tordis92 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Intel core quad q9300 2,50 GHz ligger på 70 grader uten overklokking eller noe, alt annet i pcen min ligger på: hovedkort: 22 grader Gpu: 37 grader Harddisk: 19 grader Nå har jeg ned klokket til 1,7 GHz og da ligger den på 50 garder:O noen som hvet hva som er feilen eller som hvet hva jeg burde gjøre? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Mest sansynlig så sitter ikke prosessorkjøleren rett på prosessoren som kan skape glippe mellom kjøler og prosessor. Eller at kjøleribba på prosessoren er full av støv. Begge deler vil gi høye CPU temperaturer. Endret 1. november 2008 av perpyro Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Hadde akkuratt det samme problemet for 2-3 dager siden, å fikk samme tipset som perpyro ga deg. Sjekk cpu/kjøle vifta, ta den av å så skru den på igjen. Når jeg gjorde det så gikk cpu'n ned på samme temperatur som de andre komponentene. Var egentlig bare snakk om en millimeter eller 2 på en skrue som ikke satt skikkelig på hehe. Lenke til kommentar
tordis92 Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Jeg skal gjøræe det nå, for fean cpuen min lå på 107 grader ista:O Jeg får lav fps når ejg gamer på grunn av cpuen vanlighvis ligger jeg på 250 i css nå lå jeg på 45 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Virker som bios klokker ned CPUen for å få ned temperaturen ved et gitt settpunkt. Lenke til kommentar
tordis92 Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 har gjort det perpyro har sakt og jeg ahr også tatt på mer kjøpepasta,men det funker forsatt ikke:( Jeg har neddklokket nå til 2.1 GHz og da ligger jeg stabilt rundt 70 grader UTEN gaming! faen noen andre tips?? Takk for hjelpen uasnett perpyro ok smokeeye Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Er det god luftgjennomstrømning i kjøleribben? Støv? Blåser viften bra? Noe annet fysisk som blokkerer luftstrømmen rundt ribben? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Tatt en "Fysisk" temp sjekk? Altså ta på ribba når gradestokken sier at den er på 70 grader, kjennes den kald er det en av to ting: 1, dårlig kontakt mellom CPU og kjøler. 2, feil tempmåling, kan måtte fikses med en BIOS flash spesielt om det er 45nm CPU'er, her er det ikke enkelt å få til en god måling av temp. Lenke til kommentar
tordis92 Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Jeg har tatt og blåst ut allt støv og annet rot i kjøleribben. Jeg har stock intel viftesystem Har ikke skjekket fysisk men jeg får jo lav fps i counter strike source:( ligger på 50-100 Før lå jeg på 300 alt skjedde etter jeg flashet biosen:( grunn til flash var at det stod at jeg måtte skifte bios: Ord rett det som stod der: "Unknown CPU is detected, updating BIOS is required to unleash its full power"! har også fått meldinger om at cpu overheating når jeg starter pcen? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Jeg har tatt og blåst ut allt støv og annet rot i kjøleribben.Jeg har stock intel viftesystem Har ikke skjekket fysisk men jeg får jo lav fps i counter strike source:( ligger på 50-100 Før lå jeg på 300 alt skjedde etter jeg flashet biosen:( grunn til flash var at det stod at jeg måtte skifte bios: Ord rett det som stod der: "Unknown CPU is detected, updating BIOS is required to unleash its full power"! har også fått meldinger om at cpu overheating når jeg starter pcen? Har du tatt den fysiske temp sjekken? Endret 6. november 2008 av 007CD Lenke til kommentar
tordis92 Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Nie, men har jo fått mye lavere fps i css da. betyr jo at noe er rart? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 At frameraten har gått ned er et tegn på at BIOS har gått i overheat protect mode og klokker ned prosessoren for å få ned varmen hvilket betyr at kjøleren ikke har god kontakt med kjøleren eller at kjøleren ikke får avgitt varmen hvor sistnevnte vil føre til at kjøleribben til prosessoren er rykende varm. Derfor så skrur du av sidedøra på PCen din og kjenner etter om denne kjøleren er varm eller ikke. Er den varm er den fortsatt mosegrodd og er den kald så har du et problem med kontakten mellom prosessor og kjøler. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hvor mange omdreininger/r.p.m. går cpu-vifta på? Lenke til kommentar
tordis92 Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 2000 rpm;) Lenke til kommentar
tordis92 Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Halla. nå har jeg tatt på kjøleribben på pcen mens den var i gang, står at det er 70 grader, men jeg ka ta på den og den er under 25 grader ass Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Da monterer du den igjen . Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Tok du ut batteriet og satte på igjen, eller har du oppdatert biosen også? Samme problemet oppsto hos min bror. Siste versjon av bios gjorde susen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Om du ikke brenner deg på den så betyr det to ting, dårlig kontakt (Standard vifta til Intel krever en "Kryss monterings" teknikk, det vil at du setter i ett hjørne først så tar du hjørnet på motsatt side etterpå. Festemekanismen er noe møkk faktisk, og mange holder med meg på det feltet, personlig har jeg en annen kjøler med bakplate og skruer, men enda her må jeg ut med hovedkortet om jeg skal skifte CPU, for jeg kommer ikke til den skruen som sitter øverst til venstre på hovedkortet. Lenke til kommentar
tordis92 Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Ja den driten suger på intel stock vifter, den siste greie vill faen ikke ned! Jeg skal kjøpe meg ny vifte!. Hva er den beste viften LGA775 på markete nå? Lenke til kommentar
Alpha_Male Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Thermaltake TRUE, Noctua NH-U12P eller Xigmatek HDT-S1283. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå