Zevs31 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hei! Har en tohatsu 8 eldre model og lurte på om det går an og "trimme" den?, evt. til hvor mye?? Hvordan gjør man det?, eller må man til forhandler/firma som gjør slikt? Er det noen som gjør slikt i Bergensområdet?? Hvor mye koster det sann ca.?? på forhånd takk;) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det kommer nok til å gå dårlig, å bore sylinderene er nesten det eneste du kan gjøre, men jeg vil regne med at selv den minste trim vil gi stor skade på motoren. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Er nok billigere å kjøpe en 9.9hk og "trimme" den til 15hk Lenke til kommentar
Zevs31 Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 ok Takker for svar;) Lenke til kommentar
Golito Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 er ikke nyere tohatsu 8 den samme motoren som 9,8? Dette gjelder vel kansje kun relativt nye motorer? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 9,8 er jo den samme som 18 hk, er det ikke? Mener 8-hesteren er den samme som 6-hesteren, bare 6-hesteren er plombert. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Et spm: 9.9hk 4 takt utenbordsmotorer, har de sånn sperre man kan ta for å få dem til å yte 15 hester? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Kan nok få de til å yte mer ja, men i og med at det ikke er forgasser på de er det ikke bare å fjerne en liten blokkering i forgasseren, som det pleier å være på 2T. Tror også det gir litt større slitasje på 4T (rett meg hvis feil), og dessuten vil det koste såpass at det er like greit å kjøpe en 15 hk. Men er ikke heelt sikker på hvordan det er, i og med at Suzuki 4 hk 4T er den samme motoren som Suzuki 6 hk 4T. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Så det sliter altså på motoren å fjerne sperra? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Det han mener er at de nye 4-t motorene har innsprøytning i stedet for forgasser..? Selvsagt sliter det mer på motoren, men det vil det gjøre på hvilken som helst annen motor når man tar mer effekt ut av den. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Jeg snakket om 4T ja. Men det er vell ikke selvsagt at det sliter mer på motoren? Hvis man har en 9.9 2T, som er helt identisk som en 15 hk, vil det vell ikke bli noe større slitasje så lenge man gjør det riktige? Må vell som regel dyse om og litt forskjellig, men hvis det bare ligger en skrue som sperrer på gasshåndtaket ser jeg ingen grunn for at det skal gi større slitasje på motoren Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det vil bli mer, men ikke så den går i stykker med en gang. Hvis du tar mer effekt ut av den da må man jo ha kraftigere eksplosjon og det vil "slite" mer, men som sagt ikke i en betydelig grad da motoren egentlig er laget for det Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Jeg mener at 9.8 firetakter er en trimma 8 hester Skyt meg hvis jeg tar feil edit: 8 hester, ikke takter LOL Endret 4. november 2008 av Arild_Banankake Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) 8-takter? 8 Hester vel Men tviler på at de gidder å "trimme" en 8hk motor mindre enn 1hk opp.. Endret 4. november 2008 av gilera Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Når dere sier trimmer forbinder jeg det med trimfilter (til luften), ekstra innsug, turbo +++. Men Arild, hvis 9.8 hk er det du kaller trimmet 8 hk, hvordan kan da 9.8 hk og 17 (eller hvor mange hk den blir) være den samme? Lenke til kommentar
Golito Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) 9,8 er jo den samme som 18 hk, er det ikke? Mener 8-hesteren er den samme som 6-hesteren, bare 6-hesteren er plombert. Først og fremst for å fjerne all tvil, jeg snakker totakt.. Jeg trodde 8 og 9,8hk tohatsu var samme motoren, bortsett fra ytselen? 9,9 og 15hk tohatsu er identiske med hverandre, og er noe helt annet enn 9,8hk. De veier mye mer enn 9,8hken, og er mye kraftigere bygget. Kort og godt en annen motor 18hk tohatsu er en 9,9(15) som er borra opp fra fabrikk, de ser like ut og veier det samme som 15, men 18hk har større motorvolum.. Er så mye virrvarr rundt dette at det er helt sykt, dette er blandt annet fordi mange blander motor betegnelse(9,9hk, 15hk, 18hk) med faktisk ytelse. (15hk=16,7hk, 18hk=21hk) Litt definisjoner: Trimme: Som vbjornevik sier, borre opp motoren, trimfilter, turbo og andre ting.. Kan absolutt være skadelig for motoren, da den ikke er konstruert for det. Fjerne plomberinger: Fjerne diverrse sperrer inne i motoren, feks en plate som ligger ved gassern som hindrer bensintilførselen. Fjerner man denne plata så får man vips noen flere hk. Grunnen til at man kan gjøre dette er at produsenten sparer en del penger på å utvikle én motor, for så å justere hk billigst mulig. Dette er ikke skadelig for motoren, da man bare tar ut hk motoren er konstruert for å yte. Endret 8. november 2008 av Golito Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 For å klare opp i alt; Tohatsu 9,8 FL har samme grunnkonstruksjon som selskapets 8-hester, en tosylindret motor med volum på kun 209 ccm. Tohatsu 9,9 FL har samme grunnkonstruksjon som Tohatsus 15- og 18-hestere. Lenke til kommentar
Golito Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 grunnkonstruksjon ja, men du vil aldri få en 9,9 til å yte tilsvarende 18hk'en uten å bore opp blokka. Jeg henter tallene mine fra den orginale intruksjonsboka til tohatsu=) Beklager hvis jeg missforsto deg men.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Trimming av båtmotor er noe av det mindre lure du kan gjøre, hvis du tenker at en bilmotor jobber fra 800 RPM til kanskje 3000 RPM så jobber en båtmotor på konstant det maksimale +-, om jeg ikke tar feil så er det 5000 eller mer. Når du trimmer båtmotoren så jobber den mer en de 100% den jobber med allerede så du vil kanskje få 200% ytelse, og 200% vil bli brukt. Du kan se det på denne måten: Bilmotor: Jobber kanskje 10-15% båtmotor: Jobber "konstant" 100% Trimmet båtmotor: Jobber "konstant" 200% Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Det er som på bil om du gir full gass eller ikke. Forskjellen er at en båtmotor jobber i "oppoverbakke" hele tiden. Det er med andre ord mye tyngre å holde farten til en båt enn en bil. Men den jobber ikke kontant med maksimal kraft, så sant du ikke kjører med full gass hele tiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå