Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nascar dekk til bilen min

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Noen som vet om det er mulig å få tak i slike feite nascar dekk? og om det er lov. tenker til gatebruk. har leitet alle steder. Gjerne slike med hvit/gul Goodyear skrift på siden eller noe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NASCAR dekk er vel racingslicks, og du må ha mønster i norske dekk.

Fra idag (?) er det også nye krav til sommerdekk, mønsterdybden har blitt økt, så det gjør ting enda værre :)

|edit

Fra 1. november trer også en ny regel i veitrafikkloven i kraft. Den innebærer at sommerdekk skal ha dypere mønsterdybde en hva de må ha om sommeren.

Mønsterdybden på sommerdekk kan være helt ned i 1,6 millimeter, men nå forandres det til 3 millimeter etter 1. november. Så dersom du ikke bruker vinterdekk fra den datoen, skal dekkene ha mye mer mønsterdybde en hva som tidligere var tillatt.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=521865

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Du kan kjøre med dot-merka slicks, men jeg ser ikke helt poenget, med mindre du har planer om seriøst banekjøring eller street-legal (evt. dragracing). Dersom målet er å ha skrift på siden av dekket, så er det flere produsenter som tillbyr det.

Lenke til kommentar

Nå finnes det vel heller ikke noe som heter "NASCAR-dekk", det er vel helst dekk som Goodyear etc. lager spesielt for den bruken. Skal man bestille det er det vel firmaer som driver med banebilrekvisita som er veien å gå...

Jeg tror heller ikke de dekkene NASCAR-bilene benytter er DOT-merka og godkjent for veibruk.

Lenke til kommentar
Jeg tror heller ikke de dekkene NASCAR-bilene benytter er DOT-merka og godkjent for veibruk.

Du tror riktig, men man får kjøpt DOT-merka gateslics (med "mønster") som er godkjent for veibruk. Dette er det mange som selger, med forskjellige gummiblandinger.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Har funnet dot merkede nascar felger, og noen dekk som ligner, men ikke helt. tenkte egentlig på dekk for gatebruk, bare de ligner er det bra. mønster er jo smart å ha og! Synest det hadde vert fett med slike hjul, når alle andre går i retningen av store felger og lavprofil dekk.

Lenke til kommentar
det er vel slik at 3mm regelen gjelder i tidsperioden man har lov / skal bruke vinterdekk, mens på sommeren så er det 1.6. iallefall slk jeg har forstått det som er rundt på webben

Helt riktig :)

Angående DOT-merkede slicks, så er det det vi kjenner som gateslicks..

Ikke spesielt godt egnet for vei siden de krever høyere arbeidstemp.

enn vanlige dekk, men de er fullt lovlige ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...