Gå til innhold

Skal du bli spillutvikler? Er du spillutvikler?


Anbefalte innlegg

Jeg synes utvikling av AI høres spennende ut, vet noen om NITH driver med dette? Eventuelt om det er andre skoler i landet som har dette som emne innenfor spillutvikling?

 

På NTNU kan du velge intelligente systemer som en spesialisering innenfor datateknikk. Her har du muligheten til å bruke siste året av studiene på et eget prosjekt, og det er flere som bruker dette på å lage AI til spill.

 

Hvis du er interessert i AI til spill, sjekk ut robocode: http://robocode.sourceforge.net/

Dette er et 2D tank spill, hvor du kan lage en egen AI til en tank, og prøve den mot andre. Det er lettere hvis du kan litt programmering fra før, men absolutt ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er meget interessert i spillutvikling, mitt store hinder for å kunne komme meg inn på studier i på dette området er matte, og vet ærlig talt ikke om jeg selv med hardt arbeid vil kunne være i stand til å få rettet på dette. Det jeg derimot har kikket litt på i det siste, og som gir meg nytt mot, er at jeg har sett en del annonser der diverse firmaer (Bioware f.eks) har søkt etter "Game Designer" (tror det var tittelen som ble brukt). Ifølge beskrivelsen ble det her søkt etter personer som skal ta seg av det å skape innhold i form av historier for quests, "lore", etc. Dette er virkelig en type stilling jeg kunne ønske å sikte mot, problemet er bare å finne ut hvor man skal begynne. Er det noen som er litt mer på innsiden av miljøet her som har noen tips om hviklen utdanning man bør se på? Eventuelt hva de som nå driver på med slikt har gjort før?

 

For meg så det ut som om det ble lagt mer vekt på erfaring enn utdanning, for å si det slik. Men det kan jo likevel være greit å peile seg inn på noe som har relevans for jobben. Og ja, jeg er klar over at å kunne ende opp med en slik jobb kan være vanskelig. Men det nytter så absolutt ikke å la være å forsøke.

 

Til sist la jeg også merke til at NWN Editoren ble nevnt i flere lignende annonser, så har planer om å sette meg ned med denne her en dag og komme i gang.

Lenke til kommentar

Er det noen som tilfeldigvis vet om det er en folkehøyskole som driver med noe innenfor spillutvikling. Går for øyeblikket på vg2 Kokk og Servitør, men har lenge vist at dette ikke er noe serlig for meg og skal sattse ganske kraftig på påbyggnings året slik at jeg kan studere, men jeg vil gjerne komme meg litt mer innenfor jobben før jeg tar noen seriøs besluttning.

Lenke til kommentar

Jobba på Funcom i flere år nå, og er selv i en posisjon hvor jeg ansetter folk.

 

Jeg synes egentlig denne tråden burde være delt i flere biter, siden de forskjellige profesjonene har så forskjellig vei til spillindustrien.

 

Selv er jeg programmerer, og ble det gjennom en bachelorgrad i datateknikk ved høgskolen i Buskerud, og Master of Engineering in Computing and Electronics ved Heriot-Watt i Edinburgh. (Hei til dere, klassekammerater!)

 

Dette er også den generelle veien jeg vil anbefale folk å gå for å bli spillprogrammerere: Gå for en høyst tradisjonell kvalitetsutdannelse i Datateknikk/Computer Sience. Disse nye "spillprogrammerings"-linjene er skjelden like bra, også er vi gamlegutta skeptiske. Bare pass på at det blir mye C++ i løpet av utdannelsen. Da har du de beste mulighetene for å bli spillprogrammerer. Og skulle du bli lei av spillbransjen så er det hundrevis av andre, godt betalte jobber å falle tilbake på.

 

For andre profesjoner veit jeg ikke like mye.

 

For concept art, 3D moddelering og lyd misstenker jeg at det er mye av det samme som gjelder: Tradisjonell utdanning på området er det beste.

 

For level designe/spilldesign derimot er det veldig lite utdannelse som finnes. Kanskje psykologi, så du kan studere hva som faktisk er gøy? Ihvertfall er den beste veien inn i de jobbene å lage modds til spill som UT/Oblivion som har mod-tools med i pakka, og sende portefølje.

Lenke til kommentar
Jeg synes utvikling av AI høres spennende ut, vet noen om NITH driver med dette? Eventuelt om det er andre skoler i landet som har dette som emne innenfor spillutvikling?

 

På NTNU kan du velge intelligente systemer som en spesialisering innenfor datateknikk. Her har du muligheten til å bruke siste året av studiene på et eget prosjekt, og det er flere som bruker dette på å lage AI til spill.

