TCRW Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Hei, Trenger hjelp til en likning som verken noen i min familie eller jeg har klart. Håper på hjelp! (Oppgaven er på vedlegg) Se neste innlegg. Endret 1. november 2008 av Preppo999 Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 LTH_THTP.doc Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 2/(x-2) + 2/x = 1/x * (4/(x-2) - 1) Gang inn på høyresida. 2/(x-2) + 2/x = 4/((x-2) * x) - 1/x Vi ganger i alle ledd med fellesnevneren x*(x-2). I første ledd får vi da 2/(x-2) * x(x-2). (x-2) strykes mot (x-2) i nevneren, og vi står igjen med 2x. Tilsvarende skjer i de andre leddene. TIl slutt får vi: 2x + 2(x-2) = 4 - 1(x-2) Tar du det herfra? Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 2/(x-2) + 2/x = 1/x * (4/(x-2) - 1) Gang inn på høyresida. 2/(x-2) + 2/x = 4/((x-2) * x) - 1/x Vi ganger i alle ledd med fellesnevneren x*(x-2). I første ledd får vi da 2/(x-2) * x(x-2). (x-2) strykes mot (x-2) i nevneren, og vi står igjen med 2x. Tilsvarende skjer i de andre leddene. TIl slutt får vi: 2x + 2(x-2) = 4 - 1(x-2) Tar du det herfra? Mange takk Jaffe! Ja, jeg tar resten. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Husk forresten å sjekke om svaret du får er med i definisjonsmengden til ligninga. I denne ligninga har ikke x lov å være 0 eller 2, for da deler vi på 0 i den opprinnelige ligninga. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Husk forresten å sjekke om svaret du får er med i definisjonsmengden til ligninga. I denne ligninga har ikke x lov å være 0 eller 2, for da deler vi på 0 i den opprinnelige ligninga. Ser i fasiten bak i boka at det ikke finnes noen løsning. Ut ifra det du skrev til slutt, får jeg X=2. Det henger ikke helt i hop... Men ut ifra det med at X ikke kan være 0 eller 2 så henger det i hop... Endret 1. november 2008 av Preppo999 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det kommer som sagt av at x ikke har lov å være 0 eller 2 i denne ligninga. Det kommer av at nevnerne i ligninga, x og x-2, blir 0 når vi setter inn henholdsvis 0 og 2 for x, og å dele på 0 er jo ikke lov. Du bør alltid sjekke dette når du løser brøkligninger. Før du begynner å løse, noterer du ned hvilke x-verdier som gjør nevnerne lik 0. Disse vet du da at ikke kan være løsninger på ligninga. Når du så har løst den, ser du om x-verdien du fant er blant de du noterte ned. Hvis den er det, må den ekskluderes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå