Gå til innhold

Skal du bli spillutvikler? Er du spillutvikler?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fant ingen lignende tråder, så derfor oppretter jeg en her nå. Bare lurer på om det er flere på forumet som kan tenke seg å jobbe med spillutvikling eller gjør det allerede. Jobber du i Funcom, EA eller andre firmaer?

 

Noen som er midt i en utdanning med mål om å jobbe med spill? Eller kanskje du skal starte på en slik utdanning senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt siden jeg fikk min første spillkonsoll har jeg vært bestemt for å jobbe med dette i fremtiden. For øyeblikket går jeg på NITH (Teknisk Spilldesign) etter å ha fullført 3 år på videregående allmennfag. Hvis du har en lignende plan for karrieren din så har jeg noen småtips/info som kanskje vil være interessant.

 

Hvis du skal ta et spilldesign-relatert studie må du trolig finne noe privat, du finner ikke dette på feks. UiO. Jeg har hørt noe om at NTNU skal starte opp "spillprogrammering", men vet ikke om det er blitt noe av. Det er egentlig ikke viktig at du tar et spilldesign-studie, du kan likegjerne ta informatikk og stå like sterkt/sterkere enn en som tar spilldesign.

 

Grunnen til at spilldesign-studier er blitt mye kritisert er at det gir en for grunnleggende innføring i det, og blir for overfladisk for spillutvikling. De som kom ut av spilldesign for noen år siden hadde ikke erfaring, som gjorde at de var lite ønsket hos utviklere. Det er fortsatt slik at spilldesign-studier gir deg for lite innføring til at du kan hoppe rett inn i en jobb, det krever mer enn det. Mange ender opp på en jobb som feks. software-programmerer eller andre jobber istedet for noe innenfor spill.

 

Det høres kanskje ut som en slik utdanning er ubrukelig, men den behøver absolutt ikke være det. Du får et godt innblikk i hvordan det fungerer, du får det grunnleggende du trenger for å kunne forstå en utviklingsprosess. I det siste har også slike skoler forbedret seg kraftig, de fleste har opprettet samarbeid med spilleutviklere for å holde seg oppdatert. På NITH er det samarbeid med Funcom, flere på Funcom er svært involverte (forelesninger, prosjekter, planer) i studiene. Det er blitt satt mer fokus på å ha noe å vise til (erfaring) når man er ferdig med graden.

 

Det viktigste, etter min (uerfarne) mening, er å ha noe å vise til. Eksempler er portefølje som har demoreels, mods, spill du har laget, koder, levels du har designet og andre relaterte verk. De fleste utviklere bryr seg ikke om stort sett mer enn at du har en bachelor grad i et eller annet it-relatert, det viktigste er å se hvor flink du egentlig er. Fordelen med NITH for meg er at jeg kan utarbeide et slikt portefølje mens jeg tar utdanningen - og forhåpentligvis være klar for en slik jobb når jeg er ferdig.

 

Andre viktige egenskaper er å kunne jobbe i team (ellers er du ubrukelig) og jobbe under press.

 

Div tips:

1. Hver gang et spill kommer med et utviklerverktøy, feks. Construction set for Oblivion eller UnrealEd for Unreal Tournament: Prøv å lær deg hvordan det fungerer, lag noe ut av det. Utviklere krever som regel at du har erfaring med slike verktøy.

- Spilldesign: Construction set er et enkelt utviklerverktøy som du kan lage feks. quester med. Microsoft lanserte for litt siden XNA på Xbox Live som gir deg muligheten til å lage egne spill gjennom C# som du kan selge på Xbox Live for penger. Dette restrikterer deg selvfølgelig til Microsofts plattform, men er en ypperlig måte å lage et produkt og få respons. Andre ting du kan gjøre er å skrive idéer til spill og lignende.

- Programmering: XNA går her også, eller kode utenfor XNA. Eller du kan skrive smarte løsninger i div. programmeringsspråk, vise at du har gode programmerings-egenskaper.

- Leveldesign: Epic's UnrealEd, Valve's Hammer Editor eller andre level/map-editors.

2. Dette poenget bygger på det andre, men er viktig for at du skal komme noen vei: Gjør ferdig prosjekter du begynner. Ikke gi opp eller kast bort en mod eller level du driver med, bestem deg for å hold på fra start til slutt, uansett hvor ræva det ser ut (det blir som regel bedre). Dette er en av de sterkeste egenskapene du kan ha.

 

3. Studer andre spill. Se nærmere på de, hvordan de underholder deg, hva som er bra og dårlig. (feks. se hvordan en level forteller deg hvor du skal gå). Studer også arkitektur (hvis leveldesign) til andre levels (i virkeligheten også).

 

4. Ikke bli altmuligmann: Prøv å spesifiser deg i ett spesielt felt, feks. programmering. Det er bedre å ha veldig god kunnskap på ett emne, enn å ha middels på alt annet.

 

5. Bli med i "communities". Bethesda har et eget forum for Construction set, og det samme har valve og epic for deres utviklerverktøy. Disse miljøene er som regel veldig vennlige og hjelpsomme, etterhvert kan du prøve å bli med på div. prosjekter. Mange av de store moddene til Oblivion er laget av grupper som står for ulike deler, dette er absolutt å anbefale.

 

6. Les: Det er sikkert tusenvis av artikler der ute om akkuratt dette å få en jobb i spillbransjen. Det er også hundrevis av relaterte bøker som er å anbefale (trenger du noen titler så evt. pm meg).

 

7. Du må ha interesse og lidenskap for spill, du må virkelig ønske dette. Hvis du er likegyldig så kommer du aldri til å komme noen vei.

 

Dette er hvertfall slik jeg forstår det, jeg sier ikke at dette er den ultimate veien eller riktig. Forhåpentligvis er denne posten nyttig for dere som lurer.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet Syvertsen. Du tar 3 år på NITH antar jeg? Hvor langt har du kommet nå?

 

Jeg har studert noen år i Norge nå og flytter til USA om 8-9 mnd for å begynne på Academy of Art i San Francisco (Animation & Visual Effects) som er et program med varighet på 4 år. SF Bay Area og ned mot Los Angeles er et mekka for de som har interesse for ting som 3D og spill.

 

Synes modellering og animasjon er gøy og programmering derimot ikke så gøy. Men det er utrolig mange områder å spesialisere seg på innenfor grafikk også. Teskturering, karakteranimasjon, level-design og mye, mye, mye mer.

 

Støtter opp om det du sier med Construction Set og demo reels. Er medlem på CGSociety.org hvor man finner utviklere fra Blizzard, DICE og det meste som kryper og går. Felles for alle, når det gjelder de som søker seg inn som 3D-artist uten erfaring fra slik jobb tidligere, er at de ser først på demo-reel, deretter hvordan man er som person, og til slutt karakterer.

Lenke til kommentar

hei ja. tenkte jeg skulle ta utdanning innenfor scripting og programering innenfor 3d animasjons teknologi. Men sitter også inne med veldig mangen gode ideèr for spill føler jeg, men det er vell ikke noe spill idè fag? Eller hadde ikke hatt noe imot å jobbet med idèer for tv serier osv. Såg at de hadde ett eget panel for idèer til smalville (noe jeg fannt interesant).

 

Har ikke så bra karakterer atm, pga at jeg hadde problemer på skolen som jeg ikke fikk hjelp med (skole psykolog møtte aldri opp) så det gjikk så å si ikke så bra med allmen's studiene mine.

Lenke til kommentar

Er nok veldig mange her som egentlig kunne tenkt seg å bli det (inkludert meg) Men dette er norge, du må nesten til Usa for å treffe de rette folka og rette tilbudene til å lære om det. Skal ikke si så mye om det, fordi jeg ikke vet så mye om det. Men tror nok dette er realitetene.

 

Holder meg til photoshop intill videre, får se hva jeg blir innenfor Webdesign/Design.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før tror jeg framtiden ligger i AI, så er du god i matte bør du studere anvendt matematikk med fokus på modellering og algoritmedesign eller kybernetikk på universitetet.

 

Et programeringsspråk kan man alltids lære, men modellering og algoritmedesign bør man studere akademisk for å få full kontroll.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på å jobbe med spill i flere år. Vurderte om jeg skulle ta medier og kommunikasjon på VGS, men gikk for studiespesialiserende (allmenn). Var dette et dårlig valg? Som programfag neste år tror jeg at jeg skal ta matematikk R/fysikk/IT eller matematikk R/fysikk/kjemi med teknologi og forkningslære som et tretimersfag. Om jeg skal søke meg inn på NITH etter VGS, bør jeg ha noen forhåndskunnskaper eller holder det å ha en brennende lidenskap for spill?

Lenke til kommentar

For dere som ønsker å kanskje være spilldesignere, sjekk ut www.trondheim3d.no. Det er et prosjekt som innebærer å lage hele Trondheim i 3D og forhåpentligvis også et virtuelt samfunn. Det gir ihvertfall et springbrett til spillutvikling, spesielt siden det ikke er noe spillutviklingsmiljø i byen. Dette er et forsøk på å skape et og dersom man er med i utgangspunktet så får han garantert jobb etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...