Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med tørr og flasete hud

Gjest Guest_Gutt_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Gutt_*

Hei, de siste 2 årene har jeg slitt veldig med tørr og flasete hud i ansiktet. Bruker sånn Decubal krem daglig (og noen dager opptil flere ganger) men jeg blir liksom aldri kvitt hudproblemene. Bare jeg klør meg litt i ansiktet eller tar en rask dusj begynner huden øyeblikkelig å "flase" seg opp :(

Noen som har noen gode råd anngående hud-hele?

Kunne og trengt noen tipes med tanke på hudkrem, vet ikke hvor godt denne Decubal kremen virker + den etterlatter seg et sånt "fett" lag i huden i mange timer etter brukt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke smør på alt for mye av den kremen, skal bare litt til.

Ellers så er tipset å vaske ansiktet skikkelig hver morgen og kveld, dvs skrubbe det skikkelig med klut. Da river du ikke opp døde hudceller hver gang du klør deg der som har ligget i overflaten en stund, men de blir vasket vekk. Så har du på litt fuktighetskrem etter det når du har dusja.

Og kanskje prøv å ikke vaske deg med såpe hver dag i ansiktet, bruk lunket vann og spesialsåpe en gang i blandt. Og ikke dusj varmt og veldig leeenge, det gir tørr hud.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Jeg mener og har alltid ment at hudkremer er en fundamentalt gal måte å "førstelinje"-håndtere hudproblemer på. Det blir som å fjerne symptomet fordi det underliggende problemet som skaper problemet ikke blir fikset.

Huden er et levende organ som er avhengig av riktig ernæring for å fungere som den skal. Hudproblemer kan også være symptomatisk på andre problemer i kroppen som f.eks at du ikke blir kvitt giftstoffer, har for lite av rett fett i kosten eller har hormonell ubalanse p.g.a f.eks alder eller feil kosthold.

Overdreven vasking av huden med sterk og parfymert såpe er den letteste måten å ødelegge den på da dette fjerner det naturlige fettlaget huden bruker til å beskytte seg.

Pass på å drikke 2-2,5 liter vann hver dag og ta Omega-3 fettsyrer.

Hvis du i tillegg trener moderat noen ganger i uken og tar multivitaminer så kan det kanskje være det som skal til for å bli bedre.

Ellers kan du jo vurdere å spise flere rå grønnsaker + frukt og kutte ned på brus, sjokolade og godterier.

Andre tips nå i disse tider er å ta ekstra naturlig Vitamin E og D.

Vitamin D produserer kroppen selv om sommeren når det er sol, men på vinteren blir det heller dårlig med det, og et tilsudd er nødvendig. Vitamin E i multivitamin-løsninger er ofte dårlig og ukomplett, så naturlig bredspektret E-vitamin fra oljer gjør underverker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...