Gå til innhold

svinn i dagligvaren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se på rutiner på frukt og grønt, hvordan returneres varer som har gått ut på dato? Blir det bestilt for mye melk, brød, kjøtt etc.? Er det mye tyveri? Snakk med de butikkansatte og hør hva de tror det kan skyldes. Evnt. underslag? Er rutinene for kassaoppgjør gode nok?

Lenke til kommentar

Lagerbeholdningen er nok litt i overkant :) har satt i gang personalkontroller, sjekk av reskonto og skal ha et personalmøte nå i uken, så får vi se om dette hjelper. Mistanken går til ferskvare avd, kan se ut som om det ligger stort svinn der..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For å si det sånn: det at folk forsyner seg på jobben er veldig utbredt. Kanskje den gjengen er enda mer grådige..Hvis sjefen skal få stoppet dette må det på plass skikkelige rutiner, og gjerne loggføring fra de ansatte som sjefen kan følge opp.

 

Alt er nødvendigvis ikke de ansattes skyld. For stort innkjøp og overdimensjonering av tilberedte ferskvarer er andre grunner.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

En enkel ting du bør sjekke er om de har gode nok rutiner rundt varemottaket, at det virkelig kontrolleres at de mottar de som påstås levert ihht ordreseddel.

 

Se også om andre kan ha tilgang til lager eller butikk, i og utenfor åpningstiden.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Siden det er ferskvareavdeling der er det stor mulighet for å få brukt masse produkter til produksjon der..

 

Største svinnet ligger vel på ost, pålegg og frukt/grønt? tørrvarer?

-Alt kan brukes til produksjon, med rette kompetanse og kvalifikasjoner..

 

Den enkleste og billigste måten å bli kvitt svinn på er å ta det i første fase.. sett ned prisen på varen de siste dagene.. Det at det bare står en tilbudslapp/plakat har en utrolig stor effekt, og fører til impulskjøp, og mange tenker ikke så mye på om melka går ut om 3 dager f.eks. når de får den billig..

 

Oppdag svinnet før det blir svinn, sett ned prisen eller gjør noe med varene..

 

tyveri kan være STORT.. Kunder kan gå ut med varer for flere tusen kroner om gangen..

Lenke til kommentar
En enkel ting du bør sjekke er om de har gode nok rutiner rundt varemottaket, at det virkelig kontrolleres at de mottar de som påstås levert ihht ordreseddel.

Det er et viktig tips. Har selv erfaringer med at det kan være store avvik mellom leveranser og pakksedler.

Lenke til kommentar
Vet ikke om du kan si hvilken butikkjede det er snakk om? Jeg vet ihvertfall at en butikk jeg jobbet for hadde et massivt tap på datovarer grunnet *host* datogaranti.

 

Da gjør de ansatte i butikken er for dårlig jobb.

Selv hører jeg att de som jobber på kiwi her har det som en sport å IKKE la datojegere få med seg noe. Sikkert artig. Selv hater jeg datojegere foran og bak meg i kasse køen. Slitne mennesker som lukter vondt. (stort sett). Sorry om jeg tråkket på noen her. Om det er en fattig student så er det mer greit i mine øyne, om de er høflige.

 

Har selv jobbet i kiwi for en stund tilbake siden, att datojegere er ett stort problem er hva butikken selv gjør det til. Er de ansatte flinke til og fjerne mat med dårlig holdbarhet, rydde i frukta og passe på så blir de borte. *hint hint om att en drue i en beger eske kan slåes inn som KG druer. Derav får de ikke mange kronene med seg*

Det gjelder egentlig alt. Jeg jobbet som frukt og grønt ansvarlig så dette kan jeg litt om :)

 

Men forøvrig så må du nok jobbe masse med rutiner, tyveri og ikke minst bestillinger. Varetrykk selger, bygg opp reolene om butikken er liten. Hold ett "1 dags" lager med frukt. Hver flinke med retur (Bama sender ut mye dårlig). Nye kjølere på gang også? De så kjempe store ut, er butikken liten så ikke bestill mer enn en pakke av hver av dole salatene. Kutt ut varer du ikke selger mer enn ett par av i uka, kjør hardt på topp 20 produktene. Ha ekstraeksponeringer ved viktig punkter i butikken. (Har du tilbud på biff så legger du noe fra frukt avdeling du mener passer bra sammen). Priser er mega viktig, ser ikke folk prisen kjøper de ikke. Prøv og holde ett godt men lite utvalg av billig produktene da dere gjerne selger disse med tap! Det tar lang tid og bygge opp en god frukt avdeling. Folk handler med ØYNENE. På lappen står det gjerne "frukt" ikke "bla bla bla". Dermed er det ekstra viktig hvordan eksponeringene ser ut! Ha gjerne to som har ansvaret for frukta, en på dagen og en på kvelden. Om disse klarer og samarbeidet så lover jeg deg ett bra resultat! Å for all del, husk å dusje frukta! Synet selger, det samme gjør lukta av fersk frukt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
*hint hint om att en drue i en beger eske kan slåes inn som KG druer. Derav får de ikke mange kronene med seg*

 

Tja, hvis du ønsker å opptre ulovlig og i strid med markedsføringsloven så må du gjerne drive på med det. Men slik som butikkjedene har annonsert sine ulike "penger-tilbake"-produkter så skal varen slås inn til den verdi den ville ha blitt slått inn som dersom den fremdeles var en kurant vare som ble solgt til normal pris. Det du foreslår er svindel.

Lenke til kommentar
*hint hint om att en drue i en beger eske kan slåes inn som KG druer. Derav får de ikke mange kronene med seg*

 

Tja, hvis du ønsker å opptre ulovlig og i strid med markedsføringsloven så må du gjerne drive på med det. Men slik som butikkjedene har annonsert sine ulike "penger-tilbake"-produkter så skal varen slås inn til den verdi den ville ha blitt slått inn som dersom den fremdeles var en kurant vare som ble solgt til normal pris. Det du foreslår er svindel.

 

Svindel er det ikke, du har tydeligvis ikke hørt om datojegere. Tror ikke du har jobbet i butikk heller! Dette er helt vanlig, jeg ser det blir gjort mange fler steder enn det ene jeg jobbet. Men mulig det er svindel på papiret.

Hadde det vært en vanlig kunde så hadde h*n selvfølgelig fått penger for hele esken og ikke bare den ene drua som faktisk er ødelagt. Urettferdig kan du gjerne si, men datojegere skader butikknæring hardt.

Lenke til kommentar
Svindel er det ikke, du har tydeligvis ikke hørt om datojegere. Tror ikke du har jobbet i butikk heller! Dette er helt vanlig, jeg ser det blir gjort mange fler steder enn det ene jeg jobbet. Men mulig det er svindel på papiret.

Hadde det vært en vanlig kunde så hadde h*n selvfølgelig fått penger for hele esken og ikke bare den ene drua som faktisk er ødelagt. Urettferdig kan du gjerne si, men datojegere skader butikknæring hardt.

Svindel er det jo. Bare fordi "mange gjør det", betyr ikke at det er lov.

 

Og det at du innrømmer å forskjellsbehandle kunder er direkte hårreisende.

 

Og nei, datojegere skader ikke butikknæringen, om man lider store tap på grunn av datogarantier er det ene og alene butikkens egen feil (evt. kan man skylde på hovedkontoret som trer dette nedover hodet på butikkene). Å legge skylden på kundene fordi de benytter seg av en tjeneste som butikken tilbyr er direkte latterlig.

 

(Og før du sier noe, jeg jobbet i bransjen i mange år som assisterende butikksjef)

Lenke til kommentar
Svindel er det ikke, du har tydeligvis ikke hørt om datojegere. Tror ikke du har jobbet i butikk heller! Dette er helt vanlig, jeg ser det blir gjort mange fler steder enn det ene jeg jobbet. Men mulig det er svindel på papiret.

