Gå til innhold

"trimme" tohatsu 8?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en tohatsu 8 eldre model og lurte på om det går an og "trimme" den?, evt. til hvor mye??

Hvordan gjør man det?, eller må man til forhandler/firma som gjør slikt?

Er det noen som gjør slikt i Bergensområdet??

Hvor mye koster det sann ca.??

 

 

på forhånd takk;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok få de til å yte mer ja, men i og med at det ikke er forgasser på de er det ikke bare å fjerne en liten blokkering i forgasseren, som det pleier å være på 2T.

Tror også det gir litt større slitasje på 4T (rett meg hvis feil), og dessuten vil det koste såpass at det er like greit å kjøpe en 15 hk.

Men er ikke heelt sikker på hvordan det er, i og med at Suzuki 4 hk 4T er den samme motoren som Suzuki 6 hk 4T.

Lenke til kommentar

Jeg snakket om 4T ja.

 

Men det er vell ikke selvsagt at det sliter mer på motoren? Hvis man har en 9.9 2T, som er helt identisk som en 15 hk, vil det vell ikke bli noe større slitasje så lenge man gjør det riktige? Må vell som regel dyse om og litt forskjellig, men hvis det bare ligger en skrue som sperrer på gasshåndtaket ser jeg ingen grunn for at det skal gi større slitasje på motoren :)

Lenke til kommentar
9,8 er jo den samme som 18 hk, er det ikke?

 

Mener 8-hesteren er den samme som 6-hesteren, bare 6-hesteren er plombert.

Først og fremst for å fjerne all tvil, jeg snakker totakt..

Jeg trodde 8 og 9,8hk tohatsu var samme motoren, bortsett fra ytselen?

9,9 og 15hk tohatsu er identiske med hverandre, og er noe helt annet enn 9,8hk. De veier mye mer enn 9,8hken, og er mye kraftigere bygget. Kort og godt en annen motor :) 18hk tohatsu er en 9,9(15) som er borra opp fra fabrikk, de ser like ut og veier det samme som 15, men 18hk har større motorvolum.. Er så mye virrvarr rundt dette at det er helt sykt, dette er blandt annet fordi mange blander motor betegnelse(9,9hk, 15hk, 18hk) med faktisk ytelse. (15hk=16,7hk, 18hk=21hk)

 

Litt definisjoner:

Trimme: Som vbjornevik sier, borre opp motoren, trimfilter, turbo og andre ting.. Kan absolutt være skadelig for motoren, da den ikke er konstruert for det.

Fjerne plomberinger: Fjerne diverrse sperrer inne i motoren, feks en plate som ligger ved gassern som hindrer bensintilførselen. Fjerner man denne plata så får man vips noen flere hk. Grunnen til at man kan gjøre dette er at produsenten sparer en del penger på å utvikle én motor, for så å justere hk billigst mulig. Dette er ikke skadelig for motoren, da man bare tar ut hk motoren er konstruert for å yte.

Endret av Golito
Lenke til kommentar

Trimming av båtmotor er noe av det mindre lure du kan gjøre, hvis du tenker at en bilmotor jobber fra 800 RPM til kanskje 3000 RPM så jobber en båtmotor på konstant det maksimale +-, om jeg ikke tar feil så er det 5000 eller mer.

 

Når du trimmer båtmotoren så jobber den mer en de 100% den jobber med allerede så du vil kanskje få 200% ytelse, og 200% vil bli brukt.

 

Du kan se det på denne måten:

 

Bilmotor: Jobber kanskje 10-15%

båtmotor: Jobber "konstant" 100%

Trimmet båtmotor: Jobber "konstant" 200%

Lenke til kommentar

Det er som på bil om du gir full gass eller ikke. Forskjellen er at en båtmotor jobber i "oppoverbakke" hele tiden. Det er med andre ord mye tyngre å holde farten til en båt enn en bil. Men den jobber ikke kontant med maksimal kraft, så sant du ikke kjører med full gass hele tiden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...