 

Hvis du er interessert i AI til spill, sjekk ut robocode: http://robocode.sourceforge.net/

Dette er et 2D tank spill, hvor du kan lage en egen AI til en tank, og prøve den mot andre. Det er lettere hvis du kan litt programmering fra før, men absolutt ikke nødvendig.

 

 

Ser interessant ut. Finnes det noen flere av denne sorten?

Lenke til kommentar

Hei folkens.

Jeg går også på NITH, spillprogrammering andre klasse.

Er ekstremt fornøyd med den utdannelsen jeg får her, men det er viktig å peke ut at det er veldig lite her for de som ønsker en tung 3D eller animasjonsutdanning. Så hvis det er det du er ute etter vil du komme til kort her. På den andre siden hvis du er mer interessert i design eller programmering er det ekstremt flinke lærere her, som har mye erfaring fra arbeidslivet.

 

Jeg må også si meg enig med det andre har sagt i tråden, at hvis du ønsker å komme noe sted som spillutvikler må du virkelig ville det. Innsatsvilje og viljen til å gå langt utover pensum er et must. Det holder rett og slett ikke å være glad i å spille spill, du må ha et sterkt ønske om å bli god til å lage dem også.

Lenke til kommentar

Er som mange nevner her mange veier man kan ta.

 

Selv er jeg utdanna 3D designer fra Noroff. Har jobbet en stund i animasjonsbransjen i Oslo, søkte også hos Funcom, men var vel litt for fersk og hadde for tynn portefoile til å nå helt gjennom.

 

Nå jobber jeg i et reklamebyrå og gjør litt av alt mulig innen 3D, animasjon og VFX. Planen er å satse mer mot realtime 3D der (unity3d motoren). Har såvidt vært innom Agenius i Krsand i deres oppstart også, så drømmen er absolutt å komme inn i spillbransjen for min del, men har ikke noe hast heller.

 

Har jobbet litt div. freelancespill mellom jobb og fritid for å få litt erfaring. Typisk nok har de alle blitt lagt døde før de var ferdige. Vel, siste spillet Beneath all Dust fikk en del oppmerksomhet og endte med fyren bak hele greia startet spillfirma i Trondheim, men valgte å fokusere på andre prosjekter. Nå driver jeg og smått planlegger/designer mitt eget indiespill sammen med en håndfull andre personer, men foreløpig holder vi korta tett til brystet.

 

Så jo, ja.. alt er mulig hvis man står på og er villig til å arbeide, men som regel må man jobbe seg litt oppover for å få de gode jobbene. Jeg anser meg uansett som heldig selv som jobber med hobbyen min selv om det ikke ennå er i spillbransjen ;)

Endret av Aqira
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om hvordan consept art folka jobber ? Jeg har hørt de er nødt til å kunne litt 3d modelering i tilleg til å være flinke med blyanten.

 

Uansett, jeg kan lett si at jeg er meget flink til å tegne. og lurer da på, hvis jeg smekker sammen en portefølje med gode concepts og sender inn til funcom. Vil det da være sannsynlighet for at jeg blir plukket opp ?

 

Alle her som snakker om "design" burde være flinke til å tegne / modelere. bare se på alt designet som må lages fra scratch i diverse spill.

Endret av LojR
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg om hvordan consept art folka jobber ? Jeg har hørt de er nødt til å kunne litt 3d modelering i tilleg til å være flinke med blyanten.

 

Uansett, jeg kan lett si at jeg er meget flink til å tegne. og lurer da på, hvis jeg smekker sammen en portefølje med gode concepts og sender inn til funcom. Vil det da være sannsynlighet for at jeg blir plukket opp ?

 

Alle her som snakker om "design" burde være flinke til å tegne / modelere. bare se på alt designet som må lages fra scratch i diverse spill.

Det er nok en fordel å ha noen basiskunnskaper om 3D, men er du flink så får du nok jobb uansett. Kan anbefale "kreative" alle å stikke innom 3dhue.com, et norsk forum med mange 3D og 2D brukere. Mange som jobber både i norsk og internasjonal bransje som henger der.

 

Slenger med en tråd fra forumet fra en annen dyktig concept artist. Litt uti viser han også bilder fra en jobbsøknad.

Forumtråd

Endret av Aqira
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg om hvordan consept art folka jobber ? Jeg har hørt de er nødt til å kunne litt 3d modelering i tilleg til å være flinke med blyanten.