Hadde det vært en vanlig kunde så hadde h*n selvfølgelig fått penger for hele esken og ikke bare den ene drua som faktisk er ødelagt. Urettferdig kan du gjerne si, men datojegere skader butikknæring hardt.

 

Når ledelsen i en kjede på strategisk nivå har innført ulike slike systemer så er det fordi kjeden tjener på det. Eksempelvis hadde det kommet til å koste Kiwi kjeden betydelig mer enn de skarve 200-tusen i året (eller hva det nå er) som Kiwi-bob tjener på å fjerne utgåtte varer fra butikkene deres dersom de skulle ha gjort det selv. I tillegg får de god reklame gjennom dette, og oss vanlige kunder får en trygghetsfølelse i det at vi føler at vi kan handle varer uten å måtte drive å sjekke om det vi handler har gått ut på dato.

 

Når folk helt på bunnen av rangstigen skal begynne å spille helter på egen hånd og slå inn varer som noe annet enn det de er så gjør det ikke annet enn å skade hele kjeden. Om en enkelt fyr får i stand et avisoppslag om at han systematisk blir svindlet med at druer i kurv blir slått inn som druer i løsvekt så tilsvarer det potensielt mange millioner i dårlig PR for de store kjedene.

 

Se på det mer som en stillingsannonse. Jobben er å fjerne utgåtte varer fra butikkene. Lønnen er i forhold til varens verdi. Når noen har gjort jobben så er butikken nødt til å overholde sin del av avtalen og betale den lønnen de har utlyst.

Lenke til kommentar

Vi snakker ikke om kiwi bob eller hva han nå heter, att han tjener 200 tusen i året eller hva det nå enn er skattefritt på kiwi er en sak mellom han å kiwi.

 

Klart kiwi tjener penger på kampanjene sine, det er en klar grunn til att de er der. Men tror ikke du er klar over hvor mye penger en datojeger koster butikken. Butikken bruker selvfølgelig masse tid på å luke ut utgåtte/dårlig varer. Så det er ikke snakk om en "sparekostnad". Men det er stikk umulig og fjerne alt som er dårlig. Beste måten og bli kvitt problemet er og ta det ved rota, bli flinkere til og finne datovarer å fjerne dårlig frukt.

 

Trygghetsfølelsen er siktet mot vanlig kunder, som deg og meg. Ikke de som på død og liv skal tjene penger på det. Klart det er gode penger. Det er derfor de aller fleste butikker er flinke til og fjerne dårlig varer, for og beholde kunden. Uten kunden så er ikke butikken vært noe som helst. Derav butikken er ikke noe dårligere/bedre av att de har datojegere flyvende rundt.

 

Att det er svindel vet jeg nå ikke, datojegerne ser seg fornøyd med hvordan ting blir gjort. De respekterer att en drue ikke nødvendigvis betyr att de får penger for en hel druekurv. (Om en del av bilen din gikk i stykker så hadde du vel ikke krevd en helt ny bil, begge produktene selges i grunnen som en helhet. Derfor er det ikke galt og sammenligne de).

 

Sier det igjen, når jeg jobbet i dagligvaren så var dette vanlig praktisk, jeg ser det over alt. Forskjellen er STOR mellom det att en vanlig kunde finner ett produkt som er gått ut/dårlig og det att en datojeger finner det. Jeg tror ikke du klarer og se hvorfor før du har jobbet i butikk. Igjen, det var 100% bevist att alle ansatte gjorde dette der jeg jobbet.

Som du sier selv, garantien er der for og skape en trygghet til kunden, ikke datojegeren. Kunden har alltid rett er det noe som heter, det stemmer også som regel.

Lenke til kommentar
Beste måten og bli kvitt problemet er og ta det ved rota, bli flinkere til og finne datovarer å fjerne dårlig frukt.
Uten kunden så er ikke butikken vært noe som helst. Derav butikken er ikke noe dårligere/bedre av att de har datojegere flyvende rundt.

Ser du ikke motsettelsene her? Selvfølgelig blir butikken bedre av datojegere. Etterhvert som butikken taper mer penger, vil sjefen terpe de ansatte mer og mer på å sørge for at det ikke finnes dårlige varer i hyllene.

 

Hvorfor tror du f. eks. de fleste butikker er snille, og gir deg en ny vare, om du f. eks. knuser varen mens du pakker den ned? Fordi alfa og omega for en dagligvarebutikk er å beholde kundene sine. Hver gang en kunde kjøper en vare uten å sjekke dato, går hjem og oppdager at den er gått ut på dato, har du potensielt tapt en kunde, som kanskje er/kunne være en fast kunde. Dette er et _langt_ større tap, enn det du taper på en evt. datojeger.

 

Att det er svindel vet jeg nå ikke, datojegerne ser seg fornøyd med hvordan ting blir gjort. De respekterer att en drue ikke nødvendigvis betyr att de får penger for en hel druekurv.

Joda, helt til vedkommende oppdager at han forskjellsbehandles. Da blir det baluba. Og om du er riktig uheldig og treffer feil person, får du en haug med negativ pr. servert rett i fanget.

Lenke til kommentar

Tror de fleste kunder går tilbake til butikken om varen er dårlig, de vil jo alltid få en ny. Det er tross alt som du sier, fornøyde kunder butikker lever på. Det andre du sier stemmer også på prikken. Men når det gjelder datojegere står jeg på mitt. Beklager om dere andre mener det er stikk galt av meg, men vet det er mange som deler mitt syn. Å mange på den andre siden. Jeg for min del er ferdig med og jobbe i dagligvaren.

 

Tror egentlig jeg gir meg her, diskusjonen fører ingen vei. Men for all del, kunden er gull verdt for en butikk. Jeg håper inderlig att alle butikker gjør det de kan for å beholde kunden. Her tror jeg vi alle er enige.

Lenke til kommentar
Tror de fleste kunder går tilbake til butikken om varen er dårlig, de vil jo alltid få en ny.

Hadde det bare vært så vell. Nei, alle undersøkelser, statistikker, etc. viser at gjennomsnittskunden ikke gidder å gå tilbake (hvor mange er det f. eks. som faktisk tar i mot kvittering?). Flesteparten tenker, møkkabutikk, dit gidder jeg ikke gå mer. (Det er forsåvidt min personlige erfaring også - men dette her er det som blir presentert på ulike kurs)

En ting er om man driver en liten sjappe midt ut på landet og det er flere mil til nærmeste butikk, men i tettsteder hvor det finnes bråter av butikker å velge i, er datovarer særdeles dårlig butikk. Det krever energi, tid og ork å gå tilbake til butikken for å få tilbake pengene (om man faktisk engang har tatt vare på kvittering - enkelte butikker er kanskje snille på det, men det er ikke normen). Derimot krever det ingenting å bare pælme varen, og heller velge butikken over gata neste gang. Og folk er generelt late.

 

Beklager om dere andre mener det er stikk galt av meg, men vet det er mange som deler mitt syn. Å mange på den andre siden.

Vet det er mange som er av den oppfatning ja. Det som virkelig er skummelt er at det er mange butikksjefer som er av den oppfatning også. Men prøv å presentere den holdingen overfor gutta på hovedkontoret for kjeden man jobber i, så kan jeg love deg at man får en overhaling.

Jeg for min del er ferdig med og jobbe i dagligvaren.

Samme her ;)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Tja, opplever stadig butikksjefer som opprettholder denne policyen. Derav jeg kan si att det er ganske vanlig. Også fra en butikksjef jeg har blitt hjernevasket som enkelte kaller det.

 

Men som sagt, delte meninger. Tror ikke vi skal si så mye mer. Håper derimot att trådstarter har fått noe ut av det :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...