Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Hei! Er det vanskelig og lære, evt. hvor lang tid kan det ta? Ca. ? Og hvor kan man lære? Må man på universitet e.l ? Vil lære latin, hehe. Endret 31. oktober 2008 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 det heter latin. og ja, det er kjipt å lære, siden det er i den latinske språkgruppen i forhold til norsk og engelsk som er i den germanske. kan du allerede fransk er overgangen letter. orker du så kommer du langt med litt egeninnsats. enkelte vgs-er har det og som språkfag, og det fins årsstudier ved flere universitet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Fikset er det hjelp i og kjøpe sånn dvd "Learn Latin Now " også bare pugge ?? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Uten å kunne si at jeg snakker latin tror jeg du må lese og pugge mye. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Vi kan ta det som privatist på min vgs. Men det blir på toppen av timetallet som er fra før, så selv om jeg er litt fristet, tror jeg det blir litt for mye stress. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Vil anbefale deg å kjøpe en bok som heter LINGVA LATINA. Er skrevet av en danske. Hovedboken er kun på latin og er lagt opp slik at man skal lære språket intuitivt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Vil anbefale deg å kjøpe en bok som heter LINGVA LATINA. Er skrevet av en danske. Hovedboken er kun på latin og er lagt opp slik at man skal lære språket intuitivt. Tusen takk Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Latin er lett å lære. Veldig logisk og fin oppbygning. Problemet er heller at du ikke får brukt språket muntlig, og da er halve moroa med språk borte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det er sant, men kan jo mumle for meg selv da :!: Jeg har vel kanskje slått fra meg tanken da :/ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Hvis du noen gang tar deg en tur innom Vatikanet kan du høre Paven lese bibelvers og snakke latin (og mange andre språk). Edit: gramatisk feil. Endret 5. november 2008 av Zarac Lenke til kommentar
frevild Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg kunne også tenke meg å lære latin bedre. I Vatikanet er det vel en del som snakker latin til daglig? Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Som et lingua franca da, eller? Latin er vel et dødt språk, meg bekjent. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Latin er et dødt språk ja, det vil si at det ikke utvikler seg lenger (i stor grad ihvertfall) I den Katolske Kirken er Latin det offisielle språket og liturgi og bønner finnes på Latin. Det finnes også en radio-sending i Finland som lager nyhetene på Finsk. Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Latin er et dødt språk ja, det vil si at det ikke utvikler seg lenger (i stor grad ihvertfall) I den Katolske Kirken er Latin det offisielle språket og liturgi og bønner finnes på Latin. Det finnes også en radio-sending i Finland som lager nyhetene på Finsk. Sorry, klarte ikke la være. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg kunne også tenke meg å lære latin bedre. I Vatikanet er det vel en del som snakker latin til daglig? Latin er det offisielle språket sammen med italiensk. Vet ikke hvor mange som bruker latin til daglig, men Vatikanet er vel det beste stedet å starte om man vil finne noen å snakke latin med. Var "V.I.P." på audiens hos paven for få uker siden, forresten. Fantastisk land. Problemet var bare at jeg ikke forsto alt av de mange språkene paven behersket; engelsk, tysk, italiensk, spansk, fransk og latin. Det var de jeg gjenkjente. Lenke til kommentar
askldkalssda Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hvis Einstein slet litt så er jeg redd de fleste vil slite med det. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Latin er et dødt språk ja, det vil si at det ikke utvikler seg lenger (i stor grad ihvertfall) I den Katolske Kirken er Latin det offisielle språket og liturgi og bønner finnes på Latin. Det finnes også en radio-sending i Finland som lager nyhetene på Finsk. Sorry, klarte ikke la være. :!: Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det er vel naturlig at radiosendingene i Finland er på finsk? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Hei! Er det vanskelig og lære, evt. hvor lang tid kan det ta? Ca. ? Og hvor kan man lære? Må man på universitet e.l ? Vil lære latin, hehe. Noe sent, men om det skulle komme noen flere som er interessert anbefaler jeg http://en.wikipedia....r_se_illustrata Hele kurset er i latin, der er ikke ett eneste ord på noe annet språk Endret 1. oktober 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå