Gå til innhold

Sykt overheata prossor!

tordis92

Anbefalte innlegg

Intel core quad q9300 2,50 GHz ligger på 70 grader uten overklokking eller noe, alt annet i pcen min ligger på:

hovedkort: 22 grader

Gpu: 37 grader

Harddisk: 19 grader

Nå har jeg ned klokket til 1,7 GHz og da ligger den på 50 garder:O

noen som hvet hva som er feilen eller som hvet hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde akkuratt det samme problemet for 2-3 dager siden, å fikk samme tipset som perpyro ga deg.

Sjekk cpu/kjøle vifta, ta den av å så skru den på igjen.

Når jeg gjorde det så gikk cpu'n ned på samme temperatur som de andre komponentene. Var egentlig bare snakk om en millimeter eller 2 på en skrue som ikke satt skikkelig på hehe.

Lenke til kommentar

har gjort det perpyro har sakt og jeg ahr også tatt på mer kjøpepasta,men det funker forsatt ikke:(

Jeg har neddklokket nå til 2.1 GHz og da ligger jeg stabilt rundt 70 grader UTEN gaming!

faen noen andre tips??

Takk for hjelpen uasnett perpyro ok smokeeye :)

Lenke til kommentar

Tatt en "Fysisk" temp sjekk?

Altså ta på ribba når gradestokken sier at den er på 70 grader, kjennes den kald er det en av to ting:

1, dårlig kontakt mellom CPU og kjøler.

2, feil tempmåling, kan måtte fikses med en BIOS flash spesielt om det er 45nm CPU'er, her er det ikke enkelt å få til en god måling av temp.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt og blåst ut allt støv og annet rot i kjøleribben.

Jeg har stock intel viftesystem

Har ikke skjekket fysisk men jeg får jo lav fps i counter strike source:( ligger på 50-100

Før lå jeg på 300

alt skjedde etter jeg flashet biosen:(

grunn til flash var at det stod at jeg måtte skifte bios:

Ord rett det som stod der:

"Unknown CPU is detected, updating BIOS is required to unleash its full power"!

har også fått meldinger om at cpu overheating når jeg starter pcen?

Lenke til kommentar
Jeg har tatt og blåst ut allt støv og annet rot i kjøleribben.

Jeg har stock intel viftesystem

Har ikke skjekket fysisk men jeg får jo lav fps i counter strike source:( ligger på 50-100

Før lå jeg på 300

alt skjedde etter jeg flashet biosen:(

grunn til flash var at det stod at jeg måtte skifte bios:

Ord rett det som stod der:

"Unknown CPU is detected, updating BIOS is required to unleash its full power"!

har også fått meldinger om at cpu overheating når jeg starter pcen?

Har du tatt den fysiske temp sjekken?

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

At frameraten har gått ned er et tegn på at BIOS har gått i overheat protect mode og klokker ned prosessoren for å få ned varmen hvilket betyr at kjøleren ikke har god kontakt med kjøleren eller at kjøleren ikke får avgitt varmen hvor sistnevnte vil føre til at kjøleribben til prosessoren er rykende varm.

Derfor så skrur du av sidedøra på PCen din og kjenner etter om denne kjøleren er varm eller ikke.

Er den varm er den fortsatt mosegrodd og er den kald så har du et problem med kontakten mellom prosessor og kjøler.

Lenke til kommentar

Om du ikke brenner deg på den så betyr det to ting, dårlig kontakt (Standard vifta til Intel krever en "Kryss monterings" teknikk, det vil at du setter i ett hjørne først så tar du hjørnet på motsatt side etterpå.

Festemekanismen er noe møkk faktisk, og mange holder med meg på det feltet, personlig har jeg en annen kjøler med bakplate og skruer, men enda her må jeg ut med hovedkortet om jeg skal skifte CPU, for jeg kommer ikke til den skruen som sitter øverst til venstre på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...