Gå til innhold

Skal du bli spillutvikler? Er du spillutvikler?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge til at en utdanning er et must i dagens spillutvikler verden. For ikke så mange år siden var det bare CVen din som avgjorde om du fikk jobben eller ikke, men nå er det krav til en god utdanning også. Jeg har lest og hørt flere som jobber med å skaffe ansatte til spill firmaer, og mange av dem sier de nesten ikke gidder å se på noen som ikke har master. Dette er satt litt på spissen selvsagt, men en bachelor er iallefall et must, ikke minst fordi du må lære å lære ting selv.

 

Det beste rådet jeg kan tenke meg å gi, er at hvis man ønsker å bli spillutvikler må man finne det man er interessert i innen dette feltet, begynne å jobbe med dette, og ta en god utdannelse innenfor det feltet. Det fungerer rett og slett veldig dårlig å søke jobb i blizzard rett etter VGS.

 

Hele veien er det også viktig å gjøre ting som viser at du kan det du driver med (vil du drive med art må du lage mye tegninger / 3D modeller, vil du bli writer burde du prøve å skrive noe som du kan publisere osv) Selv driver jeg med et spillprosjekt utenfor skolen, og håper å få gjort ferdig flere i før jeg skal ha hovedprosjekt om litt over et år.

 

Imens jeg er i gang kan jeg også nevne gamedev.net og gamasutra som gode kilder hvis du ønsker å vite mer, eller hjelp til et sted å begynne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker veldig på å bli spillutvikler, jeg har god interesse for spill, har middels erfaring med verktøy som valve hammer, NWN2 editoren, editoren til oblivion. Jeg driver også og lager et lite spill på fritiden (ikke noe fancy 3D grafikk, og heller ikke fancy 2D grafikk, grafikken heller mer mot Gamebiz sin, PM meg for mer informasjon).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

til noen i bransjen eller med kjennskap til bransjen:

 

er Norge et annerkjent sted å utdanne seg innen spillutvikling? hvis jeg utdanner meg ved f.eks. Høyskolen i Nord-Trøndelag, bachlor i spill og opplevelsesteknologi, vil dette være godt på papiret? eller er norge rett og slett for ubetydelig i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
til noen i bransjen eller med kjennskap til bransjen:

 

er Norge et annerkjent sted å utdanne seg innen spillutvikling? hvis jeg utdanner meg ved f.eks. Høyskolen i Nord-Trøndelag, bachlor i spill og opplevelsesteknologi, vil dette være godt på papiret? eller er norge rett og slett for ubetydelig i denne sammenhengen?

 

Så lenge kvaliteten på utdanningen er god er Norge et helt greit sted å utdanne seg. En lengre programmeringsutdannelse fra et norskt universitet/høgskole er definitivt et stort pluss når en søker jobb. :)

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Jeg er villig til og lære meg enkel spillutvikling ta et kurs eller noe.

men er det mulig og få det en annen vei og lære det med teori mulig få det muntlig elelr noe lignede?.

Jeg har slete på skolen får hjelp og fått stryk flere ganger.

nå skal jeg bli lærerkandidat da skal jeg jobbe istedenfor og gå på skole i vgs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
til noen i bransjen eller med kjennskap til bransjen:

 

er Norge et annerkjent sted å utdanne seg innen spillutvikling? hvis jeg utdanner meg ved f.eks. Høyskolen i Nord-Trøndelag, bachlor i spill og opplevelsesteknologi, vil dette være godt på papiret? eller er norge rett og slett for ubetydelig i denne sammenhengen?

 

Så lenge kvaliteten på utdanningen er god er Norge et helt greit sted å utdanne seg. En lengre programmeringsutdannelse fra et norskt universitet/høgskole er definitivt et stort pluss når en søker jobb. :)

 

hva vil du si er best i forhold til jobbmuligheter innen f.eks. Funcom:

bachlor i Spill og opplevelsesteknologi?

bachlor i softwaredesign?

bachlor, dataingeniør?

