Gå til innhold

Skal du bli spillutvikler? Er du spillutvikler?


Anbefalte innlegg

Jeg får bare mer og mer lyst til å gå på på Simulering og Spillutvikling i Kongsberg. Noe jeg også syns er veldig fint med det studiet, er at de ikke kun sikter inn mot spill, men at jeg kan bruke det jeg lærer innen andre områder. Noe som gjør at jeg kan opparbeide meg mer erfaring med programutvikling, og kanskje på den måten bli mer ettertraktet i spillbransjer seinere. Jeppjepp, tenke langsiktig vettu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Studerer programmering med fokus på grafikk i England for tiden, og har jobbet litt som spille programmerer ved siden av.

 

Trondheim3d så kult ut. Planer om og putte det inn i en spille motor(eller lage en selv), eller blir det kun for google earth?

 

Ja, Google Earth gir jo ingen muligheter for interaktivitet. Noe som betyr at man bare kan panorere rundt modellene, noe de fleste kanskje synes er fint de første 10 minuttene, men så blir det kjedelig. Det må nok tilbys noe mer. Trondheim er jo ikke akkurat veldig stor, men det vil likevel innebære en god del modellering og teksturering. Spillmotor hadde vært kult da! :) GTA Trondheim! :ph34r:

Lenke til kommentar
Ja, Google Earth gir jo ingen muligheter for interaktivitet. Noe som betyr at man bare kan panorere rundt modellene, noe de fleste kanskje synes er fint de første 10 minuttene, men så blir det kjedelig. Det må nok tilbys noe mer. Trondheim er jo ikke akkurat veldig stor, men det vil likevel innebære en god del modellering og teksturering. Spillmotor hadde vært kult da! :) GTA Trondheim! :ph34r:

 

Hvis du er intrisert i hjelp send meg en PM :)

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på å jobbe med spill i flere år. Vurderte om jeg skulle ta medier og kommunikasjon på VGS, men gikk for studiespesialiserende (allmenn). Var dette et dårlig valg? Som programfag neste år tror jeg at jeg skal ta matematikk R/fysikk/IT eller matematikk R/fysikk/kjemi med teknologi og forkningslære som et tretimersfag. Om jeg skal søke meg inn på NITH etter VGS, bør jeg ha noen forhåndskunnskaper eller holder det å ha en brennende lidenskap for spill?

Absolutt ikke et dårlig valg, jeg vet ikke helt hva som skulle passet bedre? De krever kun generell studiekompetanse, og programmering/teknisk spilldesign krever at du har 2MX (det heter vel noe annet nå). Det eneste du trenger er en lidenskap for spill (anbefales hvertfall, ellers når du ikke langt)

 

Regner med at siden det er privat, så er det tålig dyrt? Har ikke sett så mye på det inntil i senere tid, så hvor bra kvalitet er det der?

Det er rundt 21-23.000 per semester, noe som er vanlig for private skoler (dette betyr selvfølgelig studielån og stipend). Jeg synes det er veldig fint der, flinke forelesere og hyggelige folk. De er veldig flinke på det sosiale der. Nå er jeg bare på det første året så jeg vet ikke hvor bra år 2 er, men etter hva jeg ser så er ingen skuffet. I tillegg til at de samarbeider med funcom for å lage en best mulig lærerplan rettet mot bransjen, jeg tror dette kan bli veldig interessant. Ser noen fra spillprogrammering kommentere her, og de virker jo fornøyd. Kanskje de kan utdype videre.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Jeg har selv tenkt meg noen i retning spill, entn spillanmelder, utvikler.. noe.. Skal etter jul søke meg inn på VGS og har da tenkt til å gå studiespesialisering

Tenker deretter å gå videre på NTNU og ha fokus på matematikk for deretter og se meg om etter noe mer spillrelatert, kanskje i USA.

 

Er jo utrolig tidlig i utdannelsen min, så blir vel mest drømmer, men har et mål da, og utifra karakterene mine kan jeg i alle fall komme inn der jeg vill :p

 

Jeg har et spørsmål: Jeg har hørt spilldesign satt som en stilling før, hva vil det egentlig si? Jeg f.eks. kunne godt tenkt meg å sette meg ned sammen med andre, planlegge et spill, f.eks. et RPG el. og planlegge da karakterene, historiene, generelt hvordan ting skal se ut, og gi oppgavene videre til som kan gjøre slikt. Dette er vel noe man må jobbe seg opp mot eller er det utlyst stillinger i de baner? Noen som har eksempler på jobber innen slike ting?

Lenke til kommentar

Hei, hallo! Jørgen heter jeg. Har jobba på Funcom i snart to år. Har vært interessert i spill så lenge jeg kan huske, og har utdanning (Bachelor) innen programmering/spilldesign/forretningsutvikling fra Høgskolen i Hedmark.

 

Ser det er mange som lurer på om det er vanskelig å få jobb i spillbransjen, om spillbransjen er noe å satse på, etc. Ja; det kan være vanskelig å få jobb i spillindustrien. Men om du virkelig *brenner* for spill (inkl. spill/innholdsdesign, programmering, 3D-modellering, lyddesign, testing), og er villig til å virkelig *satse* (bruke tid) for å få jobb, så tror jeg du har god sjans. Vil du jobbe med 3D? Modeller! Masse! Bli flink; veldig flink. Vil du jobbe som leveldesigner? Kjøp det siste Unreal-spillet + en god UnrealEd-bok. Lær deg alt som kan læres i programmet og lag interaktive, morsomme og visuelt flotte brett. Etc...

 

Når du så mener du er flink nok til å få jobb så er det bare å sende cv + arbeidsprøver til diverse spillselskaper og krysse fingra. Om du så ikke får jobb med en gang så ikke gi opp. Det er veldig sjeldent at en får drømmejobben på første forsøk... :)

Endret av djorgen
Lenke til kommentar
Jeg studerer 3 året Spillprogrammering på HIHM på rena (som desverre legges ned). Har lært enormt mye av det. Har som mål å få jobb innen spillutvikling også, men det spørs hvor lett det blir å skaffe. Hvis studie som startes på NTNU blir tilsvarende er det å anbefale.

 

Er i samme kull som oln og vil bare legge til at for dere som vil studere spilldesign. Tenk dere godt om.

Er alt for mange som vil studere design og få sine spill ideer frem, så med mindre dere ser sikre på at dere kan tilføye noe som ingen andre kan innen design ville jeg heller prøvd på et annet felt innen spillutvikling.

 

Programmering som jeg går synes jeg er fint for da binder du deg ikke nødvendigvis helt til spill, hvis det ikke skulle gå så bra. Tror også at 3D-modellering er et greit valg hvis du vet hva du gjør, for er veldig begrenset hvor bra et (3D)spill kan se ut uten noen som er flinke på 3D-modellering.

Lenke til kommentar

Å få jobb innenfor spilleindustrien virker for meg som å jobbe innenfor film, de som ansetter deg driter i hvilken skoler du har på baken, har du talentet og viser til ting som kan være med å skape klingende mynt i kassen så er du med.

 

F.eks personene som sto bak Counter-Strike i sin tid startet med dette som et mod, ettersom jeg har skjønt fikk disse jobb i Valve i etterkant.

 

Mitt beste tips til de som vil jobbe med dette, finn deg et interessefelt nå og begyn studiet ditt med en gang. Om du f.eks vil bli level designer, last ned et level designing program og sett i gang. Kan være lurt å sette seg samtidig inn i 3D programmer som Maya eller 3Ds max ettersom mange firmaer og bruker disse programmene til leveldesigning (God of War f.eks er designet i Maya).

 

Jobb og slit og slit å jobb. Ikke gi opp. Jeg f.eks jobber med level designing i Source, erm, på siden av et par andre prosjekter (mulig kariere valg, spill, film eller litteratur). For øyeblikket driver jeg å koker sammen et 1 manns mod/level pakke for Half-Life 2. Tøffe saker egentlig å mekke historie, dialog og gameplay samtidig som du skal stå for stemmearbeidet selv (noe jeg gruer meg allmektig til, hater min egen stemme) samt koregrafien etc etc. Men men, dette er min fremtid, trenger i alle fall en reel før jeg gjør et fremstøt og den må være god.

 

Det viktigste er å ikke gi opp, post dine kreasjoner på spesifike forum for dette og få bedømming på det. Ikke godta "dette suger" svar, om noen sier det suger så krev et hvorfor det suger. Bygg videre på de tilbakemeldinger du får. Du kommer ikke til å få en jobb innenfor industrien med en gang, men sett deg et mål, f.eks innen 5 eller 10 år skal du ha en jobb innenfor spillindustrien. Da har du satt deg mål og studiet ditt får en større mening.

 

Spillindustrien er på mange måter lik Hollywood og det er nettopp derfra jeg tar disse tipsene (Triggerstreet, IMDB Pro etc). Har du talent kommer du inn. Så det beste rådet etter alle disse ordene er, skaffer du deg talentet har du og jobb.

Lenke til kommentar
UnrealEd-bok? Finnes slike? Hvor skaffer man seg dem? Og hva er det nyeste Unreal spillet nå?

 

Jepp, de finnes. Finnes faktisk bøker om alle slags spillrelaterte emner; spilldesign, leveldesign, virtuelle verdener, 3d-modellering, etc. Jeg leste denne boka da jeg studerte, men den er litt utdatert nå, da den tar for seg UnrealEd 2, ikke 3:

 

http://www.amazon.com/Mastering-Unreal-Tec...3216&sr=8-5

 

Ville heller gått for disse to bøkene da de tar for seg UnrealEd 3. Ser dog ikke ut som de legges ut for salg før i desember:

 

http://www.amazon.com/Mastering-Unreal-Tec...3216&sr=8-7

http://www.amazon.com/Advanced-Level-Desig...3216&sr=8-9

 

Tror Unreal Tournament 3 er det siste Unreal-spillet. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville tro det er som i de fleste andre teknologibransjer - du kommer ikke veldig langt uten mastergrad.

 

Selvfølgelig, har en glimrende portefølje av ting å vise frem kan det gå bra, men alle bedriftene jeg har snakket med som har vært her på NTNU sier at de nesten ikke vurderer kandidater som ikke har master til stillingene sine.

 

Tror faktisk hun HR-damen fra Funcom som var her på karrieredagen også sa at de i utgangspunktet bare var interesserte i folk med mastergrad ( var det Hanne hun het?)

Endret av wendel
Lenke til kommentar
Tenkte egentlig mer på et sted hvor vi leser oss fram til alt, et slags oppslagsverk eller noe på nettet.

 

Det finnes noen gode tutorials på nettet, men i mine øyne er det ingenting som slår en god bok om en virkelig vil lære noe. I en bok blir en ledet gjennom emnet fra start til slutt av noen som virkelig har peiling. En kan (bør) selvfølgelig bruke nettet for det det er verdt; dele arbeidet ditt på diverse forum, få konstruktiv kritikk, etc. Men om en kun baserer læringen på gratis tutorials/how-to's fra nettet blir gjerne utbyttet deretter.

Endret av djorgen
Lenke til kommentar
Jeg ville tro det er som i de fleste andre teknologibransjer - du kommer ikke veldig langt uten mastergrad.

 

Selvfølgelig, har en glimrende portefølje av ting å vise frem kan det gå bra, men alle bedriftene jeg har snakket med som har vært her på NTNU sier at de nesten ikke vurderer kandidater som ikke har master til stillingene sine.

 

Tror faktisk hun HR-damen fra Funcom som var her på karrieredagen også sa at de i utgangspunktet bare var interesserte i folk med mastergrad ( var det Hanne hun het?)

 

Utdanning er definitivt ikke dumt. Høyere utdanning er en slags forsikring for arbeidsgiveren; en vet at arbeidssøkeren har vært gjennom visse emner, har jobbet i prosjekt sammen med andre, og har vært i situasjoner som minner om en reell arbeidssituasjon. En god portefølje er selvfølgelig viktig, men om en i tillegg har en god utdannelse har en mye mer å slå i bordet med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...