Gå til innhold

Trenger hjelp til IP-kamera + Nettverk + Internet

terjeau

Anbefalte innlegg

Jeg kan lite om nettverk, men ønsker to ting på hytta som jeg trenger hjelp til å realisere:

1) nettverkskamera for overvåking, lagring av bilder på lokal PC, og mulighet for aksess til både lokal PC og livebilder fra kameraet via Internet

2) trådløs Internetaksess for laptop

Detaljerte ønsker:

Nettverkskameraet tar jevnlig bilder som lagres lokalt på stasjonær-PC (via WLAN-forbindelse).

Bruke f.eks. NetCom Connect Fritid som har fri bruk mellom 17 og 08.

Mulighet for (på fritiden) å remote via Internet logge på stasjonær-PC for å hente ut bilder, eller aller helst at bildene (automatisk?) overføres til et webhotell el.l. i løpet av natten siden det da vil gå raskere å aksessere bildene senere.

Mulighet for (på fritiden) å remote via Internet logge på kameraet for å se livebilder (hvis båndbredde nok).

Trådløst nettverk for Internetaksess for laptop - uavhengig av det over, men en bonus :)

Jeg har tenkt på et par alternativer til oppsett:

A) Trådløst nettverkskamera koblet til trådløs mobil-router (eks. Dlink DIR-451 + USB-modem med Connect-abonnement fra NetCom). Dlinken kables til stasjonær PC som står lokalt. Mobil-routeren gir også trådløs Internetaksess for laptop.

B) En alternativ oppkobling kan være at USB-modemet settes direkte i stasjonær-PC-en, og PC-en kables til (vanlig) trådløs router som settes til å både tilby Internetaksess videreformidlet fra PC-en, samt å koble nettverkskameraet til PC-en (trådløst).

Spørsmål og utfordringer:

1) Vil NetCom tillate at jeg aksesserer nettverket mitt fra utsiden, eller stoppes forsøket i brannmuren deres? Kan dette isåfall omgås?

2) Er DynDNS noe jeg må bruke for kameraet? Hvilke porter må åpnes i router(e)?

3) I alternativ A, hvordan få mobil-routeren til å sende data / godta aksess bare mellom 17 og 08, mens PC-en skal motta bilder fra kameraet hele døgnet. Kanskje jeg må ha to routere, én som sørger for trådløs konnektivitet mellom kamera og PC, og én mobil-router som er koblet til ukesur som stenger strømmen på dagtid?

4) I alternativ A, hva må til for å få aksess til kamera og stasjonær-PC fra Internet? Internetaksess for laptop er enkelt.

5) I alternativ B, kan PC-en settes opp til å bare koble seg på nett med USB-modem mellom 17 og 08 (enten i Windows eller med 3djeparts SW)? Hvordan?

6) I alternativ B, hvordan kan stasjonær-PC-en settes opp til å dele ut Internetaksessen til den trådløse routeren slik at jeg med laptop kan komme på nett? Samtidig skal denne routeren være bindeleddet mellom kamera og stasjonær-PC.

7) I alternativ B, hva må til for å få aksess til kamera og stasjonær-PC fra Internet?

8) I alternativ A og B, hvordan få bilder automatisk overført fra PC til webhotell om natten?

9) Andre supre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...