Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dere småbarnsforeldre - snakker dere med barna om krig?

Anbefalte innlegg

Dere som har små barn, snakker dere med barna om krigene som "Den globale antiterrorkrigen" Hva sier dere da til barna? Sier dere "Vi må støtte USA i kampen mot "Ondskapens akse" eller sier dere "Norge er i krig" eller "Terrorister angriper Vesten og vi må forsvare oss"?

Eller Midtøstenkonflikten: Sier dere" Vi må forsvare Israel som er det eneste demokratiet i Midtøsten" eller sier dere " Palestinerne er en folkegruppe som blir undertrykket av Israel og som har rett til å kjempe for sitt eget land"

Eller hva sier dere til barna hvis dere snakker med dem om globale kriger og/ eller konflikter og hva svare de eller spør om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til nevøen min på fem sier jeg:

"vi er i krig , men ikke i Norge, det er norske soldater som hjelper soldater fra andre land fordi de hjalp oss en gang da farmor var ungdom."

Hva gjelder israel/palestina eller krigen i Kongo eller andre ting føler jeg det er bedre å si "de er skikkelig uvenner, og noen ganger kriger de akkuratt sånn som på tv og film. Det beste ville vært om de ble venner."

Endret av semantikk
Lenke til kommentar

Det er vel uansett neppe lurt å lære unger opp til å få et ensidig syn på krig og konflikter, ved å fortelle dem fra de er små at den ene eller den andre siden er den som "vi" støtter. Jeg synes at man kun skal presentere fakta, og hva som faktisk har skjedd (i den grad det er mulig for dem å forstå det), for så å la de gjøre seg opp en mening selv. Min mening er i hvert fall at man for enhver pris må unngå å lære barn opp til å støtte en side blindt i en konflikt, men lære de å se objektivt på saken og få dem til å forstå at vanligvis er det ingen som har "rett".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...