NT84 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg skal inn på en 5-dagers repøvelse i heimeværnet. Jeg søkte om fritak pga dama er høygravid, fikk da innvilget fredagen fri. Arbeidsgiveren min har allerede bevilget meg en ukes fri fra jobb for å gjennomføre øvelsen. Men betyr dette at jeg da må møte på jobb den fredagen jeg fikk permisjon fra heimeværnet? Er det i såfall snakk om permisjon uten lønn? Jeg får betalt fra arbeidsgiveren min for den uka, men vet ikke om de får etterbetalt pengene av heimeværnet? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Hvis ting ikke har endret seg dramatisk siden jeg var tillitsmann i en HV-tropp og medlem av områdeutvalg og dermed med på behandle søknader om utsettelse, så nei, HV "kjøper ikke fri" folk fra jobben, de etterbetaler ikke lønna. Loven pålegger deg å møte og pålegger arbeidsgiver å gi deg fri, men det er frivillig for arbeidsgiver å gi deg lønn for dagene du er på øvelse. Statlige arbeidsgivere lar deg beholde lønna, mens i det private er det ingen fast praksis og opp til arbeidsgivers velvilje. De som ikke får lønn fra arbeidsgiver under øvelsen bør få med en skriftlig bekreftelse om dette, og kreve "kompensasjonstillegg" ved innrykk. Arbeidsledige etc. bør få med tilsvarende skriv fra NAV. Dersom arbeidsgiver allerede har gitt deg ei uke fri med lønn for å få delta på øvelsen, og du deretter har fått permisjon en av dagene fra HV, informerer neppe HV din arbeidsgiver om dette. Hva du gjør den dagen blir såvidt jeg kan forstå en sak mellom deg og din arbeidsgiver. Du kan/bør selv om du ønsker å ha alt i orden med arbeidsgiver informere om at du har perm siste dagen av øvelsen, og bli enig med arbeidsgiver om du skal møte på jobb, ha fri uten lønn, eller ha fri med lønn av samme grunn som HV ga deg en dags permisjon. Og du, om vannet skulle gå tidligere i øvelsen enn den dagen du har fått perm, vil det ikke overraske meg om troppssjef eller områdesjef gir deg perm så fort det er praktisk mulig. HV er ganske tøffe når noen søker fritak, noe de i prinsippet aldri gir, de gir bare utsettelse på øvelse til et mer egnet tidspunkt, dersom søknaden er velbegrunnet. Men de er ganske greie med mannskapene sine når man først har møtt, og at du allerede har fått en dags perm tyder på velvilje. Men dette er selvsagt ikke noe jeg garanterer - bare en vurdering basert på mine erfaringer fra min tid i HV. Endret 2. november 2008 av Svinks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå