. Ikke noe MIDI-pjatt. Sannsynligvis like lett å få tak i nå som å klatre til toppen av Mt. Everest. Er en vanlig 70-talls monosynth med gitargrep og pitchbend på halsen. Endret 1. november 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Hehe, skal du gå skikkelig oldschool er det Moog Liberation som gjelder. Synd den veier 15 kilo Der er hele synthen i keytaren, da. Ikke noe MIDI-pjatt. Sannsynligvis like lett å få tak i nå som å klatre til toppen av Mt. Everest. Så veldig bra ut, det er vel like god kvalitet i MIDI-databasen på nyere modeller som den? Jeg vil ha en lettvekter med en stor MIDI-database, store tagenter som er lette å treffe når man spiller raskt og gjerne touch-pitchmodullasjon. Roland AX-1/AX-7 ser topp ut, men finner dessverre ingen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Den der har ikke vært i produksjon siden 1980, og har ikke MIDI overhodet. Det er en ren analog synth. Det er sånne synther geeks som meg hadde solgt bestemora si til slaveri for å få tak i. Endret 1. november 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Den der har ikke vært i produksjon siden 1980, og har ikke MIDI overhodet. Det er en ren analog synth. Det er sånne synther geeks som meg hadde solgt bestemora si til slaveri for å få tak i. Jeg kunne fint gjort det ja, men om jeg har mulighet for å få en slik lyd som på youtubefilmen så holder det med en lettvekter til 2000kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå