Gå til innhold

Objektiv for bilsport (rallycross/bilcross)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sigma 70-200 f/2.8, vil jo være ett lyssterkt og godt alternativ - og som i samme sleng ikke tømmer lommeboka helt.

En bør dog være obs på at Sigma sliter litt med kvalitetskontrollen - så det ideele er å få testet objektivet i butikk før kjøp. Tipper bl.a at Stavanger Foto har dette inne - kanskje til og med brukt til en enda hyggeligere pris.

Lykke til

Lenke til kommentar

Det finnes tilsvarender tråder her, men i skisporet.

DU nevner 200mm - se nærmere på Tamrons 70-200/f2.8.

Den er bedre enn Sigma sin for Canon (min mening)

(Sigmaen har hatt tendens til dårlig kvalitets-sluttkontroll).

Jeg bruker stort sett Tamron 17-50/f2.8 på det ene 30D'n

og 70-200 på den andre 30D'n til det meste av reportasjeoppdrag.

Edit:

ThorEH kom meg i forkjøpet, med de samme konklusjoner.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Takk for kjappe svar! Er det ikke en fordel med VR når en driver med såpass mye zoom, blir nok en del håndholdt, evt. enbensstativ. Har Sigma og Tamron egne benevnelser for VR?

VR hjelper bare når du skal ta bilder av ting som er urørlig,når du skal ta bilder av ting som beveger seg "panorering" får du en fin flyt i fotoutstyret noe som oppveier for VR,også må du bruke ganske raske lukkertider hvis du vil fryse motivet så da er et objektiv med 2.8f i blender bra.

Edit:her er en tråd med forkortelser på objektiver.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845036

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Takk for kjappe svar! Er det ikke en fordel med VR når en driver med såpass mye zoom, blir nok en del håndholdt, evt. enbensstativ. Har Sigma og Tamron egne benevnelser for VR?

VR hjelper bare når du skal ta bilder av ting som er urørlig,når du skal ta bilder av ting som beveger seg "panorering" får du en fin flyt i fotoutstyret noe som oppveier for VR,også må du bruke ganske raske lukkertider hvis du vil fryse motivet så da er et objektiv med 2.8f i blender bra.

Edit:her er en tråd med forkortelser på objektiver.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845036

Sant, men greit å nevne at mange av de nyere stabilisatorene (i hvertfall fra canon) har panorerings-stabilisering i tillegg til vanlig IS... Rimelig sikker på at Canon f2.8 IS har slik IS, men den koster dessverre skjorta... ;)

Vil nok anbefale Tamron f2.8 (som er anbefalt over), da denne har muligheten for stor blenderåpning :)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Sant, men greit å nevne at mange av de nyere stabilisatorene (i hvertfall fra canon) har panorerings-stabilisering i tillegg til vanlig IS... Rimelig sikker på at Canon f2.8 IS har slik IS, men den koster dessverre skjorta... ;)

Canon 70-200 f 2.8/ f 4 og 100-400 har det.

Lenke til kommentar

50-250mm IS har det og 70-300mm IS har også det...

Hva pokker hjelper dette trådstarter som har Nikon ?

Lenke til kommentar

50-250mm IS har det og 70-300mm IS har også det...

Hva pokker hjelper dette trådstarter som har Nikon ?

Omtrent like mye som ditt innlegg.

Har bemerket lengere opp at Nikon sannsynligvis ikke har panoreringsfunksjoner på objektiver med VR.

Litt OT er vel lovlig.

Så det trådstarter har å foreholde seg til av anbefalte objektiver så lang er Tamrons 70-200/f2.8.

Og noen som nevner VR men ikke hvilkent objektiv med VR han burde kjøpe.

Lenke til kommentar

Med fare for å ødelegge her. Jeg var på Rallycross på Ruglandsbanen for en 3 ukers tid siden på jobb for regionsavisen her nede. Jeg hadde med meg utstyret som står i signaturen - kort oppsummert; bildene jeg plukket ut i etterkant var BARE tatt med 17-55 2.8. Dette kan ha mye med plassene jeg fant til å ta bildene men fakta eksisterer allikevell. Jeg fikk bare ikke den dramatikken i bildene med tele som jeg gjorde med 17-55. Når det er sagt så er det en litt lei knipe fordi jeg kan ikke si at du ikke bør ha tele heller.

Å prøve å sette opp en liste på dette er veldig vanskelig for min del da jeg ikke vet hva du vil ut med. For 1000 kroner får du tamron 70-300 mens til 10k har du litt mer spillerom...

Lenke til kommentar

Er jo forskjell på å stå på indre bane som jeg regner med at du har gjort siden du skulle ta bilder for avis. Har selv vært på bane og tatt bilder, men det nye objektivet skal stort sett brukes ifra publikumsplasser o.l. Ikke for å ta bilder som skal legges ut på BK for å si det sånn, mer som dokumentasjon.. :yes:

post-21630-1225710546_thumb.jpg

Liker forslagene tidliger i posten, fant f.eks Sigma'en til 5000,- brukt, kan sikkert prutes litt også. Men om jeg vil enda litt ned i pris, hva kan jeg få da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...