foenix Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Ser at enkelte objektiver har betegnelsen fullformat. Hva er egentlig forskjellen og hvilken grad av betydning har det for resultatet? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Fullformat = 35.8 x 23.9 mm sensor... ikke fullformat = crop-sensor.. EDIT: Crop-kamera kan ta begge typer objektiver, mens fullformats kamera kun tar fullformat... Endret 31. oktober 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Tja, D3, D700 og A900 er alle fullformatkameraer som kan bruke crop-objektiver, men da benytter de en mindre del av bildebrikken. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Tja, D3, D700 og A900 er alle fullformatkameraer som kan bruke crop-objektiver, men da benytter de en mindre del av bildebrikken. Uten at jeg har peiling på nikon eller sony, men vil tro det danner seg en skikkelig stygg svart stykk ramme/sirkel rundt motivet.... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Nope, skjæres vekk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Tja, D3, D700 og A900 er alle fullformatkameraer som kan bruke crop-objektiver, men da benytter de en mindre del av bildebrikken. Det er vel kun Canon som har modifisert fatningen slik at crop objektivene ikke virker på fullformat. Fordelen er at de kan optimalisert objektivene bedre for crop. Tom Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Tja, D3, D700 og A900 er alle fullformatkameraer som kan bruke crop-objektiver, men da benytter de en mindre del av bildebrikken. Uten at jeg har peiling på nikon eller sony, men vil tro det danner seg en skikkelig stygg svart stykk ramme/sirkel rundt motivet.... Som jeg skriver bruker de bare en del av bildebrikken, dvs den delen som er innenfor bildesirkelen og er like stor som brikken på et crop-kamera med samme fatning. Dermed får man bruke crop-objektiver, i bytte mot redusert oppløsning. PS! Zoom-objektiver har heller ikke nødvendigvis like stor bildesirkel på alle brennvidder, så på tele vil nok en normalzoom tiltenkt crop-brikke også kunne brukes på fullformat uten spesielt kraftig vignettering (men neppe optimal optisk ytelse ellers). Endret 31. oktober 2008 av Aetius Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Tja, D3, D700 og A900 er alle fullformatkameraer som kan bruke crop-objektiver, men da benytter de en mindre del av bildebrikken. Uten at jeg har peiling på nikon eller sony, men vil tro det danner seg en skikkelig stygg svart stykk ramme/sirkel rundt motivet.... Som jeg skriver bruker de bare en del av bildebrikken, dvs den delen som er innenfor bildesirkelen og er like stor som brikken på et crop-kamera med samme fatning. Dermed får man bruke crop-objektiver, i bytte mot redusert oppløsning. PS! Zoom-objektiver har heller ikke nødvendigvis like stor bildesirkel på alle brennvidder, så på tele vil nok en normalzoom tiltenkt crop-brikke også kunne brukes på fullformat uten spesielt kraftig vignettering (men neppe optimal optisk ytelse ellers). Det fins knapt noen generelle regler her: En må teste de ulike crop-objektivene. Noen tegner hele bildesirkelen i noe av området: 12-24/4-Nikkoren kan f.eks brukes på FF over ca 16mm. Mens Sigmas 50-150/2.8 vignetterer hele veien, litt mindre mot 150mm. Og 18-200 og 16-85-VR-Nikkorene kan en omtrent bare glemme for FF. Ytelsen i utkanten av bildesirkelen varierer også mye. Jeg ble litt overraska over at 12-24-Nikkoren ikke var mye verre der... Men vignettering i rikelge doser pleier en å få med. Endret 1. november 2008 av capricorny Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Et par eksempler med Sigmas 50-150/2.8 II. 50mm 150mm Tips: Med Sigmas 1.4 teleconverter får vi en 70-210mm/4 som tegner full bildesirkel over hele området! Og 12-24/4-Nikkoren. 12mm Ca 20mm Endret 1. november 2008 av capricorny Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Stemmer det at Tokina 12-24mm er fullformat? Virket liksom litt feil når man ser på prisen Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Stemmer det at Tokina 12-24mm er fullformat? Virket liksom litt feil når man ser på prisen Nix, her har det sneket seg inn en feil. Det objektivet er ment for APS-C-format. EDIT: Sånn, skal være rettet opp nå, men cachen henger litt etter. Endret 1. november 2008 av Aetius Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Stemmer det at Tokina 12-24mm er fullformat? Virket liksom litt feil når man ser på prisen Nix, her har det sneket seg inn en feil. Det objektivet er ment for APS-C-format. EDIT: Sånn, skal være rettet opp nå, men cachen henger litt etter. Denne Tokinaen skal visstnok tegne omtrent som den tilsvarende Nikkoren, vist over. Korriger meg om jeg tar mye feil! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå