Kristian. Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Da jeg satt og spiste frokost i dag, og så ut av vinduet - satt hakkespetten i full aksjon utenfor. Fant frem kameraet op prøvde og ta noen bilder, de ble ikke gode pga. vinduet og håndholdt... f/5,6 - 1/400 s - ISO 800 - 280 mm Hele serien består i alt av 8 bilder, legger også ut i NEF / RAW format - for de som ønsker og "pusse" litt på de Alle bildene i en .ZIP fil: Hakkespett.zip Endret 8. november 2008 av Kristian Moe Lenke til kommentar
GLN Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Grei dybeskarphet. Men jeg følte at fugelen ble for uskarp, og at selve motivet, fuglen og maten ble for møkt, for lite kontrast og farger. Justert litt i levels, Shadow/highlights, sharpen og crop: iiiiik. Ble noen stygge flekker på fuglen der, og i nettingen. Men du skjønner hva jeg er ute etter. Si ifra vis du vil ha det fjernet Endret 1. november 2008 av Pirja Lenke til kommentar
dePt Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Tror du bør kalibrere skjermen din Pirja. Du har fått endel flekker, bla. på fuglens mage så jeg likte bedre orginalen skal jeg vere ærlig. Fint utsnitt, men kanskje litt tamme farger som pirja påpeker. Endret 1. november 2008 av dePt Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Er ikke det beste objektivet det er tatt med... + at jeg ikke er god i photoshop osv... Lenke til kommentar
GLN Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Tror du bør kalibrere skjermen din Pirja. Du har fått endel flekker, bla. på fuglens mage så jeg likte bedre orginalen skal jeg vere ærlig. Fint utsnitt, men kanskje litt tamme farger som pirja påpeker. Brukte magicwand for å gjøre det litt kjapt. Som jeg oppdaget etterpå når alle linjene var borte så ble det et par flekker igjen. Men som jeg sa. Det viser bare hva jeg mente kunne bli bedre med bildet. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ja, det var et steg i riktig retning Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Så meg for og være ærlig - ikke så mye Lenke til kommentar
dePt Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Var rettet til posten til Pirja. Selv om det oppstod noen flekker så var hans forslag et steg i riktig retning. Da tenker jeg mer kontraster og litt mer farger. Blir litt flatt som han (og jeg) har påpeket tidligere. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ble en varmere bakgrunn, fugelen ble mer uthevet, og kontrastene på fugelen ble større. Men selv om det ikke var verdens beste objektiv eller kamera, så hjelper stativ mye på. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg lastet ned zip filen for å se hva som lå der; og der hadde du raw filer; så jeg benyttet muligheten til å bruke 5-10 minutter i Photoshop Elements. 1. Første runde er i Adobe Camera Raw. Her justerte jeg opp eksponering, la på litt kontrast, clarity, vibrance og saturation; samt justerte lett på hvitbalansen. 2. I selve PS Elements editoren, så crop-et jeg vekk unødvendig akgrunn, slik at fuglen kommer i en mer behagelig posisjon. 3. Så justerte jeg highlights og shadows, før jeg finjusterte med levels og brightness/contrast. 4. Til slutt brukte jeg Adjust sharpness før jeg lagret (Save to web). Det anbefales at man skarpet opp først etter at man har redusert størrelse; men denne metoden fungerer for meg. Sluttresultatet: Tom Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Hmm... Det ble jo bra det Tom! **må se og få lært meg photoshop** Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Noen med litt mer kritikk? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) For det første er bildet for mørkt, og hvitbalansen er feil. Ja det ser uskarpt ut, men nå er ikke vinduer de beste filtrene heller. Gjorde noen andringer selv på et bilde... Hmm, tapte seg veldig ved opplasting.. Last ned bildet på PC'n å se det der, mye bedre... Endret 8. november 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Synes Tom sin bakgrunn var den peneste, men Olsen sin fugl har bedre hvitfarge.. Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 En blanding av de hadde vært perfekt! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Og jeg som satte ned saturation'n på bakgrunnen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå