stighenning Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg har et batteri som har stått lenge i bilen.. så nå er det på tide å skifte før vinteren. Men hvordan "ser" man forskjell på batteriene ? Og hva betyr betegnelsene ? Kom gjerne med innspill og tips til hvilke batterier dere anbefaler.. / Stig Henning Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg har et batteri som har stått lenge i bilen.. så nå er det på tide å skifte før vinteren. Men hvordan "ser" man forskjell på batteriene ? Og hva betyr betegnelsene ? Kom gjerne med innspill og tips til hvilke batterier dere anbefaler.. / Stig Henning Hvilken forskjell er du ute etter å se? Er det for å finne ut hva du skal ha i din bil? I så fall er det hele ganske enkelt: Dimensjonene, hvor polene står plassert, samt styrken (Ah, ampere-timer). På www.biltema.no velger du bare hvilken bil du har, så får du opp dimensjonene, og evt også artikkelnr så du kan handle hos de. Min erfaring er at Biltema sine er helt greie, mye for pengene. De har også kalsium batterier, som er noe dyrere, men som skal være mer holdbar. Jeg kjenner ikke til Biltema sine kalsium, så om dette er gode batterier aner jeg ikke. Generelt har flere tester vist at det knapt er sammenheng mellom pris, merke og kvalitet. Flere veletablerte merker har fått "slakt" i batteritester, mens andre har vist seg billig og bra. Så det er lett å gå i feller her... Skal du ha et ordinært blybatteri (som de billigste hos Biltema), er vekt en av de sikreste indikasjonene. Mer vekt=mer bly=lengre levetid. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ikke tenk på størrelsen på batteriet, det at batteriet er høyere eller lavere enn det du har nå betyr ingenting, det samme med bredden. Du må passe på for det første at batteriet passer i bilen din, de fleste forhandlere har en tabell som viser hvilket batteri du skal ha. Hvis de ikke har det, så ta med det gamle batteriet. Pass på at olene står riktig på det nye og gamle batteriet, står polene på fei lside så er det ikke sikkert du får montert det i bilen. De fleste leverandører markerer også startegenskapene på batteriet, det vil si hvor mye amper som batteriet gir ved starting av bilen. Du kan gjerne ha litt høyere amper enn det batteriet du har i dag, det betyr ikke så mye. OGså littegrann lavere er mulig. Og for din egen del så kjøp et vedlikeholdsfritt batteri. Batteri kjøper du hos Biltema (som faktisk har helt ok batteri), Thorshov (selger varta, og de er ikke alltid å topp i tester. Men helt ok), Bilxtra og Mekonomen. Selv kjøpte jeg et Exide x-tra plus fra mekonomen, fikk gode rabatter med vacn kortet mitt. Har du en gammel og billig bil du vil at skal vare et ar år til, så hadde jeg utvilsomt kjøpt fra Biltema eller Thorshov. Skal du ha et som varer litt så har Sonnack/ Exide veldig bra batterier. Men husk å kjøp vedlikeholdsfritt, det er stor idioti etter min mening å kjøpe noe annet der man må fylle på vann selv. Min erfaring med batteri: Anbefales å skiftes ut hvert 4- 5 år. Varer som oftest i 8- 10 år. Har opplevd å skifte ut et 15 år gammelt batteri (vedlikeholdsfritt), dette batteri fikk aldri noen vedklikehold som polfett osv. Sett inn polene med fett, da irrer de ikke. Polfett, syrefrivaseling eller kobberfett Sistnevnte er utrolig grisete, selv bruker jeg polfett fra biltema. Thorshov selger ikke olfett, og ikek alle av deres ansatte vet hva dette er heller). Her er forresten en test fra bladet Motor fra 2005, som du ser så kan faktisk Biltema hevde seg ganske bra og at de ikke selger noen dårlige batteri: http://www.bema.no/static/file/ns0xq5k36oaxx4xs5kdjn.pdf Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Tusen takk for gode svar! 1. Det jeg er ute etter er vel Oppstart, Ampere ved oppstart. 2. Vedlikeholdsfritt (men er disse virkelig bedre enn slike man fyller på ?) 3. Vekt (mere vekt => mere bly => lengre levetid) 4. Polfett 5. Dimensjon 6. Plus/minus på "riktig side" 6. Høyere Ampere (Ah = Ampere Timer) ...for å sammenligne så har jeg kjøpt scooter batteri, vedlikeholdsfritt på biltema. Disse er ikke så gode som Yakosi (eller hva det nå heter).. men det er jo klart en prisforskjell på 200-300 kroner også da.. / Stig Henning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå