Gå til innhold

Ideer til design av vindmølle?

Anbefalte innlegg

Jeg har et prosjekt hvor jeg skal modellere en vindmølle. Hovedfokuset i oppgaven er at den skal se "finere" ut enn dagens vindmøller (se bildet).

Synes det er vanskelig å komme på noen gode ideer her, en vindmølle er en vindmølle liksom, kanskje jeg ikke er kreativ nok, så derfor lurer jeg på om noen har en god ide til f.eks form?

Programmet jeg skal bruke er NX5. Er forresten helt fersk når det gjelder datamodellering så håper ikke forslagene er for avanserte :p

1.4419634!img4419616.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så en luring som hadde laget en lavprofil vindmølle for montering på tak. Den så ut som en tube med innebygd "vinger" inne som var formet slik at den tok imot vinden fra alle rettninger.

Hvis du tar med "grunndesignet" og bygger en boble rundt den som roter med vinden kan du f.eks klaske opp reklame eller ha et stort watt-meter som viser hvor mye mølla produserer i øyeblikket ;)

Bare og bli kreativ, hehe

Lenke til kommentar
Jeg så en luring som hadde laget en lavprofil vindmølle for montering på tak. Den så ut som en tube med innebygd "vinger" inne som var formet slik at den tok imot vinden fra alle rettninger.

Hvis du tar med "grunndesignet" og bygger en boble rundt den som roter med vinden kan du f.eks klaske opp reklame eller ha et stort watt-meter som viser hvor mye mølla produserer i øyeblikket ;)

Bare og bli kreativ, hehe

Takker for svar, men jeg klarte ikke helt å få et orntlig bilde av forklaringen din dessverre :(.

Hva er det som er formet som en tube, hele greie eller propellen som snurrer rundt? Hvordan er propellen (eller det som snurrer rundt) formet? En boble rundt propellen altså? Ser ikke hvordan det kan fungere..kan du forklare litt nærmere? :)

Lenke til kommentar

Det er to varianter... Den første fungerer som en tube-i-tube. Dvs et fast rør med et beveglig rør inne i. Nesten som en axial vifte: http://www.indiamart.com/airflow/air-distr...n-products.html

Selve ytterrammen må være "åpen" men nok hold i til og slippe luft gjennom, også må bladene være formet som en spiral eller lign for å gi nok overflate.

Når det gjelder bobblen tenker jeg mer et "hus" rundt eksisterende design der man har mulighet til å sette opp reklame osv...

Lenke til kommentar

Høres ut som en veldig god ide :)

Men ser ikke hvordan den skal kunne ta opp vind fra alle retninger når propellen er inni en tube (er det du mener?). Hvordan beveger den indre tuben seg?

Også lurer jeg litt på hvor stor den møllen du så i virkeligheten var? Er usikker på om en orntlig stor vindmølle, som f.eks de i vindmølleparker, vil fungere godt med så mange rotorblader på propellen.

Lenke til kommentar

Tja. Beklager hvis jeg pisser på paraden din, men det skal egentlig godt gjøres å designe noe som er bedre enn det som kalles "the danish concept" (horisontal rotorakse, tre blader, relativt lav rotasjonshastighet). Det er en grunn til at av alle de forskjellige vindturbinkonseptene som har blitt testet ut så er det det som ble det dominerende. Trebladete turbiner er et bra valg både fra et teknologisk og effektivitetsmessig ståsted. I tillegg er det det mest behagelige (eller kanskje man skal si minst ubehagelige) konseptet fra et estetisk ståsted, med relativt lav rotasjonshastighet og dermed støy og lite... "visual impact", jeg kommer ikke på et godt norsk uttrykk.

Når det gjelder det å pakke inn turbinen i et rør (det som kalles en ducted fan eller ducted turbine), så er det noe mange har sett på og stort sett konkludert med er oppskrytt. I utgangspunktet, så kan du se på en vindturbin som en flat plate som henter ut energi fra luftstrømmen. Den maksimalt tilgjengelige mengden energi får du når denne platen står normalt på luftstrømmen, og aerodynamikkens lover setter en hard grense for hvor stor andel av denne energien du kan hente ut. Denne ligger på 59,3% (les om Betz-grensen hvis du vil vite mer), og moderne vindturbiner kommer faktisk rimelig nært denne (oppunder 55% for de beste) så det er svært lite man kan gjøre for å forbedre energiuttaket. Det du oppnår med å pakke turbinen inn i et rør er i praksis bare å øke diameteren på denne platen. Og det kan du gjøre med mindre materialbruk ved å rett og slett gjøre rotorbladene litt lenger.

Tilsvarende, så kan du hente ut like mye energi ved å bruke bare to blader, men øke rotordiameteren og/eller rotasjonshastigheten. Men det er generell enighet om at økt rotasjonshastighet (og dermed støy) er uønsket, og tobladede rotorer er også jevnt over mer visuelt forstyrrende enn trebladete.

For større energimengder så er det stort sett bare ett reelt alternativ, og det er vertikalakseturbiner (Darrieusturbiner), men disse klarer i praksis ikke å oppnå samme energieffektivitet som horisontalakseturbiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...