Gå til innhold

Syndebukker gjennom historien


enhjorning

Anbefalte innlegg

Noen som kan bidra med litt klok kunnskap? Jeg skal ha særemne i historie hvor jeg hadde tenkt å holde foredrag om syndebukker gjennom historien. Feks. jødene. Men trenger en god problemstilling. Og gjerne noen konkrete eksempler på syndebukker eller mennesker som har utpekt syndebukker for å fremheve seg selv, samle en befolkning osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Noen som kan bidra med litt klok kunnskap? Jeg skal ha særemne i historie hvor jeg hadde tenkt å holde foredrag om syndebukker gjennom historien. Feks. jødene. Men trenger en god problemstilling. Og gjerne noen konkrete eksempler på syndebukker eller mennesker som har utpekt syndebukker for å fremheve seg selv, samle en befolkning osv.

 

Vestlige mennesker eller hvite mennesker blir ofte brukt som syndebukker av diverse ledere for å samle egen befolkning og ha en ytre fiende og fremheve seg selv og sin makt. Vestlige og hvite blir gjerne fremstilt som onde, undertrykkere, rasister osv mens de selv ser på seg som ofre. Du har rett i at tyskerne, som så seg selv på samme måte som ofre, malte opp samme bilde i forhold til jødene. De ble sett på som undertrykkere og spesielt onde. Og dersom noe går galt, så er det jødene sin skyld, eller f.eks. de vestlige eller hvite sin skyld.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
Noen som kan bidra med litt klok kunnskap? Jeg skal ha særemne i historie hvor jeg hadde tenkt å holde foredrag om syndebukker gjennom historien. Feks. jødene. Men trenger en god problemstilling. Og gjerne noen konkrete eksempler på syndebukker eller mennesker som har utpekt syndebukker for å fremheve seg selv, samle en befolkning osv.

 

Vestlige mennesker eller hvite mennesker blir ofte brukt som syndebukker av diverse ledere for å samle egen befolkning og ha en ytre fiende og fremheve seg selv og sin makt. Vestlige og hvite blir gjerne fremstilt som onde, undertrykkere, rasister osv mens de selv ser på seg som ofre. Du har rett i at tyskerne, som så seg selv på samme måte som ofre, malte opp samme bilde i forhold til jødene. De ble sett på som undertrykkere og spesielt onde. Og dersom noe går galt, så er det jødene sin skyld, eller f.eks. de vestlige eller hvite sin skyld.

 

Akuratt som mange her ser på muslimene.. :) Demokratene(norske), FRP, George Bush har alle sanket stemmer på islam-fremmedfrykt. Frykt samler visst folk som få andre ting her i verden.

Lenke til kommentar
Noen som kan bidra med litt klok kunnskap? Jeg skal ha særemne i historie hvor jeg hadde tenkt å holde foredrag om syndebukker gjennom historien. Feks. jødene. Men trenger en god problemstilling. Og gjerne noen konkrete eksempler på syndebukker eller mennesker som har utpekt syndebukker for å fremheve seg selv, samle en befolkning osv.

 

Vestlige mennesker eller hvite mennesker blir ofte brukt som syndebukker av diverse ledere for å samle egen befolkning og ha en ytre fiende og fremheve seg selv og sin makt. Vestlige og hvite blir gjerne fremstilt som onde, undertrykkere, rasister osv mens de selv ser på seg som ofre. Du har rett i at tyskerne, som så seg selv på samme måte som ofre, malte opp samme bilde i forhold til jødene. De ble sett på som undertrykkere og spesielt onde. Og dersom noe går galt, så er det jødene sin skyld, eller f.eks. de vestlige eller hvite sin skyld.

 

Akuratt som mange her ser på muslimene.. :) Demokratene(norske), FRP, George Bush har alle sanket stemmer på islam-fremmedfrykt. Frykt samler visst folk som få andre ting her i verden.

 

SV har jo også sanket stemmer på kristenfrykt. Mange ser på kristne på samme måte. Men det er mer akseptabelt å hetse kristne. Men det unike med å se på de hvite og vestlige som syndebukk og symbolet for ondskapen er at også mange vestlige selv pisker seg selv pga sin bakgrunn. Det fantes også jøder som selv mente at de nok var onde og noen mente de selv var et symbol på ondskapen og undertrykkere og at de undertrykte hadde rett til å forsvare seg, men få jøder trodde ikke forsvaret mot jødene skulle gå så langt.

George "islam is the religion of peace" Bush er vel heller en sterkt religiøs mann som mange ganger snakker om hvor fortreffelig den religionen er.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...