Gå til innhold

Ingeniørbataljonen, noen erfaringer ?


V_B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel der tar du vel strengt tatt feil angående hvor den har lov å kjøre, ettersom jeg har sett den på veien med bro. På strekket mot heia, men er noen begrensinger på den ja.. Men det er vel egentlig kun for at ikke veien skal bli ødelagt..

 

MEn jeg vet ikke hva som ser stiligst ut jeg?, leo med bro på eller leguan:P

Spesiliellt når broen legges, synest ikke jeg det var særlig tøft med leguanen, det virket så broen"hang" så mye nedover om du er med...

Lenke til kommentar

Med tanke på at bropanseren veier stridsklar 68 tonn tror jeg ikke den er noe særlig å kjøre med på norske veier.

 

Men ja, det ser tøffere ut når bropanseren legger bro, også går det fortere, lettere å justere osv, leguan er litt mer knot, trenger mer plass osv. Leguanene har jo fått nytt styresystem så går noe fortere og lettere nå.

 

Uansett, jeg er i IngBN nå, i Oversettningskompaniet hvor det per i dag er 2 kvinnfolk, Adm.off og en sjt. Hadde ikke gjort noe med noen flere.

 

Jeg var på Leguan, men fikk tilbud om å ta kran G1 (mobilkran) mot å skrive under på en beredskapskontrakt, så da gjør jeg heller det. Er jo utdanning verdt 170 000 (hvis det befalet mitt sier stemmer, C-lapp + G1). Mulig jeg klarer å lure til meg G8 (lastebilkran) også siden vi skal få nye pansrede MAN biler snart :D

Endret av Jonern
Lenke til kommentar
Jonern: Sikker på at ikke det du kommer med angående hvor lang tid det tar å legge en bro er gradert informasjon? Jeg vil tro det i alle fall er gradert BEGRENSET...
Tar oppfordringen, men Evle er ikke mye bedre da :p

Begrenset er vel kanskje å ta i men et raskt søk på google sendte meg rett til produsenten som oppgir omtrent det samme som jeg sa.

Lenke til kommentar

under 5 minutter var ett helt villt gjett,, ettersom jeg ikke vet nøyaktig hvor lang tid og strengt tatt ikke bryr meg om(pluss det var ett lite stikk i siden, må jo holde liv i debatter om hvilket komp. som er best:P), og ingen ting av det jeg skriver går i detaljer på noe. ikke at jeg tror jeg vet noe som er gradert....så nei der er jeg uenig med deg.

 

Man la oss komme oss tilbake til tema.. er vel snart innrykk? er vel noen håpefulle sjeler som skal opp dit, og nyte vinteren:P

Endret av Evle
Lenke til kommentar
Jonern: Sikker på at ikke det du kommer med angående hvor lang tid det tar å legge en bro er gradert informasjon? Jeg vil tro det i alle fall er gradert BEGRENSET...

Jeg tviler sterkt på det. Har selv vært flere ganger på tidligere Hvalsmoen militærleir under Ingeniørregimentets Dag, og sett på show. Da har de sagt hvor lang tid den bruker, samt vist den i aksjon. Forøvrig rått og se på. Dumt Hvalsmoen er lagt ned.

 

EDIT: Er jo mulig at jeg snakker om en annen brolegger da.

Endret av 3raz3r
Lenke til kommentar
Jonern: Sikker på at ikke det du kommer med angående hvor lang tid det tar å legge en bro er gradert informasjon? Jeg vil tro det i alle fall er gradert BEGRENSET...

Jeg tviler sterkt på det. Har selv vært flere ganger på tidligere Hvalsmoen militærleir under Ingeniørregimentets Dag, og sett på show. Da har de sagt hvor lang tid den bruker, samt vist den i aksjon. Forøvrig rått og se på. Dumt Hvalsmoen er lagt ned.

 

EDIT: Er jo mulig at jeg snakker om en annen brolegger da.

 

Brolegger-Leo'en er jo også demonstrert på TV, hvor NRK Autofil kjørte sammenligningstest: MB240/290/CV90/Leo2 mot den Arctic Trucks-ombygde Hilux'en. Hi-lux'en hevdet seg forøvrig bedre enn MB'ene og dårligere enn beltekjøretøyene, som man kunne forvente. NRK web-tv

 

Selvsagt mulig det er klippet bort litt, (det er i alle fall skiftet mellom flere kamera) men det ser egentlig ganske "realtime" ut, og på tv-klippet går det bare ca 35-40 sekunder fra broleggeren står stille med skjæret senket til brua er lagt ned på motsatt bredd. (Broleggeren kommer ca. 22 minutter ute i programmet)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Maskinkompaniet er mest for folk som kjører annleggsmaskiner og er mekanikere fra før av. Svært sjeldent det gis utdanning til folk som ikke kjører f eks gravemaskin fra før av. Lastebillappen er det derimot svært stor sjanse for å få dersom du havner her.

Lenke til kommentar
Maskinkompaniet er mest for folk som kjører annleggsmaskiner og er mekanikere fra før av. Svært sjeldent det gis utdanning til folk som ikke kjører f eks gravemaskin fra før av. Lastebillappen er det derimot svært stor sjanse for å få dersom du havner her.

Hmm.. Er ikke helt enig i den påstanden.. Er 15 som har fått kurs som feks CE/TT, Gravemaskin, Tipp og andre annleggsmaskiner på totalt av et kompani bestående av 45..

Endret av Bergch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...