Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Angående kjøp av førstebil etc |


Requi

Anbefalte innlegg

Har snart lappen til førerkort klasse B, og er på utkikk etter en bil. Da var det litt hvilken bil jeg bør velge og, men først; hva må man se etter når man skal kjøpe seg en bruktbil? Kan ikke så altfor mye om biler etc, og vil ikke bli lurt eller noe slikt på noen måte. Kom med en god liste på ting som jeg kan se etter/kontrollere etc, you name it. Hvor langt på speedometer-telleren er forsvarlig, årsmodell og alt annet dere bil-entusiaster/bilkjennere vet som f. eks jeg ikke vet.

 

Så var det hvilken bil som anbefales. Jeg blir atten snart, og har tenkt (siden det er 1.st bil) å bruke rundt 20-40K (maks 40 (?)) på førstebilen (er ikke sikker ennå). Gjerne kom med forslag, begrunnelser til hvorfor/hvordan etc.

 

Kan som sakt ikke så mye, så håper at noen her kan hjelpe meg i brukt-bil jungelen.

 

På forhånd takk! :)

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme posisjon som deg, får lappen snart, er 18, bil i 20-40 klassen.

 

Her er nytt lesing:

 

Til alle dere som skal kjøpe deres første bil

 

 

 

1. Hvor skal jeg lete etter bil?

Finn.no , AudtoDB.no og Tinde.no er tre fine sider å lete på.

 

2. Hvilken bil passer til meg?

Dette er selvsagt helt individuelt. Noen liker bakhjulstrekk med gode muligheter til å leke seg på sommer og vinter, mens andre liker firehjulstrekk og sikret fremkommelighet. Den tredje rasen liker fremhjulstrekk. Men først og fremst må du definere ditt ønskede bruksområde. Har du hund, tre barn og kone? Da kjøper du ikke en Honda Integra, for å si det sånn.. Vil du ha en liten og kompakt bil, eller vil du ha en stor og grasiøs en? Dette er viktige ting å tenke på før man da eventuelt kjøper. De fleste bilmerker har modeller som er forskjellig utstyrt. På Wikpedia står det veldig mye om disse forskjellige bokstavene mener jeg å huske. Et eksempel på dette kan være VW sin "Comfortline" "Highline" osv.

 

3. Hvilke biler er billige å forsikre?

Som attenåring er det stort sett svært få biler som er "billige" å forsikre, men enkelte er jo billigere enn andre igjen. Typiske ungdomsbiler som BMW 3 og 5-serie og VW Golf(alle gen.) m. fler er nok kanskje dyre å forsikre. Sportsbiler med stor motor og dyre deler er enda dyrere å forsikre. Hva gjør så en bil dyr å forsikre? Det at en bil står i garasje og/eller har alarm vil med en gang gjøre den sikrere. Men sjekk med forsikringsselskapet før du kjøper alarm. Er ikke sikkert du sparer noe det første året siden alarmen koster en del.

 

Det er hovedsaklig tre faktorer som spiller inn på forsikringspremien; hvor ofte bilmodellen er innblandet i kræsj og hvor dyre delene til den aktuelle bilen koster. Eksemelvis Golfen min har billige deler, men er en "typisk" ungdomsbil som ofte er innblandet i kræsj. Den siste faktoren er effekt. Det sier seg nesten selv at en bil med 250hk er mer morsom og kjøre og dermed mer utsatt for "tullkjøring" enn en bil med 50hk. Risikoen for at noe skjer med en bil med høy effekt er dermed større enn en bil med liten effekt. Ergo, en liten bil som ikke er så vanlig blandt ungdom og som har lav effekt vil vanligvis være billig å forsikre.

 

 

 

Kontroll av bilen før og under prøvekjøring

 

Utvendig kontroll før prøvekjøring:

 

* Er det lakk-, rust- eller kollisjonsskader? Sjekk spesielt kanaler, skjermflenser og skjøter Se etter rustskader på innerskjermer, underside dører, skjermbuer bak koffertlokk/bakluke (særlig viktig på stasjonsvogner). Sjekk også i nedre hjørner ved frontrute og bakrute

* Se etter lekkasjer på bunnpanne, drivverk, bremser, støtdempere og eksosanlegg

* Se generelt etter olje- og kjølevannslekkasje. Sjekk alle slanger og pakninger

* Dersom du åpner panseret kan du se om det er rust rundt lyktebrønner, i skjøtene mellom innerskjerm og ytterskjerm, samt bakkant av skjermene

* Har bilen vært utsatt for kollisjonsskade og er den i såfall fagmessig reparert? Sjekk spesielt skjøter og lakkforskjeller. Er det overlakkering med ny lakk på frontplate, inneskjerm og rammevanger? Dette behøver ikke å bety noe, men det er alltid fornuftig å sjekke

* Kan dører, panser og koffertlokk lett åpnes og lukkes? Fungerer alle låser og vindusheiser? Eventuelle uregelmessigheter kan tyde på dårlig utbedret skade

* Sørg for at du besiktiger bilen i godt lys. For å se på lakk utvendig vil det være fordel med dagslys

* Undersøk om det er fuktighet inne i bilen, under matter og i koffertrom. Ta gjerne ut reservehjulet og se om det er rust i hjulbrønnen. Vannlekkasjer kan være vanskelige å utbedre og vil derfor redusere bilens verdi

* Er frontruten uten steinsprut og riper?

* Er reflektorer og glass på hovedlys, blinklys og baklys i orden? Påse at det ikke er sprekker i lykteglass og at alle lys virker

* Virker horn og vindusvisker tilfredstillende?

* Sjekk at det er luft og forskriftsmessig mønster i reservehjulet

* En enkel sjekk av forstillingen er å ta tak øverst i hjulet og bikke frem og tilbake. Det beste er om du jekker bilen opp

* Slark i styring kan oppdages ved dødgang på rattet. Den skal være ubetydelig

* Støtdempere kan sjekkes ved å gynge bilen kraftig i hvert hjørne. Ettergynging tyder på at de er dårlige

* Er bilens batteri fastmontert og i orden? Sjekk væskenivået på batteriet og at polene ikke er korroderte

* Kontrollér motoren for oljelekkasje og kjølevannslekkasje. Se også etter lekkasje fra bensinsystem

* Sjekk nivå og alder på kjøpevæske og bremsevæske

* Kontrollér dekkene. Minste mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 mm – vinterdekk m/eller uten pigg 3 mm. Vær spesielt oppmerksom på skjevslitasje. Se etter om dekkene er av samme fabrikat.

* Sjekk også om reservehjul, jekk, varseltrekant og nødvendig verktøy er på plass

* Sjekk at setejusteringen virker som den skal før prøvekjøring

* Finnes verktøy, reservehjul, jekk, varseltrekant, nødvendig service- og instruksjonsbok?

Sjekk gjerne serviceheftet og annen dokumentasjon for å få "historikken" på bilen

* Virker bilen mer slitt enn det kilometerstanden tilsier? Vær observant her

 

Kontrollpunkter under prøvekjøringen:

 

* Peil oljen før motoren startes. Sjekk om nivået er riktig. Se også etter om oljen er tykk og seig eller full av sot.

* Starter motoren uten problemer? Lytt til starteren.

* Virker clutchen uten å slure? Start i 2. gir og sjekk at clutchen tar jevnt

* Prøv bremsene flere ganger. Tar bremsene likt? Hvis bilen trekker til en av sidene tar bremsene ujevnt. Vær også oppmerksom på at bremsepedalen ikke skal være myk og fjærende. Det skal være 2-3 cm klaring på bremsepedalen.

* Kan du gire opp og ned under kjøring uten at det forekommer ulyder (maling/vibrasjoner)? Hopper giret ut ved brå nedbremsing av motoren?(Slipp gassen brått noen ganger)

* Brems forsiktig uten å holde i rattet. Holder bilen stø kurs? Den skal ikke trekke til siden.

* Hold bremsen inne før motoren startes. Hvis servoen virker som den skal, skal pedalen synke litt når motoren starter.

* Lytt etter om det er ulyder fra motor og drivverk i noen hastighetsområder.

* Ta en kjøretur på dårlig vei. Hører du lyder som du ikke hørte på god vei?

* Stopp i en bratt bakke og prøv om håndbremsen tar.

* Stopp og start motoren 3-4 ganger. Hvis starteren går tregt, har batteriet for dårlig kapasitet.

* Sjekk at klaringen på clutchpedalen er ca. 3 cm.

* Virker alle kontrollamper, brytere, hendler og instrumenter?

* Sjekk vinduspusser på alle trinn, bakpusser om det finnes

* Fungerer varmesetene?

* Virker varme- og ventilasjonsanlegg normalt?

 

 

Du kan også sjekke kjørelengden ved å ringe forsikringsselskapet til tidligere eier. Navnet står i vognkortet. Bli enig med selger om prisavslag for det som er i ustand.

 

 

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...