 

Uansett, jeg kan lett si at jeg er meget flink til å tegne. og lurer da på, hvis jeg smekker sammen en portefølje med gode concepts og sender inn til funcom. Vil det da være sannsynlighet for at jeg blir plukket opp ?

 

Alle her som snakker om "design" burde være flinke til å tegne / modelere. bare se på alt designet som må lages fra scratch i diverse spill.

 

Heisann! På Funcom driver Concept Artistene først og fremst med å tegne, men de fleste har nok også ferdigheter i 3ds max. Vi har dedikerte 3D-artister, men mange av disse kan også tegne... ;) En Concept Artist kan ha mange ulike jobber i ulike spillfirmaer, men det vanligste er at de får oppgaver om å tegne noe spesifikt, f.eks. et monster. De får da et enkelt skriv fra en Designer som spesifiserer hvor monsteret skal bo, hva det gjør, om det er aggressivt, om det skal være basert på et spesielt dyr, etc. Så er det opp til Concept Artisten å tegne noe som passer til dette. Så går en frem og tilbake til en er fornøyd.

 

Anbefaler definitivt å sende inn søknad med portefølje om du mener du er dyktig nok. Sannsynligheten for å få jobb er større om du sender noe enn om du ikke sender noe... ;)

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Gikk selv ut fra første kullet med spillutviklere fra NITH. Utdannelsen hadde veldig varierende kvalitet, men gav grei innføring i et bredt spekter av ferdigheter man kan trenge som spillprogrammerer. Hvis du faktisk vil jobbe med spill må du både hardt og få et godt nettverk. Samtlige (som jeg vet om) i klassen min har fått jobb i ettertid uansett ferdighetsnivå. De fleste som noe annet enn spill-programmerere.

Jeg vil tippe at en ca. 7 stk. jobber med spill i ettertid, selv endte jeg opp i offshore industrien.

 

Til dere som vil på NITH:

For alt i verden finn ut om programmering er noe for deg FØR du kaster vekk pengene dine på dette studiet. Sett deg litt inn i grunnleggende ting i sommer, og se om det gir mersmak. Det var nok av folk på studiet mitt som kastet vekk både 1,2 og 3(!) år på NITH uten å like programmering, eller kunne det når de gikk ut.

 

Til slutt:

Hverken spillutvikling eller softwareutvikling er en dans på roser. Det er et skikkelig mentalt hardkjør både i positiv og negativ forstand. Tar en snarveier biter de deg i rumpa, ligger du på latsiden blir du akterutseilt. Et tips til dere som ikke føler dere intellektuelle, er utålmodige eller generelt sett ikke vil tenke når dere jobber: Styr unna! (Mest fordi jeg ikke gidder å rydde opp i koden deres!)

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Alle her som snakker om "design" burde være flinke til å tegne / modelere. bare se på alt designet som må lages fra scratch i diverse spill.

 

Jeg ser på meg selv som meget kreativ og kunne tenke meg å vært spilldesigner. Funnet opp og utviklet quests, lore, characters osv. Når det kommer til det å faktisk tegne dette er jeg meget dårlig. Jeg er mongo med blyanten og broren min på 11 tegner bedre enn meg. Oppi hodet er det masse fantastisk, men jeg får det ikke ut i fingrene. Når jeg derimot forteller en kompis av meg, som er meget god til å tegne, hvordan jeg vil har det, blir det meget vakre resultater. Er det viktig å være flink til å tegne og være litt kunstnerisk om man skal være spilldesigner? For jeg har alt oppi hodet.

Lenke til kommentar
Er det viktig å være flink til å tegne og være litt kunstnerisk om man skal være spilldesigner? For jeg har alt oppi hodet.

 

Dette komme nok an på størrelsen på spillfirmaet, men i de større spillfirmaene trenger du definitivt *ikke* være flink til å tegne for å jobbe som designer. Designerens hovedjobb er å designe systemer, innhold, etc... Ikke tegne. Dette har man Concept Artists til. :)

Lenke til kommentar
veeeldig lyst til å bli spill programmerer, men redd for å sitte uten jobb :( Burde man lære seg generell c++ fks da ? hvilken skole burde man ta da?

 

Uten jobb blir du nok ikke sittende. NITH kjører et Java første året, c++ andre året og videre opplegg hvis du gidder.

 

Pass på å få med deg c++, kan du det inn og ut "lærer" du deg andre språk på en dag eller to.

 

Bygg deg opp en solid forståelse for programmering, gjør egne småprosjekter på fritiden, whatever. Når du er ferdig og skal søke jobb kan du vise dem noe tøft du har laget på skolen. Selv har jeg fått to jobber pga et spill jeg laget i 2. klasse på NITH.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...