 

er det gode muligheter for å jobbe i industrien som nyutdannet, eller må jobbe noen år først for å få kjøtt på beina?

hvor mye sterkere stiller man hvis man har master innen disse fagene?

 

 

håper på svar :)

 

mvh,

Morten

Lenke til kommentar

Det beste er at man tør å sikte internasjonalt, fordi det norske arbeidsmarkedet i denne bransjen er alt for lite syns jeg.

 

Faktisk kan man bli ansatt i et spillselskap selv om man ikke kan programmere noe som helst, da en bedrift er en bedrift og de trenger fortsatt folk i administrative oppgaver som f.eks. HR, økonomiansvarlig og ikke minst markedsføring. Med god spillinteresse kan man markedsføre et spill på en god måte fordi man kjenner kundegruppen f.eks.

 

Det er mange veier å velge i. Og det kan hende noen ikke liker programmering så godt likevel når de først prøver et slikt studie. Da jeg var yngre tenkte jeg akkurat det samme som mange andre her gjør nå: jeg vil jobbe med spill, lage spill. Tok full pakke på realfag på VGS og fikk objektorientert programmering i Java for første gang på Blindern. Da skar det seg helt. Jeg prøvde veldig hardt, men jeg skjønte ikke prinsippene i objektorientert programmering, og kunne ikke gå videre. Men en som går på BI og har spillinteresse har like stor sjanse for å havne i spillindustrien også. Ha øynene oppe og se etter muligheter. Det er mye å velge mellom.

 

Et raskt søk på nettet viser blant annet:

 

http://store.digitalriver.com/store/capcom.../ThemeID.166200

 

Her ser man arbeidsoppgaver som omfatter mer enn informatikk.

 

Når man søker hos andre spillselskaper ser man at de trenger mer enn bare programmerere og designere. Dette kan være verdt å notere seg. Jeg syntes bare det blir litt mye fokus på informatikk og 3D design når det er slike tråder, og vil sette lys på at "det er flere veier til Roma".

Lenke til kommentar
Det beste er at man tør å sikte internasjonalt, fordi det norske arbeidsmarkedet i denne bransjen er alt for lite syns jeg.

 

Faktisk kan man bli ansatt i et spillselskap selv om man ikke kan programmere noe som helst, da en bedrift er en bedrift og de trenger fortsatt folk i administrative oppgaver som f.eks. HR, økonomiansvarlig og ikke minst markedsføring. Med god spillinteresse kan man markedsføre et spill på en god måte fordi man kjenner kundegruppen f.eks.

 

Det er mange veier å velge i. Og det kan hende noen ikke liker programmering så godt likevel når de først prøver et slikt studie. Da jeg var yngre tenkte jeg akkurat det samme som mange andre her gjør nå: jeg vil jobbe med spill, lage spill. Tok full pakke på realfag på VGS og fikk objektorientert programmering i Java for første gang på Blindern. Da skar det seg helt. Jeg prøvde veldig hardt, men jeg skjønte ikke prinsippene i objektorientert programmering, og kunne ikke gå videre. Men en som går på BI og har spillinteresse har like stor sjanse for å havne i spillindustrien også. Ha øynene oppe og se etter muligheter. Det er mye å velge mellom.

 

Et raskt søk på nettet viser blant annet:

 

http://store.digitalriver.com/store/capcom.../ThemeID.166200

 

Her ser man arbeidsoppgaver som omfatter mer enn informatikk.

 

Når man søker hos andre spillselskaper ser man at de trenger mer enn bare programmerere og designere. Dette kan være verdt å notere seg. Jeg syntes bare det blir litt mye fokus på informatikk og 3D design når det er slike tråder, og vil sette lys på at "det er flere veier til Roma".

 

absolutt enig i dette, mange deler må på plass før en bil kan kjøre nedover gata. men jeg har større interesse for direkte arbeid med spillene, ikke administrasjon og PR. Jeg har såvidt begynt å leke meg med programmering, og har et lite 2D-spill eller to ferdige :) har hatt litt c++ programmering gjennom vg2 data- og elektronikk, og føler dette er overkommelig. Kunne gjerne tenkt meg å bygge videre på dette med en sterk programmeringsutdanning. Vurderer for øyeblikket de tre jeg linket i min forrige post. noen tanker rundt de?

Lenke til kommentar

Det var litt vanskelig å få noe konkret ut fra de sidene da de skriver veldig generelt. Jeg ville anbefalt at du tar en titt på objektorientert programmering. Da dette er alfa og omega i spill. (Tenk at hver type fiende og person osv. er et objekt i spillet. Hver og en har sine egne metoder osv.). Du kan jo begynne å ta litt titt på OO-programmering i Java.

 

Jeg tar det som at det er programmering i spillene du vil ta deg av, og ikke design? Det blir sikkert en del mekanikkregning i programmeringen også.

 

Den beste pekepinn er egentlig å ta en titt på credits på slutten på et spill. Der kan man se hva slags grupper som skal til for å utvikle dette spillet. Man har de som bare jobber med enemy AI f.eks., og noen jobber bare med bevegelsene i omgivelsene osv.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har store tanker om å bli spillprogrammerer, og lurte på om hva som er lurest å lære seg tidlig? Jeg er 14 år og er veldig aktiv innen spillet "OpenTTD". OpenTTD er en åpen-kildekode klone av Transport Tycoon Deluxe og er skrevet i C++. For å lage patcher til OpenTTD må du skrive de i C++. (nye features/lignende. For å patche OpenTTD må du "compile" OpenTTD selv.) Derfor er lysten til å llære seg C++ stor. Kommer dette til å bli nyttig? Burde jeg lære meg noe annet?

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva handlet denne tråden egentlig om igjen? Ah jo... Vel jeg er om få måneder ferdig med master i arkitektur. Litt avhengig av arbeidsmarked o.l. så har jeg vurdert å også søke jobb innen spillutvikling når jeg står der med bare et papir i handa og ikke veit hva jeg skal gjøre videre.

 

Time will tell...

 

(Om noen i bransjen skulle tilfeldigvis lese dette innlegget kan jeg også tegne med penn og blyant!)

Endret av Hawkoon
Lenke til kommentar
Derfor er lysten til å llære seg C++ stor. Kommer dette til å bli nyttig? Burde jeg lære meg noe annet?

 

Min mening: Det viktigste er ikke å lære seg C++, men å lære seg å programmere. Å kunne C++ hjelper jo på, siden det er stort. Men f.eks å lære seg python på toppen av det hadde funket.

Lenke til kommentar

Modelering er noe herk! Slitsomt å sitte og konsentrere seg i 3ds Max i flere timer. Programmet er enormt. Jeg har 3ds max i prosjektfag og jeg syns selv, matte er enklere. VERSTE FAGET PÅ SKOLEN! Hadde heller jobba som assistent for jordbærplukkerassistenter!!!

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt til å bli spillutvikler, men jeg skal studere markedsføring, så hvis det ikke blir noe av bandet, så blir det nok noe markedsføringsgreier innenfo spillbransjen tenker jeg. viktig å ha markedsføringsfolk som er intereserte i spill, ikke bare folk som er leid inn utenfra.

 

Husker jeg hørte på gametrailers at de som hadde ansvar for å markedsføre streetfighter 4 trodde det ville komme for få folk på streetfighter 4 festen (ja, de var ikke innteresert i spill i det heletatt, og tror ikke de viste hva de faktisk markedsførte) så de sa jo at alle va invitert, dette endte jo med at det bare var noen få presse folk som fikk komme inn fordi lokalet var oversvømt på under 10 min eller noe.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har tenkt selv til å bli spillutvikler, jeg satt tidligere foran skjermen og spillte dataspill, men dette er ikke hva som gjør at jeg har lyst til å jobbe med spillutvikling.

 

Jeg driver mye med Mod programmer som CS til Oblivion og ser en del på Unreal Engine 3, jeg brenner virkelig for spillutvikling og lurer på hvor man finner gode guider eller lignende til å lære C++ ?

 

Jeg vet godt at det tar tid å lære C++ men jeg vil bruke tid på det, fordi jeg driver med modding på fritiden